انتخابات عراق: تشکیل دولت ائتلافی گروه‌های مقتدی صدر، سنی‌ها و کردها، تلاش گروه‌های وابسته‌ به ایران را خنثی می‌کند-گفتگو با علیرضا نوری‌زاده

Submitted on س., 10/12/2021 - 12:41

بر اساس این نتایج، هیچ یک از فراکسیون‌ها میزان کافی رای برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان را کسب نکردند و برای تشکیل کابینه، ائتلاف میان فراکسیون‌ها ضروری است.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف برنده در انتخابات، در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی گفته است که تنها دولت باید کنترل سلاح را در دست داشته باشد و از تمامی سفارتخانه‌ها هم خواسته است که در امور عراق و تشکیل دولت مداخله نکنند.

به گزارش منابع رسمی خبری در عراق، انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور با بی‌سابقه‌ترین کاهش مشارکت همراه بود. بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات عراق، ۹ میلیون و ۷۷ هزار نفر در این دور از انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند. نرخ مشارکت در این دور از انتخابات ۴۱ درصد اعلام شد. در انتخابات پارلمانی ٢٠۱۸ عراق، نرخ مشارکت ۴۴.۵٢ اعلام شده بود.

علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در بریتانیا، در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، با اشاره به پیروزی ائتلاف صدر به رهبری مقتدا صدر در انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، گفت: ائتلاف مقتدی صدر که یک ائتلاف کاملا عراقی محسوب می‌شود به همراه ائتلاف سنی تقدم به رهبری محمد الحلبوسی و حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی، که موفق شدند اکثریت آراء در این انتخابات را به دست آورند، قادر به تشکیل دولت آینده در عراق خواهند بود که همین امر می‌تواند تلاش‌های گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در عراق را خنثی نماید.

مشروح توضیحات علیرضا نوری‌زاده، از طریق پادکست و فایل صوتی در دسترس قرار دارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز