دو سناتور فرانسوی خواستار مبادلۀ نفت در ازای کالا با ایران شدند

Submitted on چ., 10/10/2018 - 18:17

دو سناتور فرانسوی خواستار مبادلۀ نفت در ازای کالا با ایران شدند
دو نمایندۀ سنای فرانسه "ژان بیزه" (از حزب راست جمهوریخواهان) و "فیلیپ بُنکارر" (از احزاب راست میانه) با انتشار گزارشی خواستار ایجاد یک سازوکار ویژه مالی و تقویت نقش یورو برای دور زدن تحریم های آمریکا و ادامۀ همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران شدند.

دو سناتور فرانسوی در گزارش خود همچنین خواستار ایجاد نهاد ویژه ای در بروکسل شده‌اند که بتواند شرکت های اروپایی را از مخاطرات فعالیت ها و همکاری های تجاری شان (با ایران) با اطلاع سازد.

ژان بیزه و فیلیپ بُنکرر دو سناتور فرانسوی
Sénat

سناتورهای فرانسوی در گزارش خود تصریح کرده اند که برای دور زدن تحریم های آمریکا استفاده از بانک سرمایه گذاری اروپا یا رجوع به سازمان جهانی تجارت بی فایده است. آنان در عوض گفته‌اند که تقویت نقش بین المللی یورو و ایجاد و به کارگیری یک سازوکار ویژه مالی برای انجام مبادلات پایاپای با ایران می تواند به دور زدن تحریم های آمریکا یاری برساند.

گزارش سناتورهای فرانسوی که "پاسخ اتحادیۀ اروپا به تحریم های فراملی آمریکا" نام دارد تأکید می کند که سازوکار پیشنهادی به منزلۀ ایجاد یک بانک نیست. این سازوکار نوعی سامانه است که در آن موجودی ایران به نسبت فروش نفت و خرید کالاهای مورد نیاز این کشور مثبت یا منفی می شود. نویسندگان گزارش می گویند وقتی ایران به چین یا هند نفت صادر می کند، موجودی آن در این سامانه ویژه مثبت می شود و وقتی یک شرکت چینی یا هندی به حساب ایران از کشورهای اروپایی تجهیزات می خرد، موجودی ایران در این سامانه منفی می شود.

سناتورهای فرانسوی در گزارش خود خواستار حفظ یک مجرای ارسال کمک های بشردوستانه به ایران و ارتباط یک بانک ایرانی با سیستم سوئیفت برای ارسال مایحتاج عمومی به این کشور شده و افزوده اند که "حفظ چنین مجرایی به سود آمریکا نیز هست، زیرا، اگر بحران تغذیه در ایران روی دهد و ایران نتواند مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد کند، تصویر آمریکا در نتیجۀ این امر خدشه دار خواهد شد."

دو سناتور فرانسوی تصریح نموده‌اند که ایجاد این سازوکار ویژه به دولت ایران امکان خواهد داد که "نفت خود را صادر کند و در ازای آن بدون انجام مبادلات پولی یا مالی کالاهای مورد نیاز خود را از خارج خریداری و وارد کند." سناتورهای فرانسوی گفته‌اند که بر پایۀ این سازوکار "ارزش نفت صادراتی ایران در سامانه ای ویژه به یورو محاسبه و ثبت خواهد شد و بی آنکه مبادله پولی یا مالی صورت بپذیرد ایران حق خریداری کالاهای مورد نیاز خود را به دست خواهد آورد."

به گفتۀ سناتورهای فرانسوی این سازوکار که مستقل از دخالت بانک های مرکزی عمل می‌کند، می تواند در صورت نیاز برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه روسیه نیز به کار گرفته شود. آنان گفته اند که می توان با این روش نقش یورو را به عنوان ابزار پرداخت و سرمایه گذاری تقویت کرد.

هم اکنون ۵۵ درصد واردات اروپا با استفاده از دلار و ٤۹ درصد صادرات آن به وسیلۀ یورو صورت می پذیرد و ۸۵ درصد خرید نفت به وسیلۀ دلار محاسبه و انجام می شود.

دو سناتور فرانسوی در گزارش خود بر ضرورت ایجاد یک ساختار مستقل اروپایی نیز تأکید نموده اند که بتواند به شرکت های اروپایی به ویژه شرکت های کوچک و متوسط مشاوره های حقوقی لازم را بدهد و آنان را از خطرات همکاری با ایران بااطلاع سازد.

قرار است از چهارم نوامبر/سیزدهم آبان ماه دولت آمریکا نفت و نظام بانکی ایران را هدف تحریم قرار دهد. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که قصد دارد برای واداشتن رژیم ایران به تغییر رفتارش در منطقه صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.

محمدعلی خطیبی که در دورۀ تحریم های قبلی مسئول فروش نفت خام و نمایندۀ ایران در سازمان اوپک بود گفته است که تدابیر اروپا شرکت های کوچک و متوسط را به فروش نفت ایران تشویق می‌کند. "تسنیم" خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ایران نوشته است یکی از راه حل های دولت ایران برای گریز از تحریم های آمریکا بازگرداندن "واسطه ها" برای فروش نفت ایران در بازار جهانی به عنوان بخش خصوصی است.

گروه اقدام ویژه ایران: جمهوری اسلامی ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از گروه‌های نیابتی‌اش هزینه کرده است
گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه، عراق و یمن هزینه کرده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۱۷ مهر/۹ اکتبر در توئیتی با استناد به این گزارش نوشت: در حالی که مردم ایران درگیر مشکلات اقتصادی هستند، جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۶ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۲ برای تقویت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، و حمایت از دیگر شرکای خود در سوریه، عراق و یمن هزینه کرده است.

گروه اقدام ویژه ایران در گزارش اخیر خود به روش‌هایی اشاره کرده که جمهوری اسلامی برای انتقال پول به گروه‌های تحت حمایت خود در منطقه استفاده می کند. بر اساس این گزارش، نیروی قدس سپاه پاسداران برای مبادلات مالی خود از شرکت‌هایی در امارات متحد عربی و همچنین بانک البلاد الاسلامی عراق برای انتقال حمایت مالی به گروه های وابسته استفاده کرده است.

در همین حال، جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته کمک‌های مالی زیادی به سوریه کرده‌ است. از جمله می تواند به ایجاد دو خط اعتباری یک میلیارد دلاری و همچنین اختصاص ۶‚۳ میلیارد دلار برای صادرات کالا به این کشوراشاره کرد.

در همین حال، ایران و سوریه توافق‌نامه‌های متعددی را در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، برق، انرژی و دیگر حوزه‌های صنعتی امضا کرده اند.

گروه اقدام ویژه ایران همچنین جمهوری اسلامی را متهم به کمک به گروه القاعده کرده است و گفته ایران به اعضای این گروه اجازه اقامت در کشور داده و آنان از این طریق امکان انتقال نیرو و پول به سوریه و جنوب آسیا را دارند.

در این گزارش همچنین فهرستی از اقدامات جمهوری اسلامی ارائه شده است که گروه اقدام ویژه ایران آنها را اقدامات «تروریستی» توصیف کرده است. بازداشت یک دیپلمات ایرانی به اتهام تلاش برای بمب گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در ویل پنت در حومه پاریس و دستگیری ۱۰ نفر در آلمان به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران از جمله جدیدترین اقدامات جمهوری اسلامی است که گروه اقدام ویژه ایران آن را در چهارچوب «تروریستی» تعریف کرده است.

گروه ویژه اقدام ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وین و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا تشکیل شده است. این گروه در جهت هماهنگ کردن تحریم های آمریکا از طریق تشویق کشورهای دیگر در همراهی تحریم های آمریکا و همچنین اطمینان یافتن از افزایش فشارها بر ایران فعالیت می کند. برایان هوک مدیریت این گروه را به عهده دارد.

مقامات جمهوری اسلامی آمریکا را متهم می کنند که با تشکیل این گروه قصد «سرنگونی» جمهوری اسلامی را دارد. اتهامی که مقامات آمریکایی آنرا رد می کنند و می گویند هدف واشنگتن اطمینان یافتن از این موضوع است که ایران هیچگاه به سلاح هسته ای دست نیابد و ضمن تغییر رفتار ریشه ای، رویکرد خود را در منطقه تغییر دهد.

نرمش واشنگتن برای ادامه فعالیت میدان گازی "رام" با مالکیت مشترک ایرانی-بریتانیانی
میدان گازی "رام" در دریای شمال که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

دولت آمریکا به شرکت بریتانیایی سریکا انرژی و بریتیش پترولیوم برای ادامه فعالیت در میدان گازی "رام" در دریای شمال که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، مجوز داد. مدیر عامل شرکت نفت و گاز سریکا دیروز اعلام کرد که خزانه داری آمریکا در این باره به این شرکت اطمینان های لازم را داده است که شرکت های غیر آمریکایی که از طریق فروش تجهیزات و ارائه خدمات از این طرح حمایت خواهند کرد، در معرض خطر تحریم های ثانویه آمریکا قرار نخواهند گرفت. از هنگام اعلام دونالد ترامپ، در ماه مه گذشته مبنی بر خروج آمریکا از توافق اتمی وین و بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران و هدف قرار دادن تمامی شرکت هایی که با ایران تعامل کنند، این نخستین باری است که واشنگتن در این باره، نرمش نشان داده است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به اعطای مجوز ادامه فعالیت این میدان گازی، آن را اقدامی نادر از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد.

میدان گازی رام در ۴۰۰ کیلومتری شهر ابردین در آبهای ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد. این میدان گازی که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به ایران است، در حدود ۵ درصد از گاز انگلستان را تامین می‌کند.

میچ فلگ، مدیر عامل شرکت نفت و گاز بریتانیایی سریکا روز سه شنبه ۹ اکتبر اعلام کرد: دریافت مجوز و اطمینان از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا " اوفاک" یک گام بسیار مهم در جهت ادامه عملیات در این میدان مهم گازی در دریای شمال است." وی همچنین از رویکرد سازنده و توافق طرف های درگیر که ادامه فعالیت های این طرح را میسر ساخته اند، اظهار خشنودی کرد. طرفین همچنین توافق کردند که تمامی منافع حاصله شرکت ملی نفت ایران از میدان گازی رام تا پایان محدودیت های پولی و مالی آمریکا علیه ایران، مستقیماً به ایران پرداخت نشود و در حساب شرکت ملی نفت ایران در یک کشور ثالت نگهداری شود.

این مجوز تا پایان ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۹ قابل اعتبار است و امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

از آنجائیکه ۵۰ درصد از سهام این طرح مشترک میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، درباره تاثیرات احتمالی فعالیت‌های میدان گازی رام نگرانی‌ها وجود داشته است. شرکت بریتانیایی سریکا انرژی چندی پیش با خرید سهام شرکت بریتیش پترولیوم در میدان گازی رام موافقت کرده بود.

در صورتیکه میدان گازی رام موفق به دریافت معافیت در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی شد، تحریم هایی که قرار است از ۵ نوامبر آینده بخش نفت و انرژی ایران را هدف قرار اده است، خطر تعطیلی در ماه آینده میلادی این میدان گازی را تهدید می‌کرد.

شرکت بریتانیایی سریکا انرژی با توجه به این مجوز، امکان تکمیل فرایند انتقال مالکیت سهام شرکت بریتیش پترولیوم در میدان گازی رام و خرید سهم شرکت توتال را دارد. درآمد حاصل از بهره برداری گاز طبیعی از این میدان، ۵۰ درصد متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم و ۵۰ درصد متعلق به شرکت ملی نفت ایران بوده است. سهام ایران همانند گذشته حفظ می شود و سریکا انرژی در این طرح جایگزین بریتیش پترولیوم شده است.

بریتیش پترولیوم ژوئن گذشته اعلام کرد با توجه به اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای ایران و وضع دوباره تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، همکاری با ایران برای توسعه میدان مشترک گازی رام در دریای شمال را متوقف می‌کند. در آن زمان مراحل واگذاری سهم بریتیش پترولیوم (بی پی) در پروژه رام به سریکا انرژی، یک شرکت نفت و گاز بریتانیایی مستقر در دریای شمال، در حال انجام بود. بر اساس گزارش بی پی، مسئولان هر دو شرکت مذاکراتی با مقامات آمریکایی و بریتانیایی با هدف ادامه کار پروژه رام صورت دادند.

یادآور می شویم که بهره برداری از میدان گازی رام در سال ۲۰۱۰ میلادی و در آستانه اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران تعطیل شده بود.

واشنگتن پست: آمریکا مکالمه مسئولان سعودی که در آن، ربودن جمال خاشقجی را مطرح کرده‌اند، شنود کرده است
ریاض می گوید که جمال خاشقجی همان روز از کنسولگری خارج شده است، اما نمی تواند هیچ مدرکی دال بر این نظر ارائه کند.


OZAN KOSE / AFP
روزنامه واشنگتن پست با استناد به یک مقام آمریکایی نزدیک به پرونده، فاش ساخت: پیش از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد به حکومت سعودی، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مکالمه مسئولان سعودی را که در آن موضوع ربودن جمال خاشقجی را مطرح کرده اند، شنود کرده است.

واشنگتن پست با استناد به این منبع اطلاعاتی می نویسد: سعودی ها می خواستند جمال خاشقجی را به عربستان بکشانند و در آنجا وی را بازداشت کنند... این موضوع هنوز روشن نیست که سعودی ها صرفاً خواستار بازداشت جمال خاشقجی بودند و یا می خواستند وی را به قتل برسانند. همچنین هنوز مشخص نشده است که آیا آمریکا به جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در باره خطری که در انتظارش بوده، هشدار داده است، یا نه؟

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی منتقد حکومت سعودی سال گذشته به آمریکا پناهنده شده بود. وی روز۲ اکتبر برای کارهای اداری خود و با قرار قبلی به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود. پلیس ترک روز شنبه اعلام کرد که بر اساس نخستین نتایج تحقیق، جمال خاشقجی رورنامه نگار ۵۹ ساله سعودی در این روز وارد کنسولگری شده و هرگز خارج نشده است. ریاض می گوید که جمال خاشقجی همان روز از کنسولگری خارج شده است، اما نمی تواند هیچ مدرکی دال بر این نظر ارائه کند.

برخی منابع در سرویس های امنیتی ترکیه می گویند که جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. شبکۀ رادیو تلویزیون دولتی ترکیه گفته است که مسئولان ترک گمان می‌برند که در همان روز ناپدید شدن جمال خاشقجی، یک گروه ١۵ نفره از مأموران امنیتی سعودی که به استانبول آمده بودند، تصاویر ویدئویی را با خود برده‌اند.

در همین حال مقامات سعودی به مقامات امنیتی ترکیه مجوز بازرسی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را داده اند، اما بازرسی این محل، تا کنون انجام نگرفته است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز