همکاری تبهکاران ایرانی و کانادایی در باند بین‌المللی

Submitted on چ., 10/03/2018 - 16:40

همکاری تبهکاران ایرانی و کانادایی در باند بین‌المللی
۷ ایرانی و ۹ کانادایی اعضای باند بین‌المللی جعل بودند که به‌صورت ماهرانه‌ای برای طعمه‌های خود ویزای جعلی کانادا تهیه می‌کردند.
اعضای کانادایی باند اکثرا کارمند وزارت امور خارجه کانادا بودند و وظیفه‌شان به دست‌آوردن شماره سریال‌های واقعی برای ویزاهای جعلی بود.

به‌گزارش همشهری، اعضای ایرانی این باند که یک زن و 5مرد هستند، 2 روز پیش در عملیاتی غافلگیرانه در پایتخت دستگیر شدند. ماجرا از این قرار بود که مدتی قبل گزارشی در اختیار مأموران اداره13 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که نشان می‌داد چند جاعل حرفه‌ای که پیش از این بارها به اتهام جعل زندان را تجربه کرده بودند پس از آزادی مجددا باند جعل راه‌اندازی کرده‌اند.

نقشه آنها این‌بار متفاوت‌تر بود؛ چراکه برخی از همدستانشان در ایران نبودند و در کشور کانادا زندگی می‌کردند. مأموران پلیس با شناسایی پاتوق این جاعلان سابقه‌دار، آنجا را به‌صورت نامحسوس تحت کنترل قرار دادند. هفته‌ها بررسی‌های نامحسوس کارآگاهان مشخص کرد که اعضای این گروه یک زن و 5 مرد هستند که برای متقاضیان، ویزای کانادا تهیه می‌کنند؛

آن هم به‌صورتی که هیچ‌کس متوجه مهر جعلی ویزا روی پاسپورت‌ها نمی‌شد. مشتریان این باند که عمدتا افراد تحصیلکرده مانند پزشک، ‌خلبان، مهندس و... بودند به پاتوق جاعلان مراجعه کرده و با پرداخت 4 تا 15میلیون تومان یا حتی بیشتر ویزای اقامت در کانادا را دریافت می‌کردند.

اما پاتوق این باند آپارتمانی در طبقه 17 برجی حوالی غرب پایتخت بود که مأموران پس از به‌دست آوردن اطلاعات کافی در عملیاتی غافلگیرانه هر 6 عضو باند را به دام انداختند. سرکرده باند در تحقیقات گفت: همدستان ما در کانادا 10نفر هستند. یکی از آنها ایرانی و تحصلیکرده است اما بقیه اهل کانادا بوده و در وزارت امور خارجه این کشور مشغول به‌کار هستند.

او ادامه داد: رابط ما در ایران با کمک این افراد شماره سریال ویزاها و تصویری از آنها را دریافت می‌کرد. حتی اعضای کانادایی باند نمونه مهر ویزاهایی که روی پاسپورت‌ها حک می‌شد را از طریق پست به ایران ارسال می‌کردند. در تهران تنها خانم گروه که از همدستان ماست، ‌پاسپورت‌ها را دریافت کرده و به‌دست ما می‌رساند.

همدستان ما با دستگاه‌هایی که داشتند نمونه مهرهای حک شده را درست کرده و روی پاسپورت افرادی که قصد سفر به کانادا داشتند حک می‌کردند. به این ترتیب، افراد متقاضی با مهر ویزایی که با اصل آن مو نمی‌زد راهی کشور کانادا می‌شدند و هیچ‌کس متوجه جعلی بودن آن نمی‌شد؛ چراکه شماره سریال‌ها از سوی وزارت امور خارجه کانادا تعیین شده و ماجرا لو نمی‌رفت.

وی ادامه داد: در این مدت افراد زیادی را با این شگرد راهی کانادا کردیم اما آمار دقیقی از آنها نداریم و نمی‌دانیم دقیقا چند نفر بودند. گاهی از طعمه‌هایمان دلار دریافت می‌کردیم که پس از تقسیم پول، سهم همدستان کانادایی را از طریق سفارت یا افرادی که راهی کانادا می‌شدند می دادیم.

نقشه گنج
این اما همه فعالیت باند جعل نبود. مأموران پلیس هنگام دستگیری اعضای این باند در مخفیگاهشان علاوه بر انواع دستگاه‌ چاپ، مهرهای مختلف و‌ پاسپورت‌های جعلی، دستگاه گنج‌یاب، اسلحه و مقداری عتیقه نیز کشف کردند. این یعنی مأموران در برابر یک باند حرفه‌ای قرار داشتند که علاوه بر جعل ویزا، اقدام به خرید و فروش اشیای عتیقه هم می‌کردند.

تحقیقات حکایت از این داشت که اعضای این گروه با خرید نقشه گنج به شهرهای مختلف ایران رفته و پس از بیرون کشیدن زیرخاکی، ‌اقدام به فروش آنها می‌کردند. آنها مجهز به سلاح بودند تا چنانچه خطری تهدیدشان کرد بتوانند از اسلحه استفاده کنند. اعضای این باند اعتراف کرده‌اند که برخی از زیرخاکی‌ها را به قاچاقچیان بین‌المللی فروخته و دلار دریافت می‌کردند. هم‌اکنون متهمان این باند برای انجام تحقیقات بیشتر و شناسایی شاکیان احتمالی در اختیار مأموران اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته‌اند.

ممنوعیت انتقال دانشجویان ایرانی به دانشگاه‌های پزشکی داخل از ۱۰ دی
قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: انتقال افرادی که از ۱۰ دی ماه ۹۷ (اول ژانویه ۲۰۱۹) برای تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی به دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام می‌کنند، ممنوع است.
به گزارش مهر، دکتر حمید اکبری درباره شرایط انتقال دانشجویان گروه پزشکی خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور، گفت: با توجه به مشکلاتی که در نیمه اول سال جاری پیش آمد، مراجعات و مطالباتی از سوی خانواده‌های دانشجویان گروه پزشکی شاغل خارج از کشور ایجاد شد و دو وزارتخانه علوم و بهداشت بررسی‌هایی را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دادند.

قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت و وزارت علوم تصمیم گرفتند که دانشجویان گروه غیرپزشکی که در رشته‌های موجود در دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی تحصیل می‌کنند در صورتی که یک ترم در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کرده‌اند با شرایطی بتوانند به دانشگاه‌های داخل انتقال پيدا كنند.

وی گفت: آیین‌نامه انتقال دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور، بیش از ۳۰ سال است که در وزارت بهداشت اجرا می‌شود.

شرایط انتقال دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل تغییری نداشت
اکبری با تاکید بر اینکه تنها تغییر صورت گرفته در این آیین‌نامه انتقال دانشجویان، در تعداد واحدهای گذرانده شده در دانشگاه‌های خارج از کشور است، افزود: تا پیش از این، تعداد واحدهای گذرانده شده توسط دانشجویان گروه پزشکی شاغل در دانشگاه‌های خارج از کشور ۷۲ واحد بود که در حال حاضر بر اساس واحدهای موجود در سرفصل رشته مربوطه در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران این تعداد به ۳۶ واحد کاهش یافته و سایر ضوابط و قوانین در آیین‌نامه انتقال این دانشجویان همچنان اجرا می‌شود و تغییری نداشته است.

وی با بیان اینکه حداقل معدل دوره پیش‌دانشگاهی دانشجویان گروه پزشکی شاغل در دانشگاه‌های خارج از کشور باید ۱۷ باشد، گفت: همچنین معدل کتبی دیپلم این دانشجویان باید بالاتر از ۱۶ و معدل واحدهای گذرانده شده در دانشگاه خارج از کشور باید بالای ۱۵ باشد در حالیکه تا سال گذشته این معدل‌ها ۱۴ بوده است.

قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این شرایط تنها برای دانشجویانی است که تا قبل از تیر ماه ۹۷ در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند، تصریح کرد: چون ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور محدود و متقاضی رشته‌های گروه پزشکی زیاد است و حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد داوطلبان کنکور متقاضی ورود به رشته‌های گروه پزشکی هستند.

ممنوعیت انتقال افرادی که از ۱۰ دی ماه ۹۷ برای تحصیل در پزشکی خارج اقدام کنند
وی گفت: انتقال افرادی که از ۱۰ دی ماه سال جاری (اول ژانویه ۲۰۱۹ ) برای تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی به دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام می‌کنند، ممنوع بوده و باید تا انتهای دوره در دانشگاه خارج از کشور تحصیل کنند.

اکبری با بیان اینکه متقاضیان تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی در دانشگاه‌های خارج از کشور باید در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل کنند، افزود: همچنین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارج از کشور باید شرایط ارزشیابی برای مدارکی را که در خارج از کشور اخذ می‌کنند را داشته باشند.

قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، تعداد افراد شاغل به تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی دانشگاه‌های خارج از کشور را حدود ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۷ هزار نفر در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند و پرونده ارزی و تحصیلی دارند.

وزیر ارتباطات: گوشی تلفن ۵۰ درصد ارزان‌تر می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته، قیمت گوشی ۲۰ درصد کاهش یافته و بنا بر ادعای وارد کنندگان موبایل، در صورت شکستن حباب قیمتی ناشی از کمبود کالا، این نرخ ۳۰ درصد دیگر ارزان می‌شود.
به گزارش فارس، محمدجواد آذری‌جهرمی در نشست خبری در نمایشگاه تلکام نوزدهم درباره بازار تلفن همراه که در انتظار ترخیص گوشی‌ها از گمرک و کاهش نرخ ارز است، گفت: بخشی از گوشی‌های در گمرک مانده که با ارز دولتی وارد نشده بود، با هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح ترخیص شد، اما برخی از گوشی‌های در گمرک مانده متعلق به وارد کنندگانی است که اکنون پرونده تخلف مفتوح دارند یا با ارز دولتی وارد شده‌اند و هنوز درباره آنها تصمیم قاطع گرفت نشده است.

وی ادامه داد: در سه روز گذشته سه بار در این رابطه صحبت کرده‌ام، اما هنوز موانع رفع نشده و در نهایت هنوز 700 هزار گوشی که قرار بود از گمرک ترخیص شود و در بازار کمبود کالا را جبران کند، ترخیص نشده است.

جهرمی ادامه داد: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته قیمت گوشی تلفن همراه 20 درصد کاهش یافت و وارد کنندگان معتقدند، اگر موانع واردات گوشی رفع شود، در نتیجه شکستن حباب ناشی از کمبود کالا، قیمت گوشی 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود:‌ بازار ایران ماهانه حدود یک میلیون گوشی مصرف دارد و اکنون میزان عرضه و تقاضا همخوان نیست.

وی ادامه داد: ترخیص 700 هزار گوشی از گمرک نیز برای مدت یک یا دو ماه می‌تواند به صورت مسکن عمل کند، اما برای رفع قطعی مشکل کمبود کالا باید محدودیت واردات را برداشت که برای این کار یا باید محدودیت تعداد واردکنندگان را بردارند و با دریافت تضمین‌هایی اجازه دهند، هر وارد کننده‌ای که توانایی ارائه گارانتی دارد بتواند در واردات فعال شود یا مشکلات واردات را برای همین وارد کنندگان فعلی رفع کند.

جهرمی با اشاره به رفع مشکل عدم اتصال سامانه ناجا و گمرک در ثبت گمرکی گوشی مسافری، گفت: این دو سامانه به یکدیگر متصل شده و از این پس گمرک می‌تواند اصالت پاسپورت یا در سفر بودن مسافر را تائید کند و دیگر شاهد ورود گوشی‌های قاچاق از مسیر گمرکی گوشی مسافری نخواهیم بود.

وی ادامه داد: اجرای صحیح فرایندهای ثبت گمرکی گوشی مسافری از شنبه هفته پیش رو آغاز می‌شود و با توجه به قطع تخلف ورود گوشی قاچاق از سامانه گوشی مسافری حتما باید برای رفع مشکل واردات گوشی تا شنبه آینده چاره‌اندیشی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد:‌در حال حاضر واردات گوشی به صورت قانونی در حال انجام است و ارز مورد نیاز آن از سامانه نیما یا بازار آزاد تامین می‌شود.

جهرمی درباره حذف برخی اکانت‌ها در توئیتر گفت: در توئیتر انگلیسی حذف اکانت‌های فیک بارها اتفاق افتاده و اخیرا توئیتر فارسی نیز بخشی از اکانت‌های غیرواقعی را حذف کرده که در این بین برخی اکانت‌های واقعی نیز حذف شده‌اند، آقای ظریف در این باره گفته‌است که اگر اکانت‌هایی که علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، مشکلی برای فعالیت ندارند، چطور اکانت‌هایی که خلاف آنها فعالند، باید حذف شوند؟

وی همچنین درباره شایعه انحلال پروژه اپراتور فیبرنوری ایرانیان‌ نت گفت: درباره انحلال این شرکت باید در مجمع آن تصمیم‌گیری شود اما خبری مبنی بر انحلال نشنیده‌ام و در مجموع در بخش ثابت معتقدیم شرکت‌های ارتباطات ثابت باید با هم ادغام شوند تا سرمایه‌های آنها تجمیع شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماجرای کلاهبرداری اخیر 35 میلیارد تومانی سرویس‌های ارزش افزوده از 2 میلیون مشترک همراه اول گفت: چندی پیش متوجه شدیم، تعداد شکایت مردم از سرویس‌های ارزش افزوده در سامانه 195 وزارت ارتباطات 4 برابر شده و به این موضوع مشکوک شدیم. پس از بررسی مشخص شد، به دلیل بروز اختلال در زیرساخت فنی سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول این مشکل به وجود آمده که البته دلیل اختلال مورد سؤال و باید بررسی شود که در نهایت 35 میلیارد تومان از 2 میلیون مشترک بدون رضایت دریافت شده بود که روز شنبه هفته جاری به آنها پرداخت شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:‌پرونده 6 شرکت ارزش افزوده نیز در دادسرا مفتوح شده است که پس از حصول نتیجه گزارش آن منتشر خواهد شد.

جهرمی همچنین درباره اختلال اخیر در سامانه GPS گفت: شاهد اختلال GPS هستیم که متوجه شدیم، اختلالی در حال اعمال روی شبکه است که این سینگال مختل کننده در داخل تهران فعال بود.

وی ادامه داد: سیستم‌های نظارتی و رگولاتوری فعال شدند و منطقه حدودی ایجاد اختلال را تشخیص دادند که این اختلال اکنون رفع شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نمی‌دانیم این اطلاعات ناخواسته یا عمدی بوده، اما رگولاتوری در این زمینه شکایتی را طرح کرده و شکایت رگولاتری نیز مورد تائید قرار گرفته و نیازمند کمک دستگاه‌های امنیتی برای رفع این مشکل هستیم.

پوتین از طرح اروپایی مبادلات مالی با ایران حمایت کرد
رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه از سازوکار پیشنهادی اروپایی ها برای دادوستدهای مالی با ایران استقبال کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ولادیمیر پوتین در سخنانی در همایش بین المللی هفته انرژی روسیه گفت: اگر چه ابتکار اتحادیه اروپا برای ایجاد سازوکار ویژه پرداخت ها برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، با تاخیر همراه است، اما دیر کردن بهتر از این است که هیچگاه اقدامی نشود.

وی افزود: رئیس جمهوری فرانسه به تازگی در نیویورک از ضرورت استقلال اقتصادی اتحادیه اروپا و کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به آمریکا سخن گفت.

به گفته پوتین؛ بدیهی است که این تصمیمی درست است و غیر از این نمی تواند باشد.

رییس جمهوری روسیه همچنین به تلاش اروپا برای ایجاد نیروی دفاعی مستقل اشاره کرد که به گفته وی در راستای کاهش وابستگی از آمریکا اجرا خواهد شد.

اقدامات آمریکا علیه ایران به اقتصاد جهانی آسیب می زند

پوتین همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با زیانبار دانستن اقدامات آمریکا علیه ایران برای اقتصاد جهانی، افزود: وضعیت کنونی بازار جهانی نفت بر اثر انتظار درباره مساله ایران و کاهش تولید نفت ونزوئلا به وجود آمده و آمریکا با اقدامات خود درباره ایران و نیز مساله ونزوئلا، مسبب افزایش بهای نفت در بازار جهانی شده است.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: ترامپ معتقد است که بهای نفت بیش از قیمت واقعی آن است، اما به نظر ما 75 دلار برای هر بشکه، بهای خوبی برای شرکت های نفتی به شمار می رود.

پوتین گفت: این قیمت پیامد اقدامات کاخ سفید است و انتظار برای تحریم ایران و مساله سیاسی ونزوئلا باعث افزایش بهای نفت شده است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین بر لزوم افزایش همکاری های سیاسی و انرژی برای ثبات بازار جهانی نفت تاکید کرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو تا سال آینده ثابت می‌ماند
وزیر بهداشت گفت: قیمت ارز برای دارو مشخص و ۴۲۰۰ تومان است و تا سال آینده هم ثابت خواهد بود.
به گزارش ایرنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: مشکل ارزی در زمینه دارو نداریم. در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی هم به همین شکل است. نوسانات نرخ ارز در تأمین این اقلام تاثیری ندارد.

وزیر بهداشت گفت: البته گران شدن قیمت سایر کالاها و خدمات در هتلینگ و خدمات بیمارستان‌ها موثر بوده است.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحریم‌ها در چاپ مقالات پزشکی متخصصان ایرانی در مجلات خارجی نیز گفت: مشکلی برای چاپ نه در مجلات اروپایی و نه در مجلات آمریکایی نیست. کسی که کار عمیق پژوهشی نکرده است و انتظار دارد در یک مجله پژوهشی بین‌المللی چاپ شود، این را به حساب مشکلات روز نگذارد.

وزیر بهداشت گفت: محققان کشور هیچ مشکلی ندارند. در مجامع علمی، نگاه‌ها این چنین نیست. مقالات ارزشمند و با کیفیت در معتبرترین مجلات دنیا چاپ می‌شود.

اطلاعیه رسمی کانون صرافان؛ خرید و فروش دلار در کانال ۱۰ هزار تومان
کانون صرافان در اطلاعیه رسمی اعلام کرد، صرافی‌ها ملزم به ثبت قیمت‌ها در کانال ۱۰ هزار تومان هستند.

به گزارش تسنیم، در اطلاعیه کانون صرافان ایران آمده است: " کلیه صرافی های مجاز عضو کانون موظف می باشند خرید و فروش خود را روی کانال 10 هزار تومان روی تابلوهای خود ثبت نمایند، در صورتی که در این کانال خریداری نمودند مبادرت به فروش آن نمایند."

بانک‌ها دلار را ۹۵۰۰ تومان می‌خرند
امروز قیمت خرید دلار از مردم در بانک‌ها با حدود ۹۵۰۰ تومان شروع شد.
به گزارش ایسنا، امروز (چهارشنبه)، بررسی شعب ارزی بانک‌ها از این حکایت داشت که قیمتی که آنها حاضرند دلار را از مردم بخرند برای دلار از ۹۵۰۰ و یورو و از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز شده است. این نرخ‌ها البته ثابت نیست و ممکن است در طول روز متغیر باشد.

در جریان ریزش قیمت ارز در روزهای گذشته و نگرانی مردم از زیان دیدن از ارزهایی که در مدت گذشته با نرخ‌های متفاوتی خریداری کرده بودند، از دو روز گذشته بازار ارز با ورود برای فروش مواجه شد. اما اغلب صراف‌ها و دلالان حاضر به خرید ارز با نرخ معقولی نبوده و قیمت‌های متفاوتی وجود داشت.

در همین جریان بانک مرکزی روز گذشته یادآور شد که بانک‌ها آماده خرید ارز از مردم هستند. این در حالی است که پیش از این هم بر اساس سیاست ارزی دولت که از سال جدید اجرایی شد، این امکان در بانک‌ها وجود داشت که مردم بتوانند ارز خود را بفروشند و یا در قالب چند ارز، تقاضای مشخص و با ارائه مدرک ارز خریداری کنند.

در حال حاضر با توجه به ریزش قیمت ارز در روزهای گذشته، نرخ دلار که یک هفته قبل تا ۱۹ هزار تومان پیش رفته بود بین ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار تومان و یورو که تا ۲۲ هزار تومان گران شده بود، حدود ۱۷ هزار تومان معامله می‌شود.

نرخ واقعی دلار زیر ۷۵۰۰ تومان است
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: قیمت ارز اصلا این ارقام نیست و معتقدیم نرخ ارز از هفت هزار و ۵۰۰ تومان ارائه شده در سامانه نیما هم کمتر است.
به گزارش ایرنا، محمود واعظی امروز (چهارشنبه 11 مهر) پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بيان اين خبر افزود: دولت تلاش بسیاری انجام داد تا بازار ارز و کالا ساماندهی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اختیارات بسیار خوبی که در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا به بانک مرکزی داده شد و همکاری دستگاه‌های دیگر و سیاست‌های بانک مرکزی در تسهیل واردات اسکناس و طلا به کشور شاهد تاثیر بر بازار ازار هستیم و امیدواریم تلاش بازار ادامه یابد.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: امیدواریم این اتفاق که دلال‌ها بخواهند یک روز از مردم ارز بخرند و روز دیگر بفروشند یا آن را نگه دارند دیگر تکرار نشود و صرفا بر اساس عرضه و تقاضا پیش برویم.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز