اصلاح ۲ بند قانونی برای‌ رفع مشکلات تردد دانشجویان‌خارجی شاغل به تحصیل در ایران

Submitted on س., 02/25/2020 - 00:43

به گزارش ایسنا دکتر منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و بیست و هشتم ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی از چالش‌ها در زمینه تردد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور، افزود: این دسته از دانشجویان پس از ورود به کشور، برای هر بار خروج باید مجوز دریافت می‌کردند و این امر موجب شده بود که جذابیت تحصیل در ایران برای دانشجویان خارجی کاهش یاید.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات ویروسی موجود این امر بیشتر خود را نشان داد، اظهار کرد: در این جلسه خوشبختانه مصوباتی داشتیم.

کبگانیان با اشاره به این مصوبات، یادآور شد: از آنجایی که این موضوع از سال‌ها قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از سوی نیروی انتظامی پیگیری می‌شد ، نیاز به اصلاح قانون داشتیم و در این مصوبه ستاد مقرر شد که دانشجویان به جای اخذ ویرای یک بار تردد، ویزای مالتیپل داشته باشند و از این طریق مجاز به چندین بار تردد باشند. وی اضافه کرد: علاوه بر آن بر اساس قانون دیگری، اگر دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور، به کشور خودشان سفر می‌کردند، تنها ۳ ماه فرصت داشتند تا به ایران باز گردند و پس از ۳ ماه حتی اگر یک روز اضافه می‌شد، مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه به این قانون انتقادات و اعتراضات زیادی وارد شده بود، خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه این جلسه، زمان ۳ ماه به ۶ ماه افزایش یافت.

وی این دو مصوبه را در راستای تسهیل در تردد دانشجویان خارجی دانست و گفت: همچنین سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات این دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور راه‌اندازی می‌شود تا اطلاعات آنها در آن به ثبت برسد.

کبگانیان ادامه داد: این دو مصوبه از سوی کمیسیون دولت در هیات دولت مطرح خواهد شد، ولی درخواست ما این است که این مصوبات در قالب لایحه اصلاح قانون در مجلس مطرح شود. وی دستور دوم این جلسه را ایجاد سازمانی برای توسعه روابط بین‌المللی دانست و خاطر نشان کرد: در این زمینه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواسته شده بود تا با برگزاری جلساتی با دستگاه‌های مختلف پیشنهادات خود را در زمینه راه‌اندازی سازمان روابط بین‌الملل علمی اعلام کند.

کبگانیان با بیان اینکه در این جلسه نظر اعضا بر جلوگیری از ایجاد سازمان جدیدی بود، ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد شد که مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این منظور در نظر گرفته شود. از این رو تغییراتی بر این اساس انجام شد و دیگر نیازی به سازمان جدیدی در این ارتباط نداریم.

به گفته وی، این مرکز وظایف مربوط به همکاری‌های علمی را انجام خواهد داد و تناقضی با وظایف وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد  نخواهد داشت.

کبگانیان اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد پیگیری‌های لازم برای انجام این امر از سوی معاونت علمی صورت گیرد و در جلسه آتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مجددا پیگیری خواهد شد. 

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به پیشنهاد معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در زمینه به‌کارگیری دانشجویان و به‌ویژه‌ طلاب خارجی در کشور، گفت: طلاب خارجی در جامعةالمصطفی مستقر هستند و این موضوع در دستور کار این جلسه قرار گرفت و مقرر شد تا نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد و با محوریت آیت‌الله قمی، معاون بین‌المللی دفتر رهبر انقلاب اسلامی ابعاد قانونی این موضوع بررسی شود و پیشنهادات خود را در این ستاد ارائه دهند.

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز