تنزل رتبه دانشگاه های کانادا در فهرست جهانی

Submitted on Mon, 06/18/2018 - 20:10

تنزل رتبه دانشگاه های کانادا در فهرست جهانی
تورنتو- بر طبق گزارش جدید QS World University Rankings، رتبه دانشگاه های کانادا در جمع موسسات آموزش عالی جهان در حال نزول می باشد. یکی از عوامل موثر در کاهش سطح آکادمیک دانشگاه های کشور، تمرکز بیش ازحد بر روی افزایش تعداد دانشجویان خارجی و بالطبع بیشتر شدن تعداد دانشجویان در هر کلاس، می باشد.

در میان موسسات آموزش عالی کانادا، دانشگاه تورنتو استثناء محسوب شده و همچنان در صدر دانشگاه های کانادا قرار دارد. ضمن اینکه رتبه این دانشگاه در جدول جهانی سال گذشته از مکان سی و یکم به بیست و هشتم ارتقاء یافت.

دانشگاه های بریتیش کلمبیا (سومین دانشگاه برتر کانادا بعد از مک گیل در مونترال)، با کسب رتبه چهل و هفتم در میان 50 موسسه آموزش عالی برتر جهان قرار گرفت. این دانشگاه سال گذشته در رتبه پنجاه و یکم جهانی قرار گرفت.

دانشگاه مک گیل رتبه 33، دانشگاه آلبرتا رتبه 109، دانشگاه مک مستر رتبه 146 و دانشگاه مونترال رتبه 163 را کسب کردند. به جز دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا رتبه جهانی اکثر دانشگاه های کانادا در مقایسه با جدول سال گذشته تنزل یافته است.

معرفی استراتژی جدید دولت فدرال جهت تضمین امنیت اینترنت
اتاوا- دولت فدرال استراتژی جدید امنیت سایبری جدید را برای محافظت هرچه بهتر از کشور و شهروندانش از تهدیدات رو به افزایش حملات اینترنتی و جرم و جنایت، معرفی کرد.

این استراتژی که با بودجه 500 میلیون دلاری در نظر گرفته شده درلایحه بودجه فدرال اجرا خواهد شد، شامل اعضای جامعه و همچنین کسب و کارها می باشد.

در استراتژی جدید، ایجاد مرکزی به نام Canadian Centre for Cyber Security در اواخر پاییز، صدور گواهینامه برای کسب و کارهای کوچکی که مایل به محافظت سایبری خود می باشند و اختصاص منابع بیشتر به RCMP برای مقابله با جرایم اینترنتی، در نظر گرفته شده است.

اما این طرح با چالش هایی نیز مواجه است، از جمله کمبود متخصصان امنیت سایبری و مشکلاتی که دولت فدرال برای جذب این نیروها با آنها روبرو می باشد.

در استراتژی جدید دولت، بر پتانسیل کانادا برای تبدیل شدن به رهبر جهانی در امنیت سایبری با ایجاد فرصت های شغلی جدید تاکید شده است، زیرا جهان روز به روز بیشتر به سوی اینترنتی شدن حرکت می کند. اشکال برنامه جدید دولت این است که در آن سرمایه گذاری ویژه ای برای جذب کانادایی ها به این رشته، در نظر گرفته نشده است.

اشکال دیگر این طرح، سکوت آن در مورد شرکت های مخابراتی خارجی مانند شرکت چینی Huawei می باشد که مقامات آمریکایی آن را به عنوان خطری برای امنیت ملی آمریکا تلقی می کنند. اوایل سال جاری، قرارداد فیمابین Huawei Technologies و شرکت آمریکایی AT&T برای فروش گوشی های هوشمند این شرکت در آمریکا در آخرین مرحله به دلیل ابراز نگرانی مقامات آمریکایی، لغو شد.

پیشگیری از بیماری، راهکار موثر کاهش هزینه های درمانی کانادا
تورنتو- از سال 2005 به این سو، هزینه های درمانی در کانادا دو برابر افزایش پیدا کرده اند. اما این افزایش، بهبود دسترسی به مراقبت بهداشتی و همچنین بهبود سلامتی کانادایی ها را در پی نداشت. موثرترین راهکار برای اصلاح سیستم درمانی، کاهش تقاضا به جای افزایش عرضه می باشد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن از سال های 1940 مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از صاحبنظران، کاهش تقاضا را بهترین راه برای کاهش هزینه های کمرشکن درمانی می دانند. خبر خوب اینکه پتانسیل کاهش هزینه های درمانی وجود دارد.هم اکنون حدود 25 درصد از بودجه درمانی استان برای درمان بیماری ها و مصدومیت های قابل پیشگیری، بخصوص بیماری های مزمن قلبی عروقی و دیابت نوع 2، صرف می شود. مسلما اینکه گروه کوچکی از جمعیت کشور با بیماری های مزمن، که بخش قابل توجهی از هزینه های درمانی را به خود اختصاص می دهند، نگران کننده است. آیا جلوگیری از افزوده شدن تعداد بیشتری از کانادایی ها به گروه اقلیت بیمار، منطقی نیست؟

برای مثال، کاهش نیاز به خدمات درمانی با پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن در آلبرتا می تواند میزان بستری شدن در بیمارستان را 22 درصد، مراجعات به بخش اورژانس را 21 درصد و همچنین دفعات مراجعه به مطب 5 هزار و 500 پزشک خانواده شاغل در استان را 6 درصد کاهش بدهد. این یعنی 1 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه های درمانی سالانه.

وقت آن رسیده که دولت های استانی بودجه شان را به جای درمان مبتلایان به بیماری های مزمن، در پیشگیری از ابتلا هزینه کنند. اینطور فکر نمی کنید؟

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز