آشنایی با یک خیر ایرانی مدرسه ساز مقیم کانادا / تاثیر ارتباطات اجتماعی بر چاقی و لاغری زنان

Submitted on س., 08/04/2020 - 01:19
ایران استار: آشنایی با یک ایرانی مدرسه ساز که در کانادا سابق است، تاثیر روابط اجتماعی بر لاغری زنان به روایت پژوهش دانشگاه بریتیش کلمبیا و کاهش رونق گردشگری در کانادا بر اثر کرونا از جمله مطالبی بوده که با موضوعیت کانادا در رسانه‌های ایران بازتاب داشته است.
 

Sarafi Arz Taheri Exchange Toronto Canada
insurance بیمه

هشدار درباره طوفان در کانادا
طبق اعلام آژانس اطلاع رسانی هواشناسی کانادا بعدازظهر روز گذشته (یکشنبه) بسیاری از شهرهای این کشور در معرض هشدارهای هواشناسی مختلف قرار گرفتند و احتمال تداوم طوفان ها وجود دارد.
اداره محیط زیست کانادا همچنین برای بخش های بزرگی از شرق و مرکز انتاریو هشدار طوفان، رعد و برق، باران شدید و گردباد صادر کرد. وزش باد شدید، تگرگ های بزرگ و باران شدید محلی نیز برای این مناطق پیش‌بینی شده است. اخطارهای وقوع گردباد نیز برای مناطقی از جمله بروکویل، برکس فالز، کورن وال، اسمیتس فالز و شهر اتاوا صادر شده و قسمت های شمالی و جنوبی پایتخت با احتمال گردبادهایی همراه است که احتمالاً تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارند.
رسانه‌های ایران به نقل از اسپوتنیک روسیه نوشتند اداره محیط زیست کانادا هشدار داد که شهروندان در این مناطق در معرض تهدید شرایط آب و هوایی بوده و لازم است به هشدارهای احتمالی گوش دهند. این آژانس هشدار داده است که در صورت وقوع طوفان و گردباد افراد باید در منازل در پایین ترین طبقه، به دور از دیوارها و پنجره های بیرونی مانند زیرزمین، حمام، راه پله یا کمد داخلی رفته و خانه های سیار، وسایل نقلیه یا چادر را ترک کرده و در صورت امکان به یک ساختمان قوی منتقل شوند.
 
کاهش رونق گردشگری کانادا بر اثر کرونا
با اینکه در روزهای عادی انبوه گردشگران برای شرکت در فستیوال‌های مختلف و تماشای رقابت‌های جایزه بزرگ کانادا به «مونترال» سفر می‌کردند، اما این روزها با وجود بحران کرونا در این شهر کانادایی هم، خبری از گردشگر نیست.
برخی رسانه‌های ایران به نقل از فرانس۲۴ نوشته‌اند با ادامه یافتن بحران ویروس کرونا، مسوولان شهر «مونترال» دومین شهر بزرگ کانادا در تلاشند با صرف هزینه‌های گزاف و برگزاری نمایش‌های هنری مختلف گردشگری این شهر را بار دیگر احیا کنند و از روزهای باقی‌مانده تابستان برای جذب دوباره گردشگران استفاده کنند. اما با وجود تمامی این برنامه‌ها، خسارت کرونا برای گردشگری این شهر چشمگیر است.«نامور» مدیر یک گالری هنری در «مونترال» شرایط کنونی شهر را باورنکردنی توصیف می‌کند.
در طول ۴۰ سال اخیر، مدیر این گالری هنری میزبان هزاران بازدیدکننده از جمله «بیل کلینتون» رئیس جمهور سابق ایالات متحده و «ژاک شیراک» رئیس جمهور سابق فرانسه بوده است، اما با اینکه «نامور» در یک روز گرم تابستانی درهای گالری سه ساعت زودتر از معمول باز کرد حتی یک نفر هم وارد گالری نشد. در شرایط عادی، سالانه حدود ۱۱ میلیون گردشگر از «مونترال» بازدید می‌کنند، که ۸۰ درصد از آن‌ها از خارج از استان «کبک» به این شهر سفر می‌کنند و حدود ۳ میلیارد دلار آمریکا خرج می‌کنند.
حالا کسانی که وارد کانادا می‌شوند، از جمله گردشگرانی خارجی، باید ۱۴ روز را در قرنطینه سپری کنند؛ بنابراین امسال شمار گردشگران فرانسوی و آمریکایی حاضر در کانادا بسیار کم است.
 
تاثیر ارتباطات اجتماعی بر چای و لاغری زنان
دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا به این نتیجه رسیده اند که زنان در صورت داشتن ارتباطات و روابط اجتماعی اندک ، سریعتر از مردان اضافه وزن پیدا می کنند. نتایج این تحقیق دانشمندان در مجله علمی بین المللی PLOS One منتشر شده است.
خاطرنشان می‌شود که این کارشناسان تماس‌های اجتماعی 28.238 نفر و رابطه آنها با وزن بدن، اندازه دور کمر و چاقی عمومی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. مشخص شد که زنان غیر متاهل از جمله مجرد، بیوه و مطلقه که تنها زندگی می‌کنند و با دیگران ارتباط کمی دارند، به طور متوسط، بزرگترین اندازه کمر و باسن را دارند.
وضع در بین مردان، برعکس است: مردان متاهل و دارای تماس های اجتماعی زیاد بیشتر از افراد مجرد مستعد چاقی هستند.
 
آشنایی با یک خیر ایرانی مدرسه ساز مقیم کانادا
جواد موفقیان یکی از معروف‌ترین خیران مدرسه‌ساز اگر چه سال‌هاست در کانادا زندگی می‌کند اما حالا ۱۴ هزار دانش‌آموز ایران در مدارسی که توسط او ساخته شده است، درس می‌خوانند.
موفقیان ۴ دهه قبل وطن خود را ترک کرد، اما هزینه ساخت ۲۶ مدرسه ابتدایی، راهنمایی و هنرستان را تأمین کرد تا همچنان به فکر هموطنان خود باشد برخی از مدارسی که توسط این خیر ساخته شده است به‌طور خاص برای دانش‌آموزان استثنایی است که دارای معلولیت جسمی و ذهنی هستند.
رسانه های ایران نوشته‌اند: موفقیان در بخشی از سخنان خود گفته است: "مادرم به ما می‌آموخت که خوشبختی ما تابعی از خوشبختی دیگران است به اتکاء ‏همین باور دیرینه از آن فرشته می‌دانم که خوشبختی یک جامعه بدون دستیابی به سلامت جامعه و روح و فراگیری علوم مختلف ‏امکان پذیر نیست به همین خاطر برای تربیت تکنسین‌های کشور بر آن شدم تا هنرستان‌هایی ایجاد کنم. ساختن این مدارس برایم ‏افتخار نیست بلکه شرمنده‌ام که چرا نتوانستم بیشتر بسازم‌".‌
البته در کنار این خیر مدرسه‌ساز، ایرانیان بسیاری در خارج از کشور مسیر خیر مدرسه‌سازی برای فرزندان ایران را انتخاب کرده‌اند، ایرانیانی از آمریکا، آلمان، کانادا، ترکیه، ژاپن، کویت، انگلستان، امارات، سوئد و...‏ که برای ساخت مدرسه در داخل ‏وطن خود تلاش می‌کنند.
نمونه‌هایی از این افراد خیر را می‌توان اینگونه نام برد: بهمن بیاضیان ساکن کانادا با ساخت مدارس متعدد به تعداد ۱۱۶ کلاس ‏درس، مهدی آذرین ساکن آمریکا با ساخت ۳۶ کلاس درس، حبیب صادقی اسفهلانی ساکن آلمان ۶۴ کلاس درس، ابراهیم برهان‌الدین شبستری ساکن ترکیه ساخت سه مدرسه با ۳۵ کلاس درس، نگار علمیه ساکن کانادا ساخت مدرسه ۲۲ کلاسه در تکاب ‏آذربایجان غربی.‏ و البته همچنان این فرصت فراهم است تا تمام ایرانیان در هر کجای این جهان اگر به مدرسه‌سازی برای دانش‌‏آموزان وطن فکر می‌کنند بتوانند در آن مشارکت کنند؛ ایرانیان خارج از کشور که سال‌هاست طی ارتباط با مجمع خیرین ‏مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه در مناطق مختلف کشور تلاش می‌کنند حالا یک مسیر دیگر هم پیش رو دارند، آنها می‌توانند در ‏مشارکت با طرح آجر به آجر با هر میزان توانایی مالی برای ساخت مدرسه در مناطق مختلف ایران اقدام کنند.

منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز