ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در پاریس، درگذشت

Submitted on ش., 10/09/2021 - 13:31

ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، پس از سال‌ها زندگی در تبعید، در سحرگاه شنبه ۱۷ مهر/۹ اکتبر، در بیمارستان سال‌پترییه در پاریس، پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت. 

در بیانیه خانواده ابوالحسن بنی‌صدر آمده است: «با تاسفی بی پایان و قلبی آکنده از اندوه، به اطلاع ملت شرافتمند ایران و تمامی رهروان و تلاشگران خط استقلال و آزادی می رسانیم که آقای ابوالحسن بنی صدر، رئیس جمهور منتخب مردم ایران پس از انقلاب بهمن ماه ۱۳۵۷، که هم با دفاع از آزادی ها در مقابل استبداد و ستمگری جدید بنام دین ایستاد و هم بدنبال حمله عراق بعنوان فرمانده کل قوا از تمامیت ارضی ایران پاسداری نمود، در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ برابر با ۹ اکتبر ۲۰۲۱، پس از مدتی طولانی مبارزه با بیماری در بیمارستان سالپتریه شهر پاریس به رحمت ایزدی پیوست».

ابوالحسن بنی‌صدر، سیاست‌مدار و اقتصاددان، در سال ۱۳۱۲، در باغچه از توابع کبودرآهنگ به دنیا آمد. پدر وی از روحانیون با نفوذ کبودرآهنگ و همدان بود که با روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دارای ارتباط دوستانه بود. 

ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، که ریاست شورای انقلاب را نیز برعهده داشت، در روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ با رای عدم کفایت سیاسی ۱۷۷ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران از مقام ریاست‌جمهوری عزل شد. 

عمده‌ترین دلیل رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، «موضع‌گیری وی علیه نظام جمهوری اسلامی و اتحاد با نیروهای ضدانقلاب وابسته به شرق و غرب جهت نابودی نظام اسلامی و همچنین مخالفت مستمر وی با مجلس شورای اسلامی از بدو تأسیس و حتی پیش از افتتاح آن، دخالت صریح در قوه قضاییه و عدم درک صحیح از بدیهی‌ترین اصول قانون اساسی و نیز عدم اعتقاد به اصل تفکیک قوا» اعلام شد. وی در روز اول تیر ماه بطور رسمی از مقام ریاست‌جمهوری ایران عزل شد.

نخستین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، پس از ۱۷ ماه حضور در کاخ ریاست‌جمهوری ایران و عزل از مقام خود، برای مدتی در ایران در خفا زندگی کرد و در نهایت در روز هفتم مرداد همان سال ایران را ترک کرد. 

ابوالحسن بنی‌صدر، در مدت ۴ دهه اقامت در تبعید، به فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه داد. آقای بنی‌صدر، در گفتگوهای خود با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، بارها نسبت به وجود «فساد و جنایت» در نظام «استبداد مذهبی» تاکید کرده و تصریح کرده بود: حکومت ایران موجودیت خود را در خطر می‌بیند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز