آمریکا مقامات روسیه را از حملۀ تروریستی گروه داعش مطلع کرده بود

Submitted on ش., 03/23/2024 - 13:23

نشریۀ آمریکایی "نیویورک تایمز" به نقل از مقامات امنیتی آمریکا نوشته است که مظنون اصلی حملۀ جمعه بیست و دوم مارس در مسکو گروه داعش-شاخۀ خراسان است که در سال ٢٠١۵ در نتیجۀ انشعاب در درون طالبان پاکستان به وجود آمد و خشن‌ترین گروه تروریستی اسلامگرا در افغانستان به شمار می‌رود.

با این حال، هنوز معلوم نیست که افراد دستگیر شده پس از حملۀ تروریستی دیشب در مسکو اعضای گروه داعش-شاخۀ خراسان باشند، هر چند در میان گروه‌های جهادی، داعش شاخۀ خراسان بیش از همه سیاست عملیات تروریستی در سطح بین‌المللی را دنبال و اجرا می کند. اغلب طرح‌های تروریستی این گروه در اروپا خنثی شده و همین باعث شده بود که برخی تصور کنند که توانایی‌های گروه داعش در افغانستان کاهش یافته است.

در سال‌های اخیر گروه داعش-شاخه خراسان حملات تبلیغاتی خود را علیه روسیه تشدید کرده است. داعش، دولت مسکو را متهم می‌کند که دستانش به خون مسلمانان در افغانستان، چچنی و سوریه آغشته است. گروه داعش-شاخۀ خراسان مسئولیت حملۀ تروریستی در فرودگاه کابل در اوت ٢٠٢١ را نیز برعهده گرفت که در نتیجۀ آن ١٣ سرباز آمریکایی و ١٧٠ غیرنظامی کشته شدند. همین گروه مسئولیت عملیات انتحاری در سالگرد مرگ قاسم سلیمانی در کرمان را نیز برعهده گرفت که در نتیجۀ آن ۸٤ نفر کشته شدند.

در سپتامبر ٢٠٢٢ گروه داعش شاخۀ خراسان مسئولیت عملیات انتحاری در مقابل سفارتخانۀ روسیه در کابل را برعهده گرفت. سه شنبه گذشته مقامات آلمان دو افغان را به اتهام تدارک حمله‌ای تروریستی علیه پارلمان سوئد دستگیر کردند. در هفتم مارس گذشته مقامات روسیه اعلام کردند که در جریان عملیاتی در منطقۀ "کالوگا" واقع در جنوب غرب مسکو تعدادی از اعضای گروه داعش-شاخۀ خراسان را که سرگرم تدارک حمله به یک سیناگوگ در مسکو بودند، کشته اند. قزاقستان کشته شدن دو تن از اتباع خود را در این عملیات تأئید کرد.   

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز