ادامه تلاش برای جلوگیری از اعدام در ایران؛ عفو بین‌الملل در مورد متهمان پرونده اصفهان بیانیه داد

Submitted on پ., 05/18/2023 - 10:20

روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت تصویر «دست‌نوشته‌ای از متهمان رویداد خانه اصفهان» توسط حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاوی درخواست این سه مرد از مردم ایران برای جلوگیری از اعدام‌شان بود. آن‌ها در این نوشته، پیرامون جمله «به حمایت شما نیازمندیم» را خط کشیده بودند تا رویش تاکید کنند.

 

Message of the 3 sentenced to death in Khaneh Isfahan case from inside Isfahan Central Prison:Hello, we ask you dear fellow citizens not to let them kill us. We need your help. We need your support.Saeed Yaghoubi, Saleh Mirhashemi, Majid Kazemi, “Children of Iran”17 May 2023 pic.twitter.com/DohY7WOvxM

 

برپایه این نوشته و بر مبنای «فریاد هم‌وطنان از داخل زندان»، هشتگ «نذارید ما را بکشند» پدید آمد و به‌سرعت در فضای مجازی فارسی‌زبان، داغ شد.

فرزندانم نوشتند #نذارید_ما_را_بکشند! باید می نوشتند نذارید زندگیتون رو ازتون بگیرن!! سکوت کنی فردا نوبت توست! pic.twitter.com/zMCJq2qNqH

در همین روز، انتشار خبرهایی پیرامون آخرین ملاقات این سه جوان با خانواده‌‌هایشان، به بیمناک شدن از احتمال اجرای احکام، دامن زد.

ما خانواده‌ی مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی امشب از ساعت ۱۰ جلو در زندان دستگرد می‌ایستیم. مردم شریف اصفهان مارو تنها نذارید. چشم امید جگرگوشه‌های ما به شماست. آنها شما را صدا کردند و از شما خواستند که: «#نذارید_ما_را_بکشند.»#خانه_اصفهان #مجید_کاظمی #سعید_یعقوبی… pic.twitter.com/try7gzG4zn

پخش دوباره ویدئوی «اعترافات اجباری» این سه متهم در سه‌شنبه شب توسط دفتر مرکز اصفهان صداوسیمای جمهوری اسلامی، نیز به نگرانی‌ها در راستای نزدیک بودن زمان اجرای حکم، افزوده‌بود.

 

جان سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی در خطر فوری است. در این لحظات که خانواده‌های نگران این سه معترض زندانی در مقابل زندان دستگرد اصفهان هستند، از هم‌میهنان در اصفهان و شهرهای نزدیک می‌خواهم که به آنها بپیوندند. اجازه ندهیم که ضحاک جوان‌کش و عواملش جان‌های بی‌گناه دیگری را… pic.twitter.com/VLncSpITdK

 

ویدئوهایی که در امتداد روز چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد که گروهی از مردم در شامگاه، به پشتیبانی از این محکومان، پیرامون زندان دستگرد، در اصفهان گردهم آمده‌اند.

در این ویدئوها دیده می‌شود که بخشی از رانندگان با به‌صدا درآوردن بوق خودرو، اعتراض می‌کنند. در شماری دیگر از ویدئوها نیز دیده می‌شود که ماموران به‌سوی افراد معترض هجوم می‌برند.

 

راه‌های ورودی به زندان دستگرد را بسته‌اند تا مردم نتوانند خودشان را به جلو زندان برسانند. در اتوبان ترافیک شده و مردم بوق میزنند.#نذارید_ما_را_بکشند pic.twitter.com/9tBj3hsoZp

 

در راستای اعتراض به حکم یادشده، گروه‌هایی از مردم در شهرهای تهران و سنندج نیز در خیابان‌ها حضور یافتند.

برپایه اخبار رسیده از ایران، تجمعات مردم دست‌کم تا روز پنج‌شنبه کارآمد بوده و مانع از به‌دار آویخته‌شدن متهمان پیش‌گفته، شده‌است.دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را متهم کرد که در کشتن دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی دست داشته‌اند. بر پایه این اتهام، حکم اعدام در مورد هر سه متهم صادر شده‌است.

سه عضو برشمرده نیروهای حکومت، در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در محله خانه اصفهان کشته شده‌بودند.

این در حالی است که مجید کاظمی، در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ طی یک تماس صوتی از زندان، به نزدیکانش خبر داده‌بود که زیر فشار «شکنجه» ناگزیر به اعتراف شده‌است.

شکنجه‌های مورد اشاره توسط این جوان، در سیاهه‌ای که پیش‌تر توسط سازمان عفو بین‌الملل در مورد «اعمال شکنجه در زندان‌های ایران» منتشر شده‌بود، نیز دیده می‌شود.

عفو بین‌الملل، از جمله نهادهایی است که در مورد پرونده اخیر نیز، واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای، خواهان اقدام قاطع جامعه جهانی برای پیش‌گیری از اعدام این سه جوان معترض شد.

به‌گفته این سازمان، استفاده از حکم اعدام در پرونده محکومین خانه اصفهان، انتقام‌جویی شدید حکومت از نسل شجاع معترضان ایرانی است که در هفت ماه پیشین، احقاق حقوق‌شان را به‌عنوان شهروندان ایران خواستار شده و بر آن پایداری کرده‌اند.

 

URGENT🔴RISQUE IMMINENT D’EXÉCUTIONS EN #IRAN Majid Kazemi, Saleh Mirhashemi et Saeed Yaghoubi risquent d'être exécutés à tout moment. Les autorités pénitentiaires ont dit à leurs familles qu'il s'agissait de leur dernière visite.📣Interpellez l'ambassade d'Iran de votre pays pic.twitter.com/IIknzf3RZT

 

دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، نیز با «تکان‌دهنده» خواندن عملکرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در روند محاکمه و صدور حکم به‌ضد این سه جوان معترض، گفت: مقام‌های ایران به حق زندگی و برخورداری از دادرسی عادلانه، به‌طرزی «وقیحانه» بی‌اعتنایی می‌کنند.

هانا نیومن، عضو پارلمان اتحادیه اروپا هم از جمله سیاست‌مدارانی است که در این راستا واکنش نشان داد و با «انتقام‌گیر» خواندن رژیم حاکم بر ایران، با نوشتن اسم سه متهم در توییتر، از جامعه جهانی خواست هم‌صدا شده و مانع به‌دار آویخته‌شدن آن‌ها بشوند.

 

#SaeedYaghoubi#SalehMirhashemi#MajidKazemi are 3 protestors at imminent threat of execution in #IranThis is how the regime retaliates - but we have also seen that international awareness helps. So: Join their call from prison and share their message: #DoNotLetThemKillUs pic.twitter.com/Zs3L5vOkmD

 

از سوی دیگر، گرچه در پی فشارها، اجرای حکم اعدام متهمان خانه اصفهان متوقف شد، اما به‌دار آویخته‌شدن متهمان در سایر جرم‌های منتسب، همچنان در ایران ادامه دارد.

صبح پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که احکام اعدام مصطفی صالحی و جمشید کریمی، در زندان سنندج، با اتهام قتل و نادر ریگی گل‌بچه، در جیرفت، به اتهامی مرتبط با جرایم مرتبط با مواد مخدر، به اجرا درآمده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز