اخبار امروز ایران پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

Submitted on پ., 08/09/2018 - 22:00

مصائب عروس‌خاله عارف در شهرداری تهران
اعتماد به نقل از محمدرضا عارف نوشت: اين روزها صحبت‌هايي درباره حضور يكي از نزديكانم در شهرداري منطقه ٢٢ مطرح شده، اولا كه غلط مي‌گويند كه آن فرد شوهر دخترخاله من است، او عروس خاله بنده است، ايشان بسيجي هستند و از قبل دوران آقاي احمدي‌نژاد در اين منطقه حضور داشتند و سمت معاونت هم ندارد، شما ببينيد كه چقدر فضاسازي مي‌كنند! پسرخاله من گناهي نكرده كه پسرخاله‌ام شده كه آن را قانون كنيم. نمي‌شود اگر فردي وزير شد فاميل درجه٢ وي به وزارتخانه نيايد، آن فرد گناهي نكرده است.اگر كسي پسرخاله كسي باشد گناهي نكرده، حق او است كه استخدام شود. اخيرا نيز يك اتفاقي افتاد، پسر يكي از دوستان شاگرد اول دانشگاه بود و با بورس به خارج از كشور رفت، اكنون مدرك گرفته اما اگر برگردد و استخدام شود، مي‌گويند از رانت آقازادگي استفاده كرده و اگر نيايد و خارج از كشور هم بماند، فحش مي‌خورد. پس بگويند چه‌كار كند؟

روحانی به مردم بگوید چه نهادهایی در کار دولت دخالت می‌کنند
حجت الاسلام و المسلمن محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه قم گفت: رئیس‌جمهوری باید برای مردم به‌صورت شفاف بگویند که چه نهادهای موازی در کار دولت دخالت می‌کنند یا افراطیون چه موانعی در برابر دولت ایجاد می‌کنند. باید بگویند که فضاسازی‌های مخالفان دولت از طرف کدام سازمان‌ها و کانون‌های قدرت موازی حمایت می‌شوند. در این صورت مردم با دولت همراهی بیشتری خواهند کرد./ خبرآنلاین

روایت جدید هادی غفاری از دادگاه هویدا
هادی غفاری مبارز سیاسی قبل از انقلاب می گوید هیچ نقشی در پرونده امیرعباس هویدا نداشته و هیچ کس جز خدا و خلخالی نمی داند قاتل او کیست. او گفت که با اجازه امام (ره) جنازه هویدا را به خارج بردند و هم اکنون در عکا - منطقه تحت سلطه اسرائیل- دفن است: جسد هویدا را دیدم او حتی «مختون» نبود یعنی ختنه هم نشده بود. او مسلمان نبود و به اسلام اعتقادی نداشت/ ایرنا

انتقاد صریح احمد توکلی از بسته ارزی دولت
احمد توکلی در توییتر خود نوشت: «با بسته ارزی دولت، چنین به نظر می‌رسد که دولت چندان هم از دلار هفت هشت هزار تومانی بدش نیامده است. ولی باید بدانند که گشایش در پرداخت‌های دولت خیلی کوتاه خواهد بود؛ چرا که خیلی زود تورم ناشی از ارز دوبرابر شده دولت و ملت را دچار مخمصه می‌کند.»

قالیباف بالاخره اعتراف کرد: با فشار از انتخابات کنار رفتم
روزهاي پرالتهاب دولت و درست زماني كه صحبت از تغيير و تحولات در كابينه بود، خبري عجيب در مورد حضور قاليباف در دولت شنيده شد. اين خبر ابتدا از سوي يكي از رسانه‌هاي اصولگرا منتشر شد و اين رسانه مدعي شده‌بود كه روحاني از قاليباف دعوت كرده تا به جاي اسحاق جهانگيري بنشيند.بعد از مدتي هم اين خبر به فراموشي سپرده ‌شد. روز گذشته قاليباف شخصا اين خبر را تكذيب كرد. او در واكنش به اين سوال كه «شايعه شده بود كه از شما براي حضور در دولت دعوت به عمل آمده است، آيا چنين بوده؟» با خنده پاسخ داده كه «اين مساله را از خبرنگاران بپرسيد!» و البته در نهايت تاييد كرد كه «چنين مساله‌اي نبوده است.»همان زمان كه قاليباف از انتخابات كنار رفت، اخباري مبني بر فشار برخي چهره‌هاي اصولگرا براي كنار رفتن او منتشر شد. قاليباف گفته است كه با فشار كنار نرفته و هركس قاليباف را بشناسد، مي‌داند كه با فشار كنار نمي‌رود البته تاكيد كرده كه در جمع دوستان و بزرگان اصولگرا وقتي مي‌گفتند كه يكي بايد كنار برود به من نگاه مي‌كردند/ اعتماد

همسر بشار اسد به سرطان پستان مبتلا شده است
دفتر ریاست‌جمهوری سوریه با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی از ابتلای اسما اسد به سرطان پستان خبر داد. در این اطلاعیه آمده، پزشکان موفق به تشخیص زودهنگام این تومور بدخیم شده‌اند و همسر ۴۲ ساله رییس‌جمهور سوریه مراحل نخست درمان را آغاز کرده است. دفتر ریاست‌جمهوری سوریه تصویری را نیز از اسما اسد در کنار همسرش در بیمارستان منتشر کرده است. نام بیمارستانی که اسما اسد در آن تحت درمان قرار گرفته، فاش نشده است.

آشنا: اگر فساد را ریشه کن نکنیم فساد ریشه ما را خواهد کَند
مشاور رئیس‌جمهور گفت: سوالات برخی نمایندگان از وزیر پاسخ داده شد، اما سوالات وزیر از برخی نمایندگان بی پاسخ ماند.حسام‌الدین آشنا در توییتر خود نوشت:استیضاح تمام شد، اما ابهامات باقی ماند. سوالات برخی نمایندگان از وزیر پاسخ داده شد، اما سوالات وزیر از برخی نمایندگان بی پاسخ ماند.‌ای کاش ربیعی خاطرات خود را از دوره ۵ ساله منتشر کند. احتمالا نام آن کتاب «زنده باد فساد۲» نخواهد بود. اگر فساد را ریشه کن نکنیم فساد ریشه ما را خواهد کند.

احمدی نژاد: روحانی کناره گیری کند
کانال تلگرامی محمود احمدی نژاد (رئیس جمهوری سابق) نوشت: احمدی نژاد با انتشار پیام ویدیویی، خواستار کناره گیری حسن روحانی از مقام ریاست جمهوری شد.محمود احمدی‌نژاد با انتشار تیزر یک پیام ویدیویی، خواستار کناره‌گیری حسن روحانی از مقام ریاست‌جمهوری شد. در این ویدئو احمدی نژاد می گوید: امروز بطور مشخص می خواهم درباره دولت فعلی با مردم صحبت کنم. دولت فعلی یعنی دولت یازدهم و دوازدهم بر یک سلسله مبانی نادرست و طراحی شده شکل گرفت. شخص آقای روحانی می گفت انبارها خالی است، خزانه هم خالی ست، دولت هم بدهکار است! خب حالا 5 سال گذشته است. اقتصاد که در آستانه متلاشی شدن است. اعتماد عمومی به کل سیستم به صفر نزدیک شده است. همین طور خلاف واقع تحویل ملت داده می شود! هر سه این حرف ها از اساس خلاف واقع بود. یک رکود 5 ساله را تا امروز بر کشور تحمیل کردند. امتیازات داده شده و چیزی نصیب ملت نشده و 5 سال هم عقب افتادیم. آن ها یک بار دیگر هم مذاکره کرده بودند. سوال این است که چه کسی مسئول این وضعیت است؟! من سکوت کردم اولا به احترام رای مردم. ثانیا گفتیم بالاخره کشور مهمتر از ماست. امروز من به صراحت می گویم که ملت کلا ناراضی است. آقای روحانی مردم شما را قبول ندارند، با چه زبانی این را بگویند؟ ادامه حضور شما هم به ضرر ملت است و هم به ضرر خود شما. آقای روحانی شما تمام حامیانتان، دو جناح سیاسی کشور و دو رئیس قوه دیگر، همه در این وضعیت شریک هستند. باید رضایت ملت را جلب کنید. شاید بهترین راهش این باشد که دیگر ادامه ندهید.

آیت‌الله مجتهد شبستری: مردم از حرّافی خسته شده‌اند
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه با حرّافی و شعار دادن، مشکلات حل نمی‌شود، تصریح کرد: مردم دیگر از شنیدن صرف شعار و حرف خسته شده‌اند و باید هم از دولت و هم از مجلس، عمل ببینند.آیت‌الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، اظهار داشت: اکثریت مردم، مخصوصاً قشر مستضعف از وضع گرانی کالاها و حتی تولیدات داخلی ناراحت هستند. بالا رفتن قیمت ارز و سکه، علاه بر کم کردن ارزش پول ملّی، بر همه اجناس اثر گذاشته و تورم فوق‌العاده‌ای به بار آورده و اسباب نارضایتی مردم شده است.

واکنش صادقی به موضع العبادی در برابر تحریم ایران
نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در آخرین توییت خود نسبت به مواضع حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا واکنش نشان داد.محمود صادقی صبح پنجشنبه در آخرین پست توییت خود نوشت: «دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸ ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است؛ دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است؛ اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند!»روز گذشته نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

یوسفیان‌ملا: 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی گُم شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که سرنوشت ۹ میلیارد دلار ارزی که با نرخ دولتی داده شده است مشخص نیست گفت: شفاف سازی اولین گام برای جلوگیری از رانت با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه نظارت برای اختصاص ارز 4200 تومانی به شرکت ها برای واردات کالاهای اساسی گفت: اولین گامی که باید در این بخش برداشته شود همانند همه موارد مبارزه با مفاسد اقتصادی، شفافیت است. یعنی هیچ دلیلی ندارد کسی ارزی را برای واردات گندم یا کالاهای ضروری مانند دارو گرفته باشد و محرمانه باشد.وی افزود: در حال حاضر منشا اکثر اتفاقاتی که در کشور می افتد، به خصوص وام هایی که گرفته شده و معوق شدند و پرداخت نشدند به خاطر پنهان کاری بود.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اختصاص 11 میلیارد دلار ارز دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: از این مقدار تنها 2 و نیم میلیارد دلار افشا شده و متاسفانه مشخص نیست نزدیک به 9 میلیارد دلار چه شده است.

سردار نقدی: آمریکایی‌ها مقابل رزمندگان ما مانند موش هستند
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه گفت: تفنگداران آمریکایی مانند موش در برابر رزمندگان ایران قالب تهی می‌کنند.سردار محمدرضا نقدی امروز در همایش نخبگان بسیجی استان با عنوان "چهلمین سال پیروزی انقلاب" اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مؤمنان اندک و تنها و غریب بودند و اکنون آوازه اسلام جهان را پر کرده و همه این‌ها به برکت شهدایی است که مشعل هدایت را برای ما برافروختند.وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ودیعه بی‌نظیر الهی است که مشابه آن را در تاریخ بشر جز در نهضت بزرگ پیامبر اسلام(ص) و برخی نهضت‌های انبیا(ص) نمی‌توان یافت و حرکتی بزرگ و تکرارناشدنی بود که بشر را زندگی دوباره بخشید، بیان کرد: هنر این انقلاب در اعجاز بزرگ و دوام آن است زیرا انقلاب‌های بسیاری به فاصله اندکی از پیروزی به انحراف کشیده شده و پایداری یک از انقلاب از وقوع آن سخت‌تر است.با اشاره به انقلاب سایر کشورها پس از مدتی با شکست روبه‌رو شد، تصریح کرد: این در حالی است که انقلاب اسلامی به عنوان نمونه نادری 40 سال است که در اوج اقتدار و پیروزی‌های درخشان قرار دارد.معاون فرهنگی سپاه پاسداران گفت: انقلاب در حالی به 40 سالگی رسیده که درهای آن تا دریای سرخ و مدیترانه باز شده و هر سال با فرارسیدن دهه محرم هزاران مؤمن در خیابان‌های نیویورک برای سید و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند و انقلاب تا آنجا پیش رفته است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی البرز گفت:بعد از فارغ تحصیلی گزینه منتخب شورا، نامه‌ای محرمانه از یکی از ارگانها با محوریت کپی بودن موضوع پایان‌نامه فرد نامبرده به دانشگاه ارسال شد که این موضوع در کمیته تخصصی جهت بررسی مطرح گردید. بعد از بررسی‌های صورت گرفته کمیته تخصصی دانشگاه نیز کپی بودن موضوع پایان‌نامه را تأیید و اعلام کرده است. کمیته انضباطی مدرک دانشجو نامبرده را باطل کرده و بعد از ابلاغ، دانشجو فرصت اعتراض را خواهد داشت و در کمیته مربوطه اعتراض وی موردبررسی قرار خواهد گرفت.

عزت الله ضرغامی در توییتر خود نوشت: اگر اتفاقات یکشنبه سیاه مجلس بهمن ۹۱ پیگیری شفاف می‌شد، شاهد رویداد مشابه آن در مرداد ۹۷ نبودیم. ضمنا نمیدانم چرا نمی‌توانم در سلامت رفتار و پاکدستی دکتر پزشکیان هم شک کنم. اگر مجلس پیش دستی کند و در هر دو مورد اقدام شفاف نکند، مردم این بار به استیضاح خود مجلس رأی قاطع خواهند داد.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر درخصوص اقدامات تحریمی دولت آمریکا علیه ملت های منطقه تاکید کرد: در برابر محاصره اقتصادی ملت ها سکوت نخواهیم کرد

کاظم صدیقی: امروز دنیا مصمم است که ستون فقرات انقلاب اسلامی را که با هدف احیای غدیر و اهتزاز پرچم امیرالمومنین علی (ع) در زمان غیبت تشکیل شده، بشکند.اگر کسی قدر نعمتی را نداند، خدا آن نعمت را از او می گیرد. رضاخان و وابسته های دیگری می آیند، به هیچ کس، بزرگ و کوچک و چپ و راست رحم نمی کنند و قلع و قمع و قتل عام خواهند کرد.

اعتماد در گزارشی از بازار کاغذ نوشت: قریب به ١٧٠ هزار تن کاغذ در گاوداری‌های اطراف تهران احتکار شده و صاحبان آن قصدی برای فروش آن نداشته و ترجیح می‌دهند تا کاغذی که از پایه قیمت ٢ تا ۲هزار و ۵۰۰ تومان مرز ۷هزار و ۵۰۰ تومان را گذرانده است، ارزش بیشتری پیدا کرده و با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

احمد توکلی در توییتر خود نوشت: «با بسته ارزی دولت، چنین به نظر می‌رسد که دولت چندان هم از دلار هفت هشت هزار تومانی بدش نیامده است. ولی باید بدانند که گشایش در پرداخت های دولت خیلی کوتاه خواهد بود؛ چراکه خیلی زود تورم ناشی از ارز دوبرابر شده دولت و ملت را دچار مخمصه می‌کند.»

وزیر کشور: ایرانیان به آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی ندارند و برای اینکه به مذاکره فکر هم بکنیم باید ابتدا آمریکا به تمام تعهدات پیشین خود عمل کرده و از مردم ایران به صورت رسمی عذرخواهی کنند.

شهردار قزوین در نشست با خبرنگاران گفت: خبرنگاران به صورت رایگان از قطعه هنرمندان بهشت فاطمه (س) قزوین بهره‌مند می‌شوند و مدیریت شهری قزوین برای احیای باغستان سنتی قزوین اقدامات گسترده‌ای انجام داده است

تا زمانی که ساختار اصلاح نشود از دست صد وزیر دیگر هم کاری برنمی‌آید/ مصدق هم زنده کنند نمی‌توانند اوضاع را درست کنند/ دولت ازیک‌طرف لایحه تفکیک می‌فرستاد و از طرف دیگر وزرا با لابی نمایندگان را منصرف می‌کردند
روز گذشته بالاخره بعد از چندین ما کش‌وقوس وزیر یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های کشور توسط نمایندگان مجلس مجبور به ترک پست خود شد، جدای از حواشی که این موضوع در مجلس و خارج از مجلس ایجاد کرد، باعث گردید تا زوایای دیگری از اداره دولت و مجلس آشکار شود.

روز گذشته بالاخره بعد از چندین ما کش‌وقوس وزیر یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های کشور توسط نمایندگان مجلس مجبور به ترک پست خود شد، جدای از حواشی که این موضوع در مجلس و خارج از مجلس ایجاد کرد، باعث گردید تا زوایای دیگری از اداره دولت و مجلس آشکار شود.

بسیاری از نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که وزارت کار و رفاه وزارت خانه بزرگی است و اداره آن از عهده یک وزیر خارج است و باید تفکیک در آن هرچه زودتر صورت گیرد، اما درعین‌حال نیز نمایندگان به لایحه‌هایی که برای تفکیک وزارت خانه ها از سوی دولت ارسال شد رای منفی دادند.

این رفتار نمایندگان حکایت از دوصدایی بین نمایندگان مجلس داشت، اما این درحالی است که یکی از نمایندگان مجلس پرده از ابعاد تازه‌ای از این موضوع برداشته و در گفت‌وگوی خود با تابناک به برخی اختلاف‌نظرها در دولت اشاره کرد.

رسول خضری در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به‌شخصه اعتقاددارم که بیشتر از هر زمان دیگری دولت و مجلس نیاز به یک‌صدایی دارند و مردم هم همین انتظار را از این‌ها دارند و همدلی و همراهی و تک‌صدایی تنها راه برون‌رفت از این وضعیت است.

این نماینده مجلس گفت: اینکه طرفین توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و تقصیرها را متوجه یکدیگر می‌کنند تنها باعث دل‌زدگی و خشم مردم می‌شود، مردم انتظار دارند که مردانه دولت و مجلس اشتباه‌های خودشان را قبول کنند و درصدد رفع آن‌ها باشند نه اینکه با حاشیه‌سازی مسائل اصلی را کنار بگذارند.

این نماینده مجلس گفت: مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که ساختار درست نیست و شما اگر ده وزیر دیگری هم به وزارت کار منصوب کنید کاری از پیش نخواهد رفت، در این وضعیت حتی اگر مرحوم مصدق را هم زنده کنیم هم نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی گفت: روحانی که زنده است، هرکدام از این وزارتخانه‌ها، چه اقتصاد، یا تعاون و یا راه و شهرسازی را خود مسئولت قبول کند نمی‌تواند بیشتر از این و بهتر این عمل کند، چون ساختارهای ما ایراد دارد، در زمان احمدی‌نژاد چندین وزارت خانه که هیچ ارتباطی به هم ندارند با یکدیگر ادغام شدند.

این نماینده مجلس گفت: وزارت کار رفاه اجتماعی به‌تنهایی شش وزارت خانه است و چند وزیر برای اداره این مجموعه کم است، بنابراین از توان فکری و عملیاتی یک فرد خارج است که بتواند آن را اداره کند،پس نا باید به دنبال تغییر ساختار و سیاست‌گذاری‌ها باشیم

این نماینده گفت: مجلس به نظر من اشتباه بزرگی کرد و باید به لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها رأی می‌داد، اما نکته‌ای دراین‌بین وجود دارد، درواقع همان زمان که دولت لایحه برای تفکیک برای وزارتخانه‌ها می‌فرستاد وزیر همان وزارت خانه با این موضوع به‌شدت مخالفت می‌کرد.

خضری گفت: ازیک‌طرف دولت لایحه می‌فرستاد و از طرف دیگر خود وزرا لابی می‌کردند که در مجلس رأی نیاورد، ما این وسط واقعاً نمی‌دانستیم که چه‌کار باید کرد. این دوگانگی و دوصدایی در دولت باعث شده که مجلس هم نتواند به تصمیم درست برسد. یکی دیگر از ایرادات این لایحه هم این بود که کار کارشناسی خاصی بر روی این لوایح صورت نگرفته بود.

وی گفت: یک‌زمانی صنعت کشو دو وزیر داشت و درواقع وزیر صنایع سنگین و سبک جدا بود، اما الآن صنعت با معدن و با تجارت تلفیق کرده‌ایم، این هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

وی گفت: وزارت رفاه در تمام دنیا مستقل است و کار به نگاهداری نمی‌کند، وظیفه این وزارت تنها رسیدگی به رفاهی‌ات مردم است، اما در ایران تنها 54 درصد از کل گردش مالی کشور در اختیار این وزارت خانه است و این وزارت خانه به‌تنهایی هم آسمان هم زمین و هم دریا را دارد نمی‌تواند توسط یک وزیر اداره شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، محسن چاوشی را شادمهر عقیلی نکند
این وضعیت حتماً در این دوران قابل پذیرش نیست و انتظار می‌رفت پیش از آنکه این ماجرا رسانه‌ای شود، معاونت هنری راساً ورود می‌کرد و این مشکل رفع می‌شود. اکنون نیز که شاهد گره خوردنِ این ماجرا هستیم، حتماً تقصیر متوجه معاون هنری است...
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، محسن چاوشی را شادمهر عقیلی نکندوضعیتی که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای محسن چاوشی رقم زده، این خواننده را به مسیر تهدید برای انتشار آلبوم تازه‌اش قرار داده است؛ اتفاقی که پیش از این برای شادمهر عقیلی رخ داد و مقدمه خروج او از ایران شد و از این حیث انتظار می‌رود اقدامات ناپخته مجموعه موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد زمینه‌ساز ترک وطن یکی دیگر از خوانندگانی نشود که در فضای رسمی موسیقی ایران عملکرد قابل قبولی داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ محسن چاوشی جزو خوانندگان کم‌حاشیه ایرانی است که سبک او را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، نمی‌توانیم میزان محبوبیتش در یک دوره زمانی طولانی را میان نسل جوان انکار نکنیم. در دورانی که عمر هنری بسیاری از خوانندگان کمتر از دو سال است، او توانسته حتی بدون اجرای کنسرت که برایش حرف و حدیث‌های فراوانی در پی داشته، در سطح موسیقی حضور پررنگ و پرمخاطبی داشته باشد و اقبال عمومی همواره متوجه آثارش بوده است.

آثار این موزیسین تا آنجا که در خاطر افکارعمومی است، با عبور از خطوط قرمز همراه نبوده و چاوشی در مسیر موسیقایی‌اش به چارچوب‌های مرسوم پایبند بوده اما اکنون شرایط دیگری رقم خورده است. آلبوم تازه محسن چاوشی با عنوان «ابراهیم» با سخت‌ترین شکل ممیزی مواجه شده و پنج قطعه از این آلبوم رد شده و اصلاحیه خورد و دو قطعه تایید شده است! ظاهراً رایزنی‌ها چاوشی نیز نتیجه نداده و به همین دلیل او به خشم آمده و تهدید کرده که آلبوم تازه‌اش را بدون مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌کند.

چاوشی در این زمینه نوشته است: «در ابتدای فعالیتم بعد از شش سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چهارچوب معیّن همیشه تلاش کرده ام در اصول و قوانین حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی‌ام‌ جهت احترام قدم بردارم اما حالا...
من از مفصل این نکته مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، محسن چاوشی را شادمهر عقیلی نکند
نظر به پیگیری‌های مکرر تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم ابراهیم تا این لحظه موفق به دریافت مجوزات از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم. با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل گرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم. بدیهی است که تا تاریخ 20 مرداد ماه مثل 9 ماه پیش منتظر میمانیم، در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد. شایان ذکر است آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مولفین و مصنفین رعایت خواهد شد. من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است... .»

موضع گیری چاوشی حاوی چند پیام مشخص است؛ نخست اینکه این خواننده نه ماه برای دریافت مجوز تلاش کرده و رایزنی‌هایش برای توجیه مسئولان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاصلی در پی نداشته است. دوم اینکه او تصمیم گرفته سازوکار قانونی عرضه موسیقی در ایران را نادیده بگیرد و با صرف نظر کردن از اپل موزیک، اسپاتیفای و گوگل پلی، آمازون و... . سوم اینکه او پیه ممنوع الفعالیت شدن را به تنش مالیده و سخنانش صرفاً یک تهدید نیست و با در نظر گرفتن هزینه‌هایش، دست به چنین اقدامی زده است.

واکنش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام نیز با تایید تلویحی موضع چاوشی همراه شد و ابوالفضل صادقی نژاد مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه پاسخ داد: «این آثار را به شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی ارسال کردیم که پس از بررسی 2 قطعه تایید و پنج قطعه نیز اصلاحیه خورد... تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاحیه موارد یاد شده انجام نگرفته بنابراین اگر 90 ماه هم این موضوع از سوی موسسه تولیدکننده آلبوم راکد بماند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به این آلبوم نمی دهد زیرا پرونده هنوز به طور کامل تایید نشده است.»

روندی که درباره محسن چاوشی در حال طی شدن است، شباهت قریبی به روندی است که درباره برخی دیگر از خوانندگان و به طور خاص شادمهر عقیلی رخ داد. پس از آنکه یکی از آلبوم‌های عقیلی با بی‌تدبیری مسئولان وقت مجوز نگرفت، این خواننده آلبوم را خارج از رویه رسمی منتشر کرد و در ادامه از ایران رفت. سوءتدبیرهایی از این دست در طول دو دهه اخیر باعث کناره‌گیری و ترک وطن حتی برخی از خوانندگان موسیقی سنتی نیز شده و در واقع یک یا چند کارمند، یک خواننده پرمخاطب را از صحنه خارج کرده‌اند.

این وضعیت حتماً در این دوران قابل پذیرش نیست و انتظار می‌رفت پیش از آنکه این ماجرا رسانه‌ای شود، معاونت هنری راساً ورود می‌کرد و این مشکل رفع می‌شود. اکنون نیز که شاهد گره خوردنِ این ماجرا هستیم، حتماً تقصیر متوجه معاون هنری است که زیردستانی فاقد قدرت درک موقعیت به کار گمارده که این موضوع نیز به کم‌تجربگی او برای اداره چنین پست حساسی بازمی‌گردد. از این منظر انتظار می‌رود پیش از آنکه شرایط پیچیده‌تر شود، نه تنها مشکل خواننده محبوبی چون چاوشی رفع شود، بلکه سازوکارهای ممیزی در حوزه موسیقی احصاء و اعلام شود.

منبع
tabnak
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز