آمریکا و قدرت‌های اتحادیه اروپا خواستار تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران شدند

Submitted on ش., 11/12/2022 - 06:23

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی تروئیکا و آمریکا، روز جمعه، در آستانه برگزاری نشست فصلی‌شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ۳۵ عضو این شورا ارسال شد. این پیش‌نویس صراحتا تاکید کرده که ایران باید اقدام‌ها در خصوص تعهدات قانونی خود را ''بدون تاخیر'' انجام دهد.

در این دوره نشست فصلی شورای حکام، موضوع ایران و برجام هم در دستور کار قرار دارد و طبق برنامه اعلام شده، راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران، در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان، بررسی خواهد شد.

بنا بر گزارش رویترز، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس، با درخواست از شورای دیدبان هسته‌ای سازمان ملل برای صدور قطعنامه، ارائه توضیحات ایران درخصوص ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام نشده را "الزامی و ضروری" خواندند.

سایر اقدامات فهرست شده در این پیش نویس، شامل «ارائه کلیه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس» و «ارائه دسترسی به مکان‌ها و مواد مورد نیاز آژانس، و همچنین نمونه‌برداری در صورت لزوم توسط آژانس» است.

در این متن پیشنهادی که باید به تایید اکثریت اعضای شورای حکام برسد، آمده است که شورا "نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام نشده دارد که به دلیل ناکافی بودن همکاری اساسی توسط ایران حل نشده باقی مانده است."

جمهوری اسلامی، همواره ضمن رد این موضوع، تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه، ۱۹ آبان‌ماه در گزارشی از عدم همکاری ایران برای شفاف‌سازی در زمینه برنامه هسته‌ای خود خبر داده بود.

دید‌بان هسته‌ای سازمان ملل، ایران را تحت فشار قرار داده تا پاسخ‌هایی درباره منشا ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده خود بدهد. موضوعی که ماه ژوئن، منجر به تصویب قطعنامه‌ انتقادی علیه ایران، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد که تنها چین و روسیه در میان ۳۵ عضو شورا با آن مخالفت کردند. از آن زمان، ایران توانایی خود را برای غنی‌سازی بسیار فراتر از محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق ٢٠١٥ افزایش داده و صدها سانتریفیوژ پیشرفته دیگر نصب کرده است. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز