عربستان : تولید نفت باید یک میلیون بشکه کاهش یابد

Submitted on Mon, 11/12/2018 - 20:18

عربستان : تولید نفت باید یک میلیون بشکه کاهش یابد
عربستان تولید نفت خود را یک میلیون بشکه کاهش می دهد تا از سقوط قیمت آن جلوگیری کند.

برای جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت، عربستان سعودی خواستار آن شد که تولید جهانی آن یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. وزیر انرژی دولت عربستان با اعلام این مطلب افزود که کاهش فوری تولید نفت برای ایجاد تعادل در قیمت آن ضروری است.


Reuters

با این حال، وزیر نفت عربستان گفته است که تصمیم رسمی در خصوص کاهش تولید نفت در نشست پنجم دسامبر آینده سازمان اوپک در وین گرفته خواهد شد.

دیروز دولت عربستان اعلام کرد که این کشور صادرات نفت خود را از دسامبر آینده به میزان پانصد هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. در یک ماه گذشته قیمت نفت به میزان بیست درصد کاهش یافته است. جمعه گذشته برای اولین بار پس از ماه آوریل بهای نفت برنت به کمتر از هفتاد دلار در بشکه کاهش یافت و بهای نفت نیویورک نیز به کمتر از شصت دلار در بشکه رسید که پایین ترین قیمت آن طی نُه ماه گذشته گزارش می شود.

برغم کاهش تقاضای جهانی نفت، کشورهای عربستان، کویت، عراق و روسیه تولید نفت خود را طی هفته های گذشته افزایش دادند.

وزیر نفت روسیه و عراق گفته اند که بیشتر مدافع تثبیت بهای نفت هستند تا کاهش تولید آن و وزیر نفت امارات اتخاذ راهبردی تازه را ضروری دانسته و گفته است که این راهبرد با افزایش تولید نفت ناسازگار است.

کشورهای مهم تولیدکنندۀ نفت از روسیه و عربستان تا عراق برای جبران فقدان نفت ایران در بازارهای جهانی تولید نفت خود را طی هفته های گذشته افزایش دادند. دولت ایران مدعی بود که کاهش صادرات نفت این کشور در نتیجۀ تحریم های آمریکا ناممکن است و در صورت تحقق آن بهای نفت را شدیداً افزایش خواهد داد. اینک اما، عکس این پیش بینی روی داده است : در حالی که یک میلیون و پانصد هزار بشکه از صادرات نفت ایران کاسته شده است، بهای جهانی آن به طرز خطرناکی رو به کاهش است.

ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی نظام ایران را به خطر انداخته‌ است
علی ربیعی، وزیر پیشین کار، تلویحاً اعلام کرد که صندوق های بازنشستگی ایران ورشکسته اند و نظام اسلامی را با خطر مواجه ساخته اند. ربیعی که این سخن را امروز دوشنبه بیست و یکم آبانماه در جلسۀ معارفۀ وزیر جدید کار، حسن شریعتمداری، ایراد می کرد، برای پیشگیری از این خطر خواستار انجام اصلاحات فوری و "دردناک در صندوق های بازنشستگی کشور" شد.


صندوق بازنشستگی کشوری
باشگاه خبرنگاران

او یادآوری کرد که مهمترین انقلاب های قرن گذشته از جمله انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ در نتیجۀ تحولات جمعیتی روی داده و ایران امروز نیز "اکنون با همین تحول روبرو است"، مضاف بر اینکه کشور با چالش های بزرگی نظیر فقر و بیکاری و ورشکستگی صندوق های بازنشستگی روبرو است.

خود وزیر جدید کار، حسن شریعتمداری، در اظهاراتی جداگانه که در حضور علی ربیعی و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، ایراد کرد، اعتراف نمود که "منابع غالب ۱۸ صندوق بازنشستگی کشور از محل بودجۀ عمومی تأمین می شود که این مسئله ای چالش آفرین است."

حسن شریعتمداری همچنین گفت که صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی کشور نیز با کسری شدید منابع روبرو است و بخش مهمی از این کسری ناشی از بدهی های دولت به سازمان تأمین اجتماعی است که به گفتۀ حسن شریعتمداری به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بالغ می شود. وی در عین حال اضافه کرد که دولت امکان پرداخت نقدی بدهی های خود به سازمان تأمین اجتماعی را ندارد و "برای پرداخت این بدهی ها باید ترتیبات دیگری" صورت بپذیرد. حسن شریعتمداری توضیحی در این خصوص نداد.

وزیر جدید کار تلویحاً تأئید کرد که غالب شرکت های سازمان تأمین اجتماعی زیان ده هستند و هم اکنون زیان های این شرکت ها از جیب بیمه گذاران تأمین می شود. وی گفت : "ما نمی توانیم منابع بیمه شدگان را در قالب بنگاه هایی که زیر پنج درصد در اقتصاد بازدهی دارند سرمایه گذاری کنیم. این کار خیانت در امانت است."

وزیر کار خواستار واگذاری شرکت های ورشکستۀ سازمان تأمین اجتماعی شد و افزود : "در غیر اینصورت با ادارۀ بنگاه های زیادن‌ده تنها فقر را میان فقرا تقسیم می کنیم."

دولت حسن روحانی تأئید می کند که ۵۵ درصد درآمدهای نفتی کشور فقط صرف پرداخت مستمری بازنشستگان می شود. با سقوط این درآمدها در نتیجۀ تحریم های آمریکا علیه نفت و نظام مالی ایران، معضل صندوق های بازنشستگی بیش از هر زمان به یکی از چالش های مهم دولت تبدیل شده است.

در همین نشست، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، نیز از واگذاری بنگاه های زیان ده دولت و سازمان تأمین اجتماعی به بخش خصوصی حمایت کرد و افزود که مدیران این بنگاه ها بر اساس رانت قدرت و نه صلاحیت های فردی یا به تعبیر خود او با "من بمیرم، تو بمیری" و سوابق سیاسی افراد در حکومت برگزیده می شوند.

اسحاق جهانگیری در ادامه گفت که "دهها میلیارد دلار سرمایه در این بنگاه ها وجود دارد. اما، نه فقط سودی از آنان عاید دولت نمی شود، بلکه بدون کمک دولتی این بنگاه ها حتا از پرداخت حقوق کارکنان خود عاجز هستند." او با اشاره به وضعیت کنونی کشور در نتیجۀ تحریم ها گفت که دو خطر بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم، کشور یا در واقع نظام اسلامی ایران را تهدید می کنند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت که حتا پیش از اعمال تحریم ها، کشور با ابرچالش هایی نظیر بیکاری، فقر مطلق و ورشکستگی صندوق های بازنشستگی روبرو بود و اکنون باید مراقب بود که تحریم ها به ریزش بیشتر کار و تشدید بیکاری منجر نشود. معاون اول رئیس جمهوری این مهم را از وظایف اصلی وزارت کار دانست و گفت : نباید بگذاریم که تحریم ها به رکود بیشتر بنگاه های اقتصادی که نتیجه اش افزایش بیکاری است دامن بزند.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه خواستار پایان جنگ در یمن شدند
کودک یمنی در شهر حُدیده پس از زخمی شدن برادرش در نتیجۀ درگیری‌های نظامی می‌گرید.

همزمان با فشارهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای پایان دادن به جنگ یمن، درگیری های شدید نظامی در شهر بندری حُدیده دهها کشته و زخمی به جای گذاشت. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نظامی و پزشکی نوشت که در نبردهای بیست و چهار ساعت گذشته در این شهر بندری دست کم ۱۱۰ نفر از شورشیان، ٣٢ تن از نیروهای وفادار به دولت رسمی یمن و ۷ غیرنظامی کشته شدند.

رویترز

همزمان با این نبردها، وزیر امور خارجۀ آمریکا مایک پمپئو و همتای انگلیسی وی، جرمی هانت، اعلام کردند که زمان مذاکرات صلح در یمن فرارسیده است. ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه نیز با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از ابتکار عمل بریتانیا و آمریکا از جامعۀ جهانی خواست که به جنگ و خونریزی در یمن خاتمه دهد. وزیر امور خارجۀ فرانسه خواستار آتش بس در یمن، ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور و نهایتاً حل سیاسی جنگ و خونریزی شد.

وزیر امور خارجۀ آمریکا در گفتگوهای تلفنی با پادشاه عربستان، ملک سلمان، و ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان، که همزمان وزیر دفاع عربستان نیز به شمار می رود، صریحاً خواستار پایان خشونت های یمن شد و طرفین درگیر را به مذاکره برای خاتمه دادن به خونریزی فراخواند.

در اظهاراتی جداگانه جرمی هانت، وزیر امور خارجۀ بریتانیا، هزینۀ انسانی جنگ یمن را غیرقابل محاسبه خواند و خواستار حل سیاسی آن شد. وزیر امور خارجۀ بریتانیا که امروز دوشنبه دوازدهم نوامبر با رهبران عربستان در ریاض ملاقات کرد از اقدام جدید شورای امنیت سازمان ملل و فرستادۀ ویژه آن برای ساماندهی مذاکرات صلح تا پایان سال جاری میلادی حمایت نمود.

جرمی هانت در بیانیه ای که پیش از سفرش به ریاض منتشر کرد، اعلام نمود که جنگ یمن تاکنون میلیون ها آواره به بار آورده و وقوع گرسنگی و بیماری های مُسری ادامۀ وضع موجود را ناممکن ساخته است.

در ریاض وزیر امور خارجۀ بریتانیا با پادشاه و ولیعهد عربستان ملاقات کرد و سپس برای دیدار با ولیعهد امارات، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، عازم ابوظبی شد. در این دور سفر جرمی هانت با وزرای امور خارجۀ عربستان و یمن نیز دیدار و گفتگو کرد.

در این حال دیروز یکشنبه یازدهم نوامبر درگیری های خونینی در محلات مسکونی شهر حُدیده روی داد. نیروهای دولتی یمن هدف از این درگیری ها را پاکسازی محلات شهر از وجود نیروهای حوثی اعلام کردند که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند.

قوای حوثی با قرار دادن تک تیراندازها به روی بام ها و کارگذاشتن مین می کوشند از پیشروی قوای دولتی در حُدیده جلوگیری کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد، دربارۀ ویرانی بندر "حدیده" و بروز فاجعه در یمن هشدار داد
"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ١٢ نوامبر/٢١ آبان، نسبت به ویرانی بندر "حدیده" و بروز فاجعه‌ای احتمالی در یمن هشدار داد و مجدداً خواستار پایان دادن به خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در این منطقه شد.


آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگو با رادیوی فرانسوی France Inter

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد که برای شرکت در مراسم سالروز پایان جنگ جهانی اول به پاریس سفر کرده بود، روز دوشنبه ١٢ نوامبر/٢١ آبان، در گفتگو با رادیوی فرانسوی "فرانس اَنتِرFrance Inter "، اظهار داشت که «اگر بندر "حدیده" ویران شود، وضعیتی به شدت فاجعه‌بار به وجود خواهد آمد». وی افزود که «باید به خشونت، جنگ و دشمنی در این منطقه پایان داد و مذاکره‌ای سیاسی را در این راستا آغاز نمود تا بتوان برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای عظیم در سال آینده، به راه حلی انسانی دست یافت».

آنتونیو گوترش، ضمن اشاره به اقدامات سازمان ملل متحد در رساندن کمک‌های غذایی به بیش از ٨ میلیون یمنی، اظهار داشت که این تعداد در سال آیندۀ میلادی به ١٤ میلیون نفر خواهد رسید. وی تأکید کرد که «اکنون فرصتی است تا بازیگران اصلی این جنگ، دولت‌های عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی و شورشیان حوثی، متوجه شوند که سرانجام در این جنگ هیچکس پیروز نخواهد شد».

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود که ایالات متحدۀ آمریکا، روسیه، کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای منطقه، در خصوص پایان دادن به جنگ داخلی یمن، به اتفاق نظر رسیده‌اند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز