روسیه و اسپانیا تحریم ها و ضرب العجل های آمریکا را محکوم کردند

Submitted on س., 11/06/2018 - 20:57

روسیه و اسپانیا تحریم ها و ضرب العجل های آمریکا را محکوم کردند
وزرای امور خارجۀ اسپانیا و روسیه سیاست تحریم های دولت آمریکا علیه ایران و همچنین ضرب العجل های واشنگتن را مورد سرزنش قرار دادند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، گفت : "تداوم سیاست مبتنی بر ضرب العجل و مطالبات یکجانبه در دورۀ حاضر به سختی قابل پذریرش است."


سرگئی لاوروف و ژوزف بورل وزرای امور خارجۀ روسیه و اسپانیا
رویترز

وزیر امور خارجۀ روسیه تحریم های آمریکا را علیه ایران "مطلقاً غیرقانونی" خواند و اجرای آنها را نقض فاحش تصمیم شورای امنیت سازمان ملل دانست. لاوروف سپس تصریح کرد : "اشکالی که در قالب شان تدابیر آمریکا اعلام و اجرا شده اند بسیار مأیوس کننده اند."

در اظهاراتی مشابه "ژوزف بورل"، وزیر امور خارجۀ اسپانیا، گفت که او نیز همانند همتای روس خود، سرگئی لاوروف، مخالف هر گونه موضع مبتنی بر ضرب العجل است، حال می خواهد از سوی ایالات متحد آمریکا باشد یا هر کشور دیگر. وزیر امور خارجۀ اسپانیا همچنین تأکید کرد که این تفکر که "یا شما با من هستید یا علیه من" متعلق به دوره ای دیگر است.

سرگئی لاوروف بار دیگر اتهامات ایراد شده علیه روسیه را مبنی بر دخالت این کشور در انتخابات آمریکا بی اساس و کذب خواند.

ترکیه تحریم های آمریکا را علیه ایران خطرناک خواند
وزیر امور خارجۀ ترکیه نسبت به پی آمدهای خطرناک تحریم های آمریکا علیه ایران، به دولت واشنگتن هشدار داد. مولود چاووش اُغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، که این سخن را در جریان یک کنفرانس خبری در ژاپن ایراد می کرد، اضافه داشت : منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران خطرناک است.


مولود چاووش اُغلو وزیر امور خارجۀ ترکیه
Reuters

ترکیه از جمله هشت کشوری است که از سوی دولت آمریکا معافیت واردات نفت از ایران طی دست کم شش ماه آینده را دریافت کرده است. وزیر امور خارجۀ ترکیه در سخنانش همچنین گفت که آنکارا ضمن تقاضای معافیت آمریکا برای وارد کردن نفت از ایران، به مقامات واشنگتن صریحاً گفته است که "غرق کردن جمهوری اسلامی ایران" اقدامی ثمربخش نیست. چاووش اُغلو منزوی کردن حکومت تهران را خطرناک و "تنبیه مردم ایران را به وسیلۀ تحریم ها ناعادلانه توصیف کرد."

وزیر امور خارجۀ ترکیه سپس گفت که کشورش مخالف تحریم های آمریکا است و آنها را بی ثمر می داند. مولود چاووش اُغلو از دولت آمریکا خواست که به جای تحریم جمهوری اسلامی ایران با این کشور وارد گفتگو شده و آن را بازی بگیرد.

در اظهاراتی جداگانه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران گفت که تدابیر واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران خطرناک است و تعادل جهانی را به هم می ریزد. اردوغان که این سخنان را در مقابل نمایندگان حزب متبوعش در مجلس ترکیه ایراد می کرد، تحریم های آمریکا را خلاف حقوق و دیپلماسی خواند. او گفت : "ما نمی خواهیم در جهانی امپریالیستی زندگی کنیم." رجب طیب اردوغان در ادامه افزود که قرار است این موضوع ها هفتۀ آینده در نشست پاریس به مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول مورد بررسی قرار بگیرند.

اردوغان تأکید کرد که ترکیه مجازات های آمریکا را علیه ایران به اجرا نخواهد گذاشت، زیرا، کشورش سالانه ده میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران می خرد و نمی تواند مردم خود را در سرما نگه دارد.

برغم ازسرگیری تحریم های آمریکا، دولت پکن با بهره مندی از معافیت های واشنگتن می تواند به مدت شش ماه روزانه ٣٦٠ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کند. در ۹ ماه گذشته چین به طور متوسط روزانه ۶۶۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

جهانگیری: دولت نمی‌تواند به تنهایی اقتصاد کشور را اداره کند
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران با اشاره به آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران گفت از این پس باید دربارۀ آینده و جهت گیری کشور با دقت و احتیاط تصمیم گرفت. وی گفت شرایط پیش رو در کشور دشوار است و عبور از آن بدون همراهی و مشارکت مردم امکانپذیر نیست.

معاون اول رئیس جمهوری ایران سپس گفت که نباید در عین حال مردم را نگران کرد و یا نگرانی های خود را به آنان منتقل نمود، هر چند جهانگیری تصریح کرد نباید رهبران ایران هیچ موضوعی را در مورد شرایط عمومی کشور بعد از تحریم ها از مردم پنهان نگه دارند.


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران
IRNA

جهانگیری موفقیت جمهوری اسلامی ایران را در صحنۀ بین المللی و در مصاف با تحریم های آمریکا به ادارۀ مطلوب اقتصاد ایران مشروط کرد و گفت : "اما دولت به تنهایی نمی تواند مسئولیت ادارۀ اقتصادی کشور را برعهده بگیرد."

او گفت که قطعاً تحریم های آمریکا آثار منفی بر اقتصاد کشور می نهند که دولت می کوشد آنها را به حداقل برساند.

اسحاق جهانگیری آمریکا را متهم کرد که قصد دارد با جنگ روانی اوضاع اقتصادی ایران را به هم بریزد. وی همچنین از اصناف خواست که در همکاری با دولت از افزایش بی رویه قیمت های جلوگیری کنند.

اسحاق جهانگیری در پایان گفت که برغم تحریم های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران همچنان به فروش نفت خود ادامه می دهد و دولت واشنگتن موفق نشده است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

سوئیفت چیست؟
"سوئیفت" * یک پیام‌رسان مالی بین‌المللی است که زیرساخت‌های لازم را برای تراکنش‌های مالی در اختیار حدود ۱۱ هزار بانک و مؤسسه مالی در ۲١۰ کشور جهان قرار می دهد.

همراه با اجرایی شدن تحریم های مالی و بانکی و نفتی آمریکا علیه ایران، سوئیفت نیز، دیروز، دوشنبه اعلام کرد که دسترسی برخی بانک‌های ایرانی به این شبکه مالی را به علت آن‌چه این نهاد حفظ "ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی" عنوان کرد، قطع کرده است.

سوئیفت چیست؟

"سوئیفت" یک پیام‌رسان مالی بین‌المللی است که زیرساخت‌های لازم را برای تراکنش‌های مالی در اختیار حدود ۱۱ هزار بانک و مؤسسه مالی در ۲١۰ کشور و سرزمین در جهان قرار می دهد. در اکثر موارد، تراکنش‌های مالی میان دو بانک مختلف توسط سیستم سوئیفت انجام می شود. در ماه ژوئن گذشته این سیستم روزانه نزدیک به ۳۲ میلیون پیام مالی را ردو بدل کرده است.

سیستم سوئیفت توسط مؤسسه‌ای به همین نام اداره می‌شود. این مؤسسه به صورت یک شرکت تعاونی است که بانک‌های بزرگ و کوچک جهان، ازجمله بانک‌های آمریکایی در آن عضویت دارند. امور اجرایی "سوئیفت" توسط یک هیأت مدیره که از سوی بانک های عضو انتخاب می شود، مدیریت می شود. مقر این شرکت در بروکسل، پایتخت بلژیک است و تابع قوانین جاری و ساری در اتحادیه اروپا است. بنا براین "سوئیفت"، یک نهاد و یا مؤسسه آمریکایی محسوب نمی‌شود، ولی واشنگتن می‌تواند بر "سوئیفت" فشار بیاورد، تا این مؤسسه در خصوص تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران با آمریکا همراهی کند. دو تن از مدیران ارشد سوئیفت آمریکایی هستند. با این وجود، سوئیفت تلاش می کند تصمیماتی را اتحاذ کند که استقلال حرفه ای این نهاد مالی بین المللی حفظ شود. ولی نقش و قاطعیت واشنگتن برای فشار حداکثری بر ایران، این نهاد را وادار کرد تا اندازه ای با واشنگتن همراه شود.

سوئیفت روز دوشنبه در بیانیه‌ای مختصر ضمن تعلیق دسترسی شماری از بانک‌های ایرانی به این سامانه مالی بین المللی، اعلام کرد: تعلیق بانک‌های ایرانی از دسترسی به این سیستم مالی "قابل تاسف" است، و این اقدام را جهت ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی انجام داده است.

یادآور می شویم مارک دوبوویچ، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها( از لابی های پرقدرت آمریکایی ضد رژیم جمهوری اسلامی) پیش تر گفته است:"سوئیفت" مستقلاً از رویکرد سیاسی اروپا که خواهان حفظ برجام است، احتمالاً برای حفظ این سیستم از تأثیر فعالیت‌های غیرشفاف بانک‌های ایرانی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، تصمیم به قطع خدمات خود به ایران خواهد گرفت.

رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها همچنین تأکید کرده بود که حتی اگر مدیران "سوئیفت" چنین تصمیمی را اتخاذ نکنند، واشنگتن می‌تواند مدیران اجرایی این مؤسسه را تحت تحریم‌های آمریکا قرار دهد.

محمد جواد ظریف برای مذاکره با آمریکا «احترام متقابل» را جانشین «اعتماد متقابل» کرد
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با روزنامۀ آمریکائی «یو.اس.ای. تودی» دیگر «اعتماد متقابل را پیش شرط مذاکره با آمریکا» ندانست و گفت به این منظور ایران نیاز به تغییر دولت در آمریکا نیست، بلکه «تغییر رویکرد و احترام متقابل» کافی است. وزیر امور خارجۀ ایران با اشاره به رویکردهای دولت و رئیس جمهوری کنونی آمریکا، گفت «معتقدم که انسان می‌تواند تغییر کند. این دولت نیز می‌تواند رویکردی متفاوت داشته باشد». مقامات ایران تا کنون همواره گفتگو با ایران را به وجود «اعتماد متقابل» مشروط کرده و کنار کشیدن آمریکا از برجام را نشان کافی برای نداشتن اعتماد به تعهدات این کشور توصیف کرده بودند.


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران - تصویر آرشیوی

محمد جواد ظریف، در گفتگوی خود با «یو.اس.ای. تودی» با اشاره به خروج آمریکا از برجام و برقراری مجازات‌های لغو شده در این توافق، این کشور را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد و گفت «واشینگتن با دعوت از دیگر کشورها برای به اجرا گذاشتن مجازات‌ها و تحریم‌ها، دیگر اعضای جامعۀ بین‌المللی را نیز به نقض قوانین بین‌المللی فرا می‌خواند».

وزیر امور خارجۀ ایران در بارۀ اینکه مردم ایران از وضعیت اقتصادی موجود در کشور خسته‌اند و نمی‌توانند به آسانی نیازهای خود را بر طرف کنند، می‌گوید : «هیچکس ادعا نکرده است که مجازات‌ها دردآور نیستند. مجازات‌های اقتصادی همیشه زیان می‌رسانند، اما به اهداف سیاسی مورد نظر منجر نمی‌شوند و گاه دقیقاً نتایج وارونه ببار می‌آورند».

در پاسخ به پرسشی در بارۀ مردم طبقۀ متوسط جامعه که در تنگنای اقتصادی قرار دارند، محمد جواد ظریف می‌گوید به آنان توضیح می‌دهم که «گفتگو با آمریکا برای ما یک تابو بود. ما این تابو را شکستیم، با آمریکا مذاکره کردیم، به توافقی دست یافتیم، نه توافقی دو صفحه‌ای، بلکه توافقی که ١۵٠ برگ دارد. اگر آمریکا تصمیم گرفت این توافق را ترک کند، دیگر تقصیر ما نیست، آمریکا طرف گفتگوی قابل اعتمادی نیست.

محمد جواد ظریف در بارۀ سازوکار مالی اروپائی برای تضمین کار برخی از شرکت‌های این قاره در ایران، می‌گوید «هیچ چیز تضمین نمی‌کند که این سازوکار موفق شود. اما نطفۀ یک نظام پولی بین‌المللی است».

وزیر أمور خارجۀ ایران در این گفتگو که در ترکیه انجام گرفته است، در بارۀ فروش نفت ایران می‌گوید «رویای آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران رویائی است که واقعیت نخواهد یافت»، اما اگر «ما نتوانیم نفت خود را آزادانه به فروش برسانیم، در انتظار مرگ نمی‌نشینیم، بلکه به هر نحوی شده، آنرا صادر خواهیم کرد. تنها نتیجۀ این اقدام آمریکا اینست که مانع شفافیت و داد و ستد آزاد می‌شود و این چنین فساد را رواج می‌دهد».

محمد جواد ظریف می‌گوید هیچ امیدی به انتخابات کنونی و نیز انتخابات [ریاست جمهوری] سال ٢٠٢٠ در آمریکا ندوخته است و کشور او تنها روی خود حساب می‌کند. وی می‌گوید در دیداری با رکس تیلرسون، وزیر أمور خارجۀ پیشین آمریکا، همۀ امضاء کنندگان برجام و بویژه سه کشوری که مهمترین متحدان آمریکا در ٧٠ سال اخیر محسوب می‌شوند به او یادآوری کردند که برجام «بهترین توافق ممکن است» و او تنها گفت «من نمایندۀ رئیس جمهوری هستم که چنین نظری ندارد».

وزیر أمور خارجۀ ایران می گوید که میان دو کشور در حال حاضر «تماس» وجود ندارد، اما او در آینده نزدیک در گفتگوهای انسان دوستانه در بارۀ زندانیان شرکت می‌کند.

انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا از صبح امروز آغاز شد
انتخابات میان دوره ای سرنوشت ساز کنگره آمریکا از صبح امروز آغاز شد. میلیون ها آمریکایی امروز پای صندوق های رای می روند تا سرنوشت ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا و ۳۶ کرسی فرمانداری از ۵۰ ایالت آمریکا را مشخص کنند.

از ساعت های اولیه صبح روز سه شنبه ۶ نوامبر، درهای دفاتر رای گیری در شرق آمریکا به روی مردم باز شد و در حال حاضر صندوق های رای در ۲۶ ایالت به اضافه واشنگتن دی سی، به روی رای دهندگان گشوده است و در برخی از دفاتر صف های طولانی تشکیل شده است.


از ساعت های اولیه صبح روز سه شنبه ۶ نوامبر، درهای دفاتر رای گیری در شرق آمریکا به روی مردم باز شد.
Frederic J. BROWN / AFP

نتیجه این رای گیری مشخص خواهد کرد کدام یک از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ، قدرت را در مجلس نمایندگان و مجلس سنا در درست خواهند گرفت.

گزارش ها حاکی از آن است که این دوره انتخابات میان دوره ای با شور و شوق بیشتری آغاز شده است و بیش از ۳۱ میلیون نفر رای خود را زودتر از روز انتخابات به صندوق های رای ریختند که این رقم در مقایسه با انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۴، ۲۲ میلیون نفر بیشتر است.

از این رو پیش بینی می شود، که مشارکت در انتخابات نیز به همین اندازه بالا باشد. بررسی زود هنگام همچنین بیانگر این است که جوانان و زنان نقش کلیدی در نتیجه انتخابات امروز خواهند داشت.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این دوره از انتخابات، تنوع نامزدها از سوی هر دو حزب است. آنها سعی کردند با ورود نامزدهایی با گرایش های مختلف از جمله دگرباشان جنسی و زنان رنگین پوست، شور بیشتری در میان مردم ایجا د کنند تا بتوانند رای های بیشتری را از آن خود کنند.

بر اساس گزارش مرکز زنان آمریکایی در سیاست، در سراسر آمریکا کلا هشت زن رنگین‌پوست مقام اجرایی انتخابی دارند، یعنی چیزی حدود ۲/۵ درصد. اما در انتخابات امسال، ۱۰ درصد کل نامزدها و ۳۰ درصد نامزدهای زن در انتخابات برای پست‌های اجرایی ایالتی، زنان رنگین‌پوست‌اند. در انتخابات برای نماینده‌های قانون‌گذار هم، زنان بیش از هر دوره دیگر به رقابت نهایی رسیده‌اند.

در ایالت‌های میشیگان و مینسوتا، راشده طالب و الهان عمر، دو زن مسلمان از حزب دموکراتیک در آستانه راهیابی به کنگره‌اند. آنها در صورت پیروزی در انتخابات، اولین زنان مسلمان کنگره ایالات متحده آمریکا خواهند بود. دو زن سیاه‌پوست دیگر نیز به احتمال فراوان اولین زنان غیر سفیدپوست در کنگره ایالت خودشان خواهند شد.

یکی دیگر از دلایل پرشور بودن این دوره از انتخابات، به تلاش مضاعف دموکرات ها برای بازگشت به راس هرم قدرت در عرصه تصمیم گیری ها باز می گردد.

به گزارش رسانه های امریکایی، نتیجه این انتخابات برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا دست یافتن دموکرات‌ها به اکثریت در هر یک از این مجالس می‌تواند درها را برای آغاز تحقیقات در مورد جنبه‌های مختلف عملکرد دولت او باز کند و همین امر موجب شد تا بار دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و ترامپ طی روزهای گذشته بار دیگر در کارزار های انتخاباتی مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

ترامپ، طی هفته های گذشته به بیشتر ایالت های آمریکا سفر کرد و مردم را تشویق کرد تا به جمهوری خواهان رای بدهند، او شب گذشته (۵ نوامبر) در ایالت ایندیانا، در جریان یکی از کارزارهای انتخاباتی خود تاکید کرد که سرنوشت تمام دستاوردهای او به این انتخابات بستگی دارد.

ناگفته نماند که علاوه بر انتخابات کنگره نزدیک به ۴۰ فرمانداری نیز به رای گذاشته می شود که خود می تواند پیامدهای گسترده ای در سراسر آمریکا در حوزه سیاست های ایالتی داشته باشد.

انتظار می رود نتایج اصلی رای گیری برای کنگره فدرال فردا اعلام شود.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز