عربستان تحمل انتقاد را ندارد؛ تنش بی سابقه بین کانادا و عربستان

Submitted on چ., 08/08/2018 - 20:49

عربستان تحمل انتقاد را ندارد؛ تنش بی سابقه بین کانادا و عربستان
اتاوا- جنجالی که پس از انتشار توییت کریستیا فریلند وزیر أمور خارجه کانادا در محکومیت بازداشت دو فعال جامعه مدنی و حقوق زنان در عربستان ایجاد شد، به سرعت به یک بحران بزرگ تبدیل شد. وزیر خارجه کانادا ضمن محکوم کردن دستگیری سمر بداوی، خواهر رائف بداوی وبلاگ نویس مشهور و فعال حقوق بشر در عربستان سعودی و همچنین یک فعال حقوق زن دیگر، خواستار آزادی فوری آنها شد.

عربستان ابتدا در واکنش به آنچه دخالت کانادا در أمور داخلی خوانده شد با قطع روابط دیپلماتیک، سفیر کانادا در ریاض را اخراج کرد. واکنش تند عربستان به این اقدام ختم نشد. تعلیق مبادلات تجاری، توقف پرواز هواپیمایی عربستان به کانادا، لغو بورسیه تحصیلی دانشجویان عربستانی در دانشگاه های کانادا، همچنین حذف برنامه اعزام بیماران عربستانی برای درمان به کانادا، توقف واردات جو و گندم از کانادا و فروش دارایی های عربستان در کانادا، از جمله اقدامات تنبیهی سعودی ها می باشد.

به نظر می رسد که عربستان با هدف قرار دادن کانادا قصد زهر چشم گرفتن از غرب را دارد و می خواهد نشان بدهد که در صورت انتقاد از عربستان و دخالت در امور داخلی آن کشور با چه عکس العملی روبرو خواهند شد. اخراج سفیر کانادا از ریاض به دستور محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) با شیوه کشورداری او همخوانی دارد. اگر به یاد داشته باشید او مدتی قبل متهم به گروگان گرفتن نخست وزیر لبنان و زندانی کردن 200 نفر از با نفوذترین و ثروتمندترین مردان عربستانی شد.

مسلما عربستان برای کانادا یا جهان غرب تهدید نظامی محسوب نمی شود، اما می تواند تهدیدی بزرگ برای منافع اقتصادی غرب محسوب شود. عربستان با ده ها پروژه بزرگ چند میلیارد دلاری، به مقصد ایده آل سرمایه گذاری شرکت های غربی تبدیل شده است.

کانادا از عربستان مقداری محصولات پتروشیمی وارد می کند. با اینکه کانادا نمی تواند سریعا خریدار دیگری به جز عربستان برای تسلیهات خود پیدا کند، اما خوشبختانه به واردات نفت از عربستان وابسته نیست. عربستان احتمالا مشکلی در یافتن تامین کننده جدید اسلحه نخواهد داشت. عربستان در حال حاضر هفدهمین شریک تجاری کانادا می باشد. کانادا سال گذشته 66 هزار تن گندم و حدود 130 هزار تن جو به عربستان صادر کرد.

بزرگترین ضرر و زیان اقتصادی متوجه دانشگاه های کانادایی خواهد شد که حدود 16 هزار دانشجوی عربستانی را به سوی خود جذب کرده بودند. در حالی که چند هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده، عربستان بورسیه دانشجویان را قطع کرده است. به این دانشجویان دستور داده شده که یا به عربستان بازگردند و یا تحصیلات خود را در کشوری دیگر ادامه بدهند.

مساله جالب، واکنش سایر کشورها به اقدامات عربستان بر علیه کانادا می باشد. سران امارات، بحرین و فلسطین از عربستان حمایت کرده اند. آمریکا، یعنی همپیمان سنتی کانادا بی طرفی خود را اعلام کرده است و بر لزوم حل و فصل اختلافات بصورت دیپلماتیک تاکید کرده است. ماریا کوتسیانچیچ، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: این امر یک موضوع داخلی برای دو کشور است؛ اما مذاکره برای حل اختلافات موضوعی مهم تلقی می شود.

علیرغم اقدامات عربستان، کانادا بر موضع قبلی خود در دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان در جهان پافشاری می کند.

افتتاح اولین فروشگاه اختصاصی کنت کل در تورنتو
Kenneth Cole اخیرا اولین فروشگاه اختصاصی خود در کانادا را در خیابان Queen Street West تورنتو افتتاح کرد.

در این فروشگاه 1 هزار و 800 اسکوئرفوتی، انواع پوشاک و کفش مردانه و زنانه مارکKenneth Cole New York عرضه خواهد شد.

مارک شنایدر، مدیر اجرایی Kenneth Cole Productions Inc. با انتشار بیانیه ای خبر افتتاح اولین فروشگاه کانادایی برندی که طی 35 سال گذشته شهرت فوق العاده ای در آمریکا و سایر کشورهای جهان کسب کرده است را اعلام کرد.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز