به این چهار دلیل بازار معاملات ملکی کانادا از هم نمی پاشد

Submitted on س., 12/18/2018 - 17:36

با توجه به گزارش ماهیانه ی انجمن مشاوران املاک کانادا (CREA) که روز دوشنبه منتشر شد، نوامبر امسال خرید و فروش خانه رو به کاهش کشیده شد و قیمت متوسط خانه در سطح کشور نسبت به سال گذشته ۲/۹ درصد تنزل داشته است.

CREA همچنین پیش بینی کرده است که معامله ی خانه در کانادا رکود دورقمی داشته است و به ۱۱/۲ درصد رسیده است که در پنج سال گذشته در پایین ترین سطح خود بوده است.
قیمت متوسط خانه در انتهای امسال در سطح کشور به ۴۸۸٬۰۰۰ دلار رسید که ۴/۲ درصد نسبت به سال گذشته در همین زمان کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۹ معاملات خرید و فروش خانه در کانادا پایین تر هم خواهد آمد که عدد تخمینی این کاهش ۰/۵ درصد خواهد بود.

Don Pittis مقاله نویس سی بی سی امروز بیان داشت: که CREA برای همه حامل خبر خوش نیست.در سال های اخیر رکود ملی معاملات ملکی بخصوص در سه ماهه ی اخیر اتفاقی بسیار نادر است و از سوی دیگر قیمت متوسط خانه نیز سقوط کرده است. در نگاه اول آمار و ارقام CREA ناگزیر مردم را درباره ی بازار خرید و فروش خانه در کانادا دچار نگرانی می کند و مردم از اینکه قیمت های داخلی مانند سال گذشته در آمریکا دچار تزلزل شود، میترسند.

Pittis گفت اگرچه این دل نگرانی منطقی به نظر می رسد ولی وضعیت امروزه ما در کانادا با آنچه در ایالات متحده اتفاق افتاد کاملا متفاوت است.تزلزلی که در بازار معاملات ملکی آمریکا اتفاق افتاد یک بحران بود.امروزه وضعیت اقتصادی کانادا مستحکم است.علاوه بر آن دولت فدرال و منطقه ای برای جلوگیری از بحران راهکارهایی دارند.مؤثرترین این راهکارها که دولت فدرال به کار گرفته است، تست استرس مورتگیج می باشد. دولت مطنقه ای نیز سلاح کشنده ی مالیات را در دست دارد که برای خریداران خارجی مالیات را تحمیل کرده است و این راهکارها راه بحران را می بندند.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، شرایط بسیار مطلوب برای بازار کانادا ارتباط بین عرضه و تقاضاست که در معاملات ملکی نیزتقاضا بیش از عرضه است خریداران کانادایی بخصوص خریداران جوان که می توان آنها را «تشنه ی خرید خانه» نامید مشتریانی هستند که همیشه آماده ی دست به نقد برای خرید خانه هستند.حتی وقتی قیمت خانه بسیار بالاست،‌این گروه از خریداران عقب نمی کشند و زمانی که قیمت خانه کمی پایین می آید بلافاصله خانه می خرند. با این خریداران پر و پا قرص که تمکن مالی بالا و انگیزه ی خرید بالا دارند می توان گفت که خرید و فروش و قیمت ها متزلزل نخواهد شد.

دوم اینکه وضعیت اشتغال در کانادا خوب است و بیکاری در سطح پایینی است.واضح است که اطلاعات اداره ی آمار گزارش خوبی در این مورد دارد. با افزایش آرام حقوق افرادی که کار می کنند می توان گفت که بازار معاملات خانه نسبتا پایدار است و تزلزل قیمت برای کانادا پیش نخواهد آمد.

با توجه به تحلیل CREA دلیل سوم اینست که baby boomer generation و هنوز در قید حیات هستند و جایی برای زندگی لازم دارند خواه کوچک و یا بزرگ، خواه کاندو باشد و خواه خانه باشد این افراد هنوز برای زندگی جایی لازم دارند ضمن اینکه اکثریت قریب به اتفاق این افراد صاحب ملک می باشند و تمامی مورتگیج خانه را پرداخته اند و از نظر اقتصادی اوضاع خوبی دارند. به همین دلیل بازار معاملات ملکی در کانادا بازاری مستحکم است.

دلیل چهارم و آخرین دلیل اینست که بیشتر مردم اعتقاد دارند که بکارگیری تست استرس مورتگیج اثری بر بازار خانه ندارد. در حقیقت این اشتباه بزرگی است و برای خریدارن و برای بازار وضعیت برد برد محسوب می شود. تست استرس نه تنها از خریداران هنگام خرید خانه حمایت می کند بلکه سلامت بازار را نیز تضمین می کند. تست استرس از سوی دیگر خریداران را از ورشکستگی محافظت می کند زیرا که اگر قادر به خرید خانه نباشند این تست از اینکه برای خانه پیشقدم شوند جلوگیری می کند. معظلی که برای خانواده های آمریکایی به بار آمد از همین دست بود.

به دلیل همه ی این عواملی که ذکر شد و با وجود اینکه بازار معاملات ملکی کانادا پایین و بالای زیادی داشته است می توان گفت نوساناتی در بازار مشاهده می شود ولی بازار، بازار سالمی است و قیمت خانه مثل پرتاب سنگ در آب نیست که در ته آب ته نشین شود بلکه بازاری پویاست.

تورنتوپرشنز

بیشترین بازدید اخبار امروز