افزایش انتقادها از یوناما: آیا ساختار جدیدی برای دفاع از حقوق بشر در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، نیاز است؟

Submitted on س., 04/11/2023 - 07:58

در ماه‌های پسین، واکنش‌ها و پاسخ‌های یوناما به سیاست‌های سخت‌گیرانه طالبان و موارد نقض حقوق بشر توسط این گروه، بیشتر منفعلانه و از نگاه خیلی‌ها پوچ خوانده شده و منتقدان کنونی یوناما باورمندند که این نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، دیگر تاثیرگذاری خود را از دست داده است.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان در تازه‌ترین واکنش به فعالیت‌های یوناما در افغانستان، نمایندگی سازمان ملل را «عیب‌پوش طالبان» خوانده و از سازمان ملل خواسته تا فعالیت‌های این سازمان در افغانستان را بررسی کرده و رویکرد قابل‌قبول و عملی را به هدف کارایی بیشتر و بازگشتاندن بی‌طرفی یوناما، معرفی کند.

بلال سروری، از خبرنگاران افغانستان نیز در توئیتی از عملکرد یوناما انتقاد کرده و با اشاره به کارشیوه شورای امنیت سازمان ملل برای یوناما، گفته که برخلاف این کارشیوه، یوناما فقط قادر است که «اعلامیه‌های پوچ و بی‌تاثیر» صادر کند.

طالبان از زمان برگشت به قدرت در افغانستان، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را عملی کرده‌اند که زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، بیشتر از همه از این سیاست‌ها متاثر شده‌اند.

در کنار موارد گسترده نقض حقوق بشر توسط گروه طالبان، این گروه به بازداشت‌های خودسرانه منتقدان هم‌چنان ادامه داده و هم‌اینک شمار زیادی از خبرنگاران، فعالان اجتماعی و هنرمندان در زندان این گروه به سر می‌برند.

یوناما در مورد وضعیت خیلی از این زندانیان، اطلاعات کافی ندارد و به تازه‌گی نیز در فضای مجازی خواهان دسترسی به اطلاعات در این مورد شده است.

سمیرا حمیدی، از گزارشگران عفو بین‌الملل با انتقاد از عدم دسترسی یوناما به اطلاعات گفته که طالبان با یوناما نیز چون افراد عادی برخورد می‌کند و پرسیده که در این صورت، آیا حضور یوناما در افغانستان می‌تواند آورنده تغییر مثبت باشد؟

پرسشی که این روزها و به ویژه پس از منع کار زنان افغانستان با سازمان ملل، بالا گرفته و خیلی‌ها خواهان منحل شدن یوناما و یا بازتعریف مسئولیت‌ها و وظایف نمایندگی سازمان ملل در افغانستان شده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز