دلار کانادا در بالاترین سطح ۴ ماه اخیر / توافق جدید با آمریکا موجب افزایش قیمت دلار کانادا شد

Submitted on Mon, 10/01/2018 - 21:11

دلار کانادا در بالاترین سطح ۴ ماه اخیر / توافق جدید با آمریکا موجب افزایش قیمت دلار کانادا شد


Canadian dollar coins are displayed on a map showing Canada and the U.S., in this Jan. 9, 2014, file photo. Paul Chiasson / THE CANADIAN PRESS
معاملات هفتگی ارزی در شرایطی آغاز شد که ارزش یورو و ین در برابر دلار کاهش یافت اما دلار کانادا به لطف نزدیک شدن به توافق تجاری با آمریکا جهش کرد.

به نقل از رویترز، پس از آن که کانادا و آمریکا اعلام کردند به چارچوب مشخصی بر سر توافق پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) رسیده‌اند، ارزش دلار کانادا در برابر همتای آمریکایی‌اش ۰.۷ درصد رشد کرد و هر دلار آمریکا به ۱.۲۸۳۶ دلار کانادا رسید که بالاترین سطح چهار ماه اخیر است.

یک منبع آگاه در دولت مکزیک نیز گفت سه کشور به امضای توافق نهایی پیمان بازبینی شده نفتا نزدیک هستند.

توافق USMCA جایگزین نفتا شد / موافقت کانادا برای انعقاد توافقنامه‌ای جدید با آمریکا و مکزیک (گزارش کامل ویدیویی از سی ان ان)
یوکیو ایشوزوکی( Yukio Ishizuki) استراتژیست ارشد ارزی موسسه “دایوا سکیوریتیز” (Daiwa Securities) در ژاپن گفت: دلار کانادا امروز بسیار قدرتمند است البته اگر فشار عرضه بیش از حد ارزهای نوظهور بر عملکرد آن تاثیری نگذارد.

پزوی مکزیک نیز از انتشار این اخبار مثبت بی نصیب نماند و به بالاترین سطح ۷ هفته اخیر خود رسید. هر دلار در هر حال حاضر به ازای ۱۸.۵۴ پزو مبادله می شود.

با این حال دلار در برابر سایر ارزهای مهم دست به پیشروی زد: هر دلار به ۱۱۳.۹۶ ین رسید که از نوامبر ۲۰۱۷ بدین سو بی سابقه است. شاخص دلار نیز که برابری آن را در برابر ۶ ارز مهم دیگر اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۵.۱۹۷ واحد رسید. دلار در پایان سه ماهه سوم سال نیز رشد داشته و ۰.۵ درصد بالا رفته است.

یورو هم چنان به دلیل نگرانی از وضعیت اقتصادی ایتالیا و مسائل بودجه‌ای آن حرکتی لرزان دارد و در مبادلات امروز نیز با ۰.۱ درصد کاهش به ۱.۱۵۹۵ دلار رسید.

توافق USMCA جایگزین نفتا شد / موافقت کانادا برای انعقاد توافقنامه‌ای جدید با آمریکا و مکزیک (گزارش کامل ویدیویی از سی ان ان)

کانادا پس از قریب به 14 ماه مذاکرات مختلف در رابطه با نفتا سراتجام (یکشنبه شب) موافقت کرد تا با ایالات متحده آمریکا و مکزیک تفاهمنامه سه جانبه تجاری جدید USMCA را منعقد کند.

به نقل از سی تی وی، بر اساس بیانیه مشترکی که کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا و رابرت لایتزر، (Robert Lighthizer) نماینده تجاری آمریکا منتشر کردند، توافق‎نامه جدید که «موافقت‌نامه کانادا، مکزیک و ایالات متحده » است و به اختصار USMCA نامیده می شود.
بر اساس این بیانیه، USMCA به کارگران، کشاورزان، دامداران و تجار استانداردهای بالا و در نتیجه دستیابی به بازارهای آزادتر،عادلانه و رشد بیشتر در منطقه را می‌دهد. بر همین اساس این توافقنامه درصدد است طبقه متوسط را تقویت کرده، مشاغل خوب و درآمدزا برای آنها ایجاد کند و برای حدود نیم میلیون نفر از ساکنین آمریکای شمالی فرصت‌های جدید شغلی ایجاد نماید.

به گفته یک منبع آگاه سطح بالای آمریکایی، متن این قرارداد حدود ساعت 9:30یکشنبه شب نهایی شد و فقط جزئیات آن باقی‌مانده است. زمان آن رسیده است موارد مورد توافق طبقه‌بندی و جزئیات آن بر اساس اولویت قرار گیرند و معلوم شود برندگان و بازندگان این توافقنامه جدید چه کسانی هستند اگرچه که هر سه کشور با هدف برد – برد سر میز مذاکره نشستند.

یکی از مقامات ارشد کانادایی نیز در حاشیه مذاکرات به خبرگزاری CTV گفت: این معامله 100 درصد نهایی نشده است، اما به نظر می رسد که ساز و کار حل اختلاف در 19 فصل دست نخورده باقی بماند؛ کانادا معافیت کامل خواهد داشت؛ امتیازات لازم برای بازار لبنیات داشته و بخشی از قرارداد تجاری CPTPP تداوم خواهد داشت.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: این یک پیروزی عالی برای رئیس‌جمهور و اعتبار استراتژیک در تجارت بین‌المللی منطقه است. در مجموع ما فکر می‌کنیم نه تنها این یک توافق فوق‌العاده برای ایالات‌متحده، بلکه برای کانادا و مکزیک نیز هست.

جاستین ترودو (Justin Trudeau) که تا جدود ساعت 11 شب در دفتر کار خود مشغول رسیدگی به این پرونده بوده گفت: این روز را برای کانادایی‌ها روز خوب خواند و گفت روز دوشنبه موارد بیشتری را راجع به آن بیان می‌کند.

گفتنی است شب گذشته بر اساس ضرب‌الاجل کانادا و آمریکا آخرین ضرب‎الاجل تعیین شده برای بررسی و به روز رسانی قرارداد نفتا بود.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز