بازدید سرزده ترودو از پایگاه نظامی کانادا در مالی/ حضور نخست وزیر در ضیافت عیدانه سربازان

Submitted on ی., 12/23/2018 - 20:10

بازدید سرزده ترودو از پایگاه نظامی کانادا در مالی/ حضور نخست وزیر در ضیافت عیدانه سربازان
«جاستین ترودو» روز شنبه بطور غیر منتظره و در آستانه کریسمس از نیرو‌های کانادایی که در چارچوب ماموریت صلح سازمان ملل متحد در مالی مستقر هستند، بازدید کرد.

به نقل از سی بی سی، «ترودو» در این بازدید بدون اینکه در رابطه با مدت زمان ادامه این حضور سخنی به میان بیاورد در جمع سربازان این پایگاه گفت: من فکر می کنم … و شنیده‌ام که …. کانادا تاریخ کهنی در صلح طلبی دارد.

وی افزود: اما این به دلیل مهربانی و ادب ما نبوده بلکه به دلیل ثبات قدم و جدیت ما در پاسخ به نیازهای مثبت جهانیان بوده است.

نیروهای نظامی کانادا از ماه جولای به مدت یکسال به منظور حفظ صلح در شمال مالی مستقر شده‌اند.

پیش‌بینی شده بوده اکتبر نیروهای رومانی جایگزین نیروهای کانادایی شوند ولی این اتفاق رخ نداد.
«ترودو» همچنین به «کمپ کستر» واقع در Gao که در شمال کشور مالی رفت و در ضیافت شام بوقلمون سربازان این پایگاه شرکت کرد.

« هارگیت ساجان »، وزیر دفاع کانادا و ژنرال « جاناتان ونس »، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح این کشور نیز جاستین ترودو را در این دیدار 5 ساعته با نظامیان کانادایی مستقر در مالی همراهی کردند. در ادامه نخست وزیر کانادا و هیات همراه با Soumeylou Boubèye Maïga نخست وزیر مالی ملاقات کردند.

گفتنی است نیروهای کانادایی در مالی شامل 8 فروند هلی‌کوپتر و حدود 250 نیروی انسانی است که به دلیل مشکلات ناشی از فقر و خشکسالی و افراط‌گرایی های پیش آمده از 2012 در این ناحیه مستقر شده‌اند.
نیرو‌های کانادایی در این پایگاه‌ها مسقر هستند ولی به هیچ کس شلیک نمی‌کنند. با این وجود در مجموع از سال 2013 تاکنون 177 نیروی حافظ صلح سازمان ملل در این منطقه کشته شده‌اند.

در مجموع 15000 نیروی حافظ صلح از سوی سازمان ملل در کشورهای آفریقایی مستقر بوده و بیشتر آنها از کشورهای اندونزی، آلمان و چین هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه «ترودو» همچنین با انتشار پستی در توییتر خطاب به نیروهای کانادا در مالی پیام داد و گفت: زنان و مردان نیروهای کانادا فداکاری عظیمی برای خدمت به کشور و حفظ امنیت‌مان انجام می‌دهند.

ترودو در ادامه نوشت: در مالی با آنان دیدار و از طرف مردم کانادا برای سخت‌کوشی‌شان از آنان قدردانی کردم. از همه افرادی که در “کمپ کستر” حضور دارند برای همه اقداماتشان تشکر می‌کنم . کریسمس مبارک.

سونامی در اندونزی 222 کشته بر جا گذاشت / هیچ کانادایی جزء کشته‌های سونامی نبوده است
روز یکشنبه سونامی بار دیگر اندونزی را درنوردید و موجب کشته شدن صدها نفر شد ولی به گفته وزارت امور خارجه کانادا تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود اتباع کانادایی در این سونامی دریافت نشده است.


سونامی اندونزی

به نقل از سی تی وی، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا با ارسال بیانیه‌ای به سی تی وی گفت این وزارت خانه با مقامات اندونزیایی در تماس است تا در صورت لزوم هرگونه کمکی برای اتباع کانادایی که در این کشور هستند انجام دهد.

ضمنا وزارت امور خارجه کانادا ضمن ابراز تاسف عمیق در رابطه با بروز این سانحه طبیعی با مردم اندونزی و حادثه دیدگان این سانحه ابراز همدردی و برای بازماندگان قربانیان آن آرزوی صبر کرد.

سفارت کانادا در جاکارتا بعنوان نماینده قانونی رسمی کشور کانادا نیز برای هرگونه کمک در این رابطه اعلام آمادگی کرده است.

این سونامی روز یکشنبه ساعت 9:27 شب به وقت محلی در غرب جزیره جاوا و شرق جزیره سوماترا به وقوع پیوست و موجب مرگ 222 نفر و مجروحیت بیش از 800 نفر شد.

همچنین به گزارش یورونیوز خبرهای توئیتری از یک مقام‌ رسمی در اندونزی

سوتوپو پرو ناگروهو، مدیر روابط عمومی هیات دولت اندونزی در مدیریت بلایای طبیعی نیز در حساب توئیتری خود تصاویر و اخباری از این حادثه را منتشر می‌کند.

بر ایا اساس در حساب رسمی این توئیتر درباره آمار برآورد شده از تخریب‌ها تا زمان تهیه این خبر تخریب جدی ۴۳۰ خانه و ۹ هتل تایید شده است .

تلاش برای کمک به مردم حادثه دیده
نیروهای نظامی و امداد در حال کمک‌رسانی به زخمی‌شدگان سونامی اخیر در اندونزی هستند. در این تصویر یکی از نیروی نظامی اندونزی را می‌بینید که از اهالی بومی منطقه که در حادثه زخمی شده‌اند مراقب می‌کند.

اندونزی روی خط سونامی و زلزله

در سال ۲۰۰۴ زلزله قدرتمندی در شمال اندونزی رخ داد که موجب وقوع سونامی بزرگی در اقیانوس هند شد. در جریان آن حادثه ۲۲۶ هزار نفر در ۱۳ کشور منطقه و از جمله ۱۲۰ هزار نفر در اندونزی کشته شدند. در سال ۲۰۱۰ نیز سونامی دیگری در این کشور به مرگ صدها نفر منجر شد. چهار ماه گذشته نیز در جریان زمین‌لرزه و سونامی شدید جزیره سولاوسی، نزدیک به ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

منبع
hodhod
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز