کاهش چشم‌گیر محبوبیت نخست وزیر ترودو، پسرطلایی سیاسی کانادا

Submitted on چ., 04/10/2019 - 22:54

کاهش چشم‌گیر محبوبیت نخست وزیر ترودو، پسرطلایی سیاسی کانادا
هنگامی که نخست وزیر جاستین ترودو اواخر سال ۲۰۱۵ زمام امور کشور را به دست گرفت، "پسر طلایی" سیاسی این کشور محسوب می‌شد که به نظر می‌آمد مقدر شده تا دولت خود


Canada's Prime Minister Justin Trudeau speaks during Question Period in the House of Commons on Parliament Hill in Ottawa, Ontario, Canada, April 9, 2019. REUTERS/Chris Wattie

هنگامی که نخست وزیر جاستین ترودو اواخر سال ۲۰۱۵ زمام امور کشور را به دست گرفت، “پسر طلایی” سیاسی این کشور محسوب می‌شد که به نظر می‌آمد مقدر شده تا دولت خود را بر افسانه پدرش که بیش از ۱۵ سال کانادا را رهبری کرده بود، بنا کند.
به نقل از رویترز ترجمه شده توسط ایسنا، اما شش ماه مانده به انتخابات ماه اکتبر نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که جاستین ترودو، نخست وزیر ۴۷ ساله کانادا ممکن است اولین نخست وزیر از دهه ۱۹۳۰ باشد که پس از کسب یک حکم اکثریت واحد، قدرت را از دست می‌دهد.

ترودو در یک رسوایی بی‌پایان به دلیل مداخله در پرونده فساد یک شرکت بزرگ گرفتار شده است؛ پرونده‌ای که منجر به استعفای دو تن از اعضای کابینه ترودو یعنی مشاور ارشدش و رئیس خدمات مدنی فدرال شد.

نظرسنجی پایگاه تحقیقاتی نانوس که روز سه‌شنبه منتشر شده نشان داد، لیبرال‌های حاکم از آغاز سال جدید شش درصد از میزان محبوبیت خود را از دست داده‌ و پیشتازی را به رقیب خود یعنی محافظه‌کاران واگذار کرده‌اند.

اگر انتخاباتی هم‌اکنون برگزار شود محافظه‌کاران با ۳۴.۹ درصد آرا پیروز خواهند شد و پس از آنها لیبرال‌ها با ۳۲.۸ درصد و حزب چپ‌گرای دموکراتیک جدید با ۱۶.۶ درصد قرار می‌گیرند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که نتیجه به یک بن‌بست و یا یک دولت با اکثریت شکننده منتهی خواهد شد.

نیک نانوس ناظر این نظرسنجی اظهار کرد: لیبرال‌ها ضربه خورده‌اند اما آنها همچنان بسیار رقابتی عمل می‌کنند. مهم‌ترین لطمه اثر منفی بر برند شخصی نخست وزیر کانادا خواهد بود.

نظرسنجی ماه گذشته پایگاه ایپسوس نشان داد که محافظه‌کاران ۴۰ درصد از آرای شرکت‌کنندگان را به دست آورده‌اند و ۱۰ درصد از میزان آرای لیبرال‌ها بالاتر هستند.

ترودو بزرگترین پسر پییر ترودو، نخست وزیر فقید کانادا از ابتدا یک برنامه ترقی‌خواهانه را در حمایت از برابری جنسیتی، محیط زیست و حقوق بومی آغاز کرد که همه این مسائل درخواست جدی رای‌دهندگان اصلی‌اش بوده‌اند اما با گذشت بیش از سه سال به تعداد اندکی از این درخواست‌ها رسیدگی شده است.
بیشتر بخوانید:

ویلسون-ریبولد که پیشتر وزیر دادگستری کابینه ترودو بود پس از سرشاخ شدن با نخست‌وزیر در پارلمان کانادا علیه وی شهادت داد و گفت در جریان رسیدگی به تخلفات شرکت اس.ان.سی-لاولین به عنوان دادستان کل کشور بارها از وی درخواست شده بوده که به جای کشیدن پرونده به دادگاه آن را با جریمه و تضمین اصلاحات ساختاری فیصله دهد.
قضیه پرونده اس.ان.ال-لاولین طی چند ماه اخیر “صداقت و درستکاری” جاستین ترودو را زیر سوال برده و به مخالفان او فرصت داده که صلاحیت اخلاقی وی برای احراز دوباره پست نخست‌وزیری را “غیرقابل قبول” جلوه دهند.

این شرکت مستقر در کبک و دو زیرمجموعه آن با اتهامات کلاهبرداری و فساد روبه‌رو هستند. ادعا می‌شود که آنها بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ حدود ۴۸ میلیون دلار کانادا به مقام‌های لیبیایی داده بودند.

جین فیلپات، رئیس سابق هیئت خزانه‌داری کانادا نیز در اعتراض به رفتارهای ترودو در پرونده این شرکت ساختمانی استعفا کرد.

تاکنون به نظر می‌رسد که استراتژی ترودو تغییر اندکی کرده باشد و افراد نزدیک به وی می‌گویند ترودو قصد دارد بدون ایجاد تغییرات بزرگ در استراتژی خود به راهش ادامه دهد.

نانوس گفت: سیاست‌مداران موفق می‌دانند که چه موقع تغییرات ایجاد کنند و آنها یک غریزه بقای بسیار قوی دارند. این رسوایی نخستین آزمون بزرگ و مهم برای رهبری جاستین ترودو بوده است.

دارل بیریکل ناظر نظرسنجی ایپسوس گفت: حتی پیش از آغاز این بحران در اوایل فوریه میزان حمایت ترودو در بحبوحه شکایت‌ها دال بر این‌که وی بر سر وعده‌های مهم خود از جمله اصلاح سیستم انتخابات و تعادل بودجه تا سال ۲۰۱۹ میلادی پایبند نبوده، کاهش یافته است.

وی افزود: مشکلات زیادی وجود دارند که یکی از آنها این است که وعده‌هایی داده شده اما به آنها عمل نشده است.

ترودو در اقدامی برای پشت سر گذاشتن این رسوایی نهایتاً جوری ویلسون ریبود و جین فیلپات دو عضو مستعفی کابینه خود را از حزب لیبرال هم بیرون کرد.

ترودو: شهرداری که Bill 21 تطهیر اخلاقی خوانده باید عذرخواهی کند / بازیکن...
اخبار کوتاه کانادا ترودو: شهرداری که Bill 21 تطهیر اخلاقی خوانده باید عذرخواهی کند / بازیکن سابق لیگ فوتبال کانادا در یک قدمی اتهام پولشویی / فیس بوک 6


Prime Minister Justin Trudeau speaks with the media as he makes his way to caucus in the West Block, Wednesday, April 10, 2019 in Ottawa. THE CANADIAN PRESS/Adrian Wyld

اخبار کوتاه کانادا ترودو: شهرداری که Bill 21 تطهیر اخلاقی خوانده باید عذرخواهی کند / بازیکن سابق لیگ فوتبال کانادا در یک قدمی اتهام پولشویی / فیس بوک 6 کانادایی را تحریم کرد
ترودو: شهرداری که Bill 21 تطهیر اخلاقی خوانده باید عذرخواهی کند
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز چهارشنبه ضمن حضور در مونترال سخنرانی کرد و از مقایسه لایحه سکولاریسم کبک با تطهیر اخلاقی انتقاد کرد.

به نقل از سی تی وی، وی با تاکید بر مخالفت خود در رابطه با لایحه 21 موسوم به Bill 21 اطهار داشت که مقایسه شهردار William Steinberg غیر قابل قبول است و باید از این بابت عذرخواهی کند.

ترودو تصریح کرد: ما نیاز به افراط نداریم. ما باید بدون اینکه از هم دور شویم راجع به این موضوع بحث کنیم.

او افزود: برخی افراد در رابطه با این لایحه نگران هستند و من آنها را درک می‌کنم اما ما نباید از کلماتی مانند آنها استفاده کنیم.

با این وجود Steinberg از قبول درخواست عذرخواهی از سوی چند نفر از جمله جاستین ترودو سرباز زد و گفت که تصویب این لایحه موجب تطهیر صلح آمیز قومی است و با اجرای آن اقلیتهای دینی از استان خارج می‌شوند.

در اعتراض به لایحه Bill 21 صورت گرفت، تظاهرات هزاران معترض در خیابانهای مونترال

دیوید سیدو، بازیکن سابق لیگ فوتبال و یکی از خیران معروف کانادا، در یک قدیم اتهام تقلب و پولشویی برای ثبت نام پسر کوچکش در آمریکا قرار دارد.
به نق از ونکوور سان، تاجر ونکووری، سیدو بر اساس دادخواستی که روز سه‌شنبه از سوی دادگاه منطقه ای در ماساچوست امریکا صادر شده، متهم است که ژانویه 2013 از حساب خود در کانادا 100 هزار دلار برای یک حساب در کالیفرنیا پول واریز کرده است.

بنابر این دادخواست مبلغ مذکور برای مرکز پیش دانشگاه The Key واریز شده که بدین معنا است که طرح پیشنهادی برای پذیرش SAT پسر کوچک سیدو، تقلبی بوده است.

Richard Schonfeld، همکار وکیل سیدو در این رابطه گفت تاکنون اظهار نظری نکرده است.

فیس بوک 6 کانادایی را تحریم کرد
فیس بوک 6 شخص حقیقی و یک گروه حقوقی را به دلیل انتشار مطالب نفرت انگیز تحریم کرد و حساب کاربریشان را در فیس بوک و اینستاگرام بست.

به نقل از سی تی وی، یکی از افراد تحریم شده Faith Goldy ، کاندید یک دوره از انتخابات شهرداری تورنتو است.

جبهه ملی کانادایی Canadian Nationalist Front و رئیس ملی‌گرای سفید آن، Kevin Goudreau, Aryan Strikeforce و گروه Wolves of Odin and Soldiers of Odin معروف به Canadian Infidels از دیگر تحریم شدگان از سوی فیس بوک هستند.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز