استفاده از برنامه H-1B جهت مهاجرت به کانادا

Submitted on ش., 04/06/2019 - 21:15

بنا بر افزایش نرخ رد ویزای H-1B در ایالات متحده، کارگران کارآمد خارجی وابسته به آمریکا، به دنبال یافتن ثبات و فرصت های جدید شغلی و در نتیجه مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار سه ساله این کشور که از 1 آوریل آغاز می گردد، می باشند.

برنامه H-1B راهی جهت دریافت اقامت دائم برای کارگران متخصص خارجی در ایالات متحده فراهم کرده که بسیاری از آنان در شرکت های بزرگ آمریکایی نظیر گوگل، مایکروسافت، اپل و فیس بوک فعالیت می کنند.

تعداد این گونه درخواست ها هر ساله به صدها هزار نفر رسیده که سالانه تنها 85000 ویزای H-1B به آنان اعطا می گردد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از ابتدای ریاست خود خواستار رسیدگی به این برنامه، که به عقیده وی منجر به حذف کارگران آمریکایی و کاهش دستمزد آنان گشته است، بوده که در نتیجه منجر به کاهش ده درصدی ویزای H-1B طی سال های 2015-2018 گشته است.

سیستم Express Entry
دولت فدرال و استانی کانادا که طی سالیان اخیر با ایجاد تغییر در سیاست های مهاجرتی و برنامه های خود کمک شایانی در تسهیل ورود کارگران به این کشور داشته اند، ارزش بسیاری برای کارگران ماهر خارجی متکی بر ویزای H-1B قائل هستند.

اکثر مجوزهای مهاجرتی کانادا، از طریق سیستم های مبتنی بر امتیاز نظیر تحصیلات، مهارت های زبان انگلیسی و مهارت های کاری، به متقاضیان اهدا گشته که در نتیجه به امتیاز بالای متقاضیان H-1B جهت دریافت اقامت دائم کانادا منجر می گردد.

سیستم اکسپرس اینتری کانادا یکی از گزینه های مناسب بوده که از سال 2015 به منظور مدیریت مهاجرین فدرال، متقاضیان را بنا بر عواملی نظیر مهارت های زبانی، تحصیلات، سن و مهارت های کاری از طریق سیستم رتبه بندی جامع یا CRS امتیاز دهی کرده و نیازی به دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمای کانادایی جهت دریافت اقامت دائم نداشته و هر دو هفته یکبار با اقامت دائم متقاضیان با امتیاز بالا موافقت می کند.

ساکنین ایالات متحده در جایگاه سوم لیست منتخبین اکسپرس اینتری در سال 2017 قرار داشته که هفت درصد از کل دعوت نامه های سال جاری را شامل می گردد.

بنا بر واقعیت های موجود، شهروندان ایالات متحده تنها دو درصد از دعوت نامه های سال 2017 را دریافت نموده، که نتیجه می شود اکثریت 5،820 نفر از ساکنین ایالات متحده که در آن سال دعوت گشته بودند، شهروندان کشورهای دیگری غیر از ایالات متحده بوده اند، که شهروندان هند 32،310 یا 42 درصد از کل دعوتنامه ها را از آن خود کرده اند.

برنامه های نامزدی استانی (PNP)
علاوه بر این کانادا دارای مجموعه PNP هایی بوده که هر یک جریانی گوناگون داشته که به اولویت های بازار کار محلی در استان یا منطقه خاص خود متکی بوده و از روش های مبتنی بر امتیاز جهت انتخاب نامزدهای مهاجرتی استفاده می کنند.

شایان ذکر است که کاندیداهای اکسپرس اینتری دارای مجموع امتیازات پایین قادر خواهند بود امتیازات CRS خود را به طرز چشمگیری با 600 امتیازی که جهت دریافت اقامت دائم از استان یا منطقه کانادایی به آنان اعطا می گردد، بهبود بخشند.

علاوه بر این، اکثر جریان های PNP نیازی به پیشنهاد شغلی برای واجد شرایط بودن برای دریافت اقامت دائم کانادا ندارند.

مجوز اقامت موقت
با این حال چندین مجوز کاری موقت برای کارگران ماهر خارجی نیز وجود داشته که با دریافت پیشنهاد کار از کارفرمای کانادایی میسر می گردد.

به طور مثال، جریان جهانی استعدادهای کانادا، نمونه ای از برنامه های مجوز کار بسیار رایجی بوده که جهت ورود متخصصین H-1B در حرفه های IT یا STEM به کانادا استفاده می گردد.

کارفرمایان کانادایی قادر خواهند بود از طریق جریان استعدادهای جهانی، در کمتر از 10 روز مجوز کاری برای کارگران خود فراهم نمایند، که به عنوان برنامه ای آزمایشی در سال 2017 معرفی گشته و امروزه توسط دولت کانادا به مجوز دائم تغییر یافته است.

منبع
iraniancanada
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز