"آنگرت کرامپ کارِن‌باور"، جای آنگلا مرکل را در رهبری حزب "دموکرات مسیحی" آلمان گرفت

Submitted on جمعه, 12/07/2018 - 17:38

"آنگرت کرامپ کارِن‌باور"، جای آنگلا مرکل را در رهبری حزب "دموکرات مسیحی" آلمان گرفت
در پی دو ماه رقابت تنگاتنگ میان ٣ نامزد رهبری حزب "دموکرات مسیحی" آلمان، کنگره سراسری این حزب روز جمعه ۱۶ آذر/ ٧ دسامبر، خانم "آنگرت کرامپ کارِن‌باور"* را به عنوان رهبر جدید این حزب برگزید. با این گزینش، ریاست ١٨ ساله آنگلا مرکل بر حزب حاکم آلمان، به خواست خود او پایان یافت. مرکل در یک سخنرانی نیم‌ساعته اعضای کنگره را چنان مجذوب کرد که به مدت ده دقیقه برای او کف می زدند و بسیاری از آن‌ها پلاکاردهائی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «سپاس رئیس!».

صدراعظم آلمان، در ماه اکتبر امسال اعلام کرد که دیگر نامزد ریاست حزب نخواهد شد. از همان زمان "آنگرت کرامپ کارِن‌باور"* دبیرکل حزب، "فریدریش مرتس" رئیس اسبق فراکسیون حزب در مجلس فدرال و "ینس اسپاهن" وزیر بهداری آلمان خود را نامزد جانشینی مرکل کردند. آن‌ها در ۸ کنفرانس منطقه‌ای به رقابت تنگاتنگ با یکدیگر پرداختند.

در کنگره سراسری هامبورگ، آنگلا مرکل گاه خود را به شوخی میگرفت و گاه بسیار با اعتماد به نفس جلوه می‌کرد و به گفته خودش، «با شادی فراوان در دل» حرف می‌زد.
او بدون آنکه از نامزدهای سه گانه نام ببرد، با اشارات تاریخی به همه فهماند که علاقمند است "کرامپ کارِن‌باوِر" در مقام رئیس جدید حزب جای او را بگیرد و "فریدریش مرتس" و "ینس اسپاهن" را مناسب نمی‌داند.

از "ینس اسپاهن" وزیر بهداری ٣٨ ساله و منتقد سرسخت آنگلا مرکل در داخل حزب، پیشاپیش به عنوان نامزدی که شانسی ندارد نام برده میشد. نتیجه دور نخست انتخابات کنگره هم این نظر را تأیید کرد و اسپاهن از رده خارج شد.
بدین ترتیب انتخابات به دور دوم انجامید و به نفع خانم "کرامپ کارِن‌باوِر" پایان یافت تا حزب حاکم آلمان برای دومین بار صاحب یک رهبر زن شود.
از ٩٩٩ رأی کنگره، ۵۱٧ رأی به کارنباور داده شد.

آنگلا مرکل در ماه اکتبر سال جاری ٢٠۱٨ ضمن اعلام پایان دادن به مأموریت ۱٨ ساله خود در حزب، همچنین اطمینان داد که در سال ٢٠٢١ نامزد چهارمین دوره صدراعظمی آلمان نیز نخواهد شد. به این ترتیب اکنون "کارِن‌باوِر" می‌تواند در انتخابات ٣ سال دیگر نامزد مقام صدراعظمی نیز بشود.

رهبر جدید حزب "دموکرات مسیحی" کیست؟
رئیس جدید حزب دموکرات مسیحی، فارغ‌التحصیل علوم سیاسی است و در ٢٠ سال گذشته در مقام های وزیر علوم، امور اجتماعی و نخست وزیر ایالت "زارلند"، خدمت کرده و از فوریه امسال دبیرکل حزب "دموکرات مسیحی" است.
"کرانباور" در مبارزات انتخاباتی حزبی، خود را طرفدار افزایش درصد زنان در رده‌های رهبری حزب و دولت، بهبود شرایط گروه‌های کم درآمد و ایجاد یک ارتش واحد برای اتحادیه اروپا نشان داده است. کسانی که خانم "کارِن‌باور" را از نزدیک می‌شناسند به رسانه‌ها گفته اند که او به لحاظ اجتماعی محافظه کار و به لحاظ اقتصادی سوسیالیست است.
او در سال‌های دراز وزارت، نخست وزیری ایالت "زارلند" و دبیرکلی حزب، به ویژه در زمینه برخورد با شرایط بحرانی، توانائی‌های زیادی از خود نشان داده و به خاطر ریزنقش بودن، به "مرکل کوچک" معروف شده است. اما کسانی که با او کار کرده‌اند می گویند: کارِن‌باوِر، به هیچ عنوان دنباله‌روی مرکل نیست بلکه دارای راه و رسم سیاسی و اجتماعی مستقل است.

با این همه، منتقدان بسیاری بر این باورند که کارِن‌باور به سختی می‌تواند جایگاه ممتاز مرکل را بویژه در صورت رسیدن به صدراعظمی، در عرصه بین‌المللی پر کند.

"ترامپ: اجازه نمی‌دهیم ایران هیچگاه به سلاح اتمی دست یابد
دونالد ترامپ در سخنانش در کاخ سفید که شنبه ۱۵ آذر/ ۶ دسامبر ایراد کرد، ضمن خرسندی از خروج آمریکا از برجام ، بر حمایت کشورش از اسرائیل تأکید کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه شب۱۵ آذر/ ۶ دسامبر، بار دیگر به برجام حمله کرد و آن‌را توافقی وحشتناک خواند و تأکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست یابد.


REUTERS/Jonathan Ernst

دونالد ترامپ که شامگاه پنجشنبه در جمع گروهی از یهودیان به مناسبت عید "حنوکای" یهودیان در کاخ سفید صحبت میکرد گفت: «سیاست‌های ایران در منطقه، ثبات منطقه را به خطر انداخته است. ما نباید بگذاریم بزرگترین حامی تروریسم در جهان به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. ما نباید اجازه دهیم رژیمی که اسرائيل را به نابودی تهدید می‌کند و مدام شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد به سلاح اتمی دست یابد. مطمئن باشید که ما اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیفتد».
وی همچنین گفت: ما از توافق بسیار وحشتناک اتمی با ایران خارج شدیم؛ توافقی که اصلاً نمی‌بایست حاصل می‌شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌ایم؛ چنین تحریم‌هایی تا کنون تنها بر تعداد کمی از کشورهای جهان اعمال شده است.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر حمایت بدون چون‌وچرای آمریکا ازاسرائیل تأکید کرد و گفت: دولت من همواره در کنار اسرائیل خواهد ایستاد. وی همچنین به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم (بیت المقدس) اشاره کرد و گفت: «یک سال پیش در چنین روزهایی با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیبم موافقت کردم؛ تصمیمی درست، چرا که اورشلیم، پایتخت واقعی اسرائيل است».

دونالد ترامپ ۶ دسامبر سال گذشته اورشلیم را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر را صادر کرد. این اقدام دونالد ترامپ خشم فلسطینی‌ها را درپی داشت.
فلسطینیان و بخش بزرگی از جامعه جهانی تأکید دارند که بخش شرقی اورشلیم که از ۵۱ سال پیش در کنترل اسرائیل است، باید پایتخت کشوری باشد.

طرح "نیکی هیلی" در محکومیت حماس، با ابتکارعمل کویت ناکام ماند
پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای محکوم کردن حماس به سبب حمله به اسرائیل، روز گذشته (پنجشنبه ١۵ آذر/ ۶ دسامبر)، با ابتکارعمل کویت و حمایت گروه کشورهای عرب در سازمان ملل از این کشور، در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب نشد.


مجمع عمومی سازمان ملل

طرح قطعنامه "نیکی هیلی" سفیر آمریکا در سازمان ملل، در محکومیت حماس به دلیل پرتاب موشک به سوی اسرائیل، پنجشنبه ۶ دسامبر/ ١۵ آذر در مجمع عمومی سازمان ملل رد شد. ٨٧ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طرح نیکی هیلی رأی موافق، ۵٨ کشور رأی مخالف و ٣٢ کشور رأی ممتنع دادند.

پیش از به رأی گذاشتن طرح آمریکا، با ابتکارعمل کویت و گروهی از کشورهای عرب، تصویب این طرح منوط به کسب دو سوم آراء مجمع عمومی گردید.
پیشنهاد کویت با کسب ٧۵ رأی موافق، ٧٢ رأی مخالف و ٢۶ رأی ممتنع تصویب شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله کشورهایی هستند که با پیشنهاد کویت مخالفت کردند.

نیکی هیلی پیش از رأی‌گیری گفت که این اولین باری است که پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حماس در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته می‌شود و ما اکثریت آراء را بدست خواهیم آورد. او از سیاست یک بام و دوهوایی برخی از کشورها که به ضرر اسرائیل تمام می‌شود انتقاد کرد و افزود که منوط کردن تصویب طرح آمریکا به اخذ دو سوم آراء، کارشکنی در تصویب آنست و «برادر من سفیر کویت» در سازمان ملل، بخوبی از این موضوع آگاه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جمعه ۱۶ آذر/ ٧ دسامبر با انتشار بیانیه‌ای، از بالا بودن شمار کشورهایی که به طرح قطعنامه آمریکا برای محکوم کردن حماس رأی موافق دادند اظهار رضایت کرد. وی گفت که این موضوع، موفقیت بزرگی برای آمریکا و اسرائیل محسوب می‌گردد، اگرچه این طرح تصویب نشد. وی همچنین افزود که این نخستین بار بود که این تعداد کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به محکومیت حماس رأی موافق دادند.

سخنگوی حماس "سامی ابو زهیر"، پنجشنبه ١۵ آذر/ ‌‌۶ دسامبر گفت که نتیجه این رأی‌گیری به مثابه سیلی محکمی است که به صورت دولت آمریکا نواخته شد و گواهی است بر برحق بودن مقاومت و ایستادگی ما در برابر اسرائیل.

"هدر نائورت"، سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل شد
".هدر ناوئرت"، روزنامه‌نگار پیشین در شبکه خبری "فاکس نیوز" و سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه آمریکا، به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در سازمان ملل، جایگزین "نیکی هیلی" خواهد شد.

Mandel Ngan / AFP
دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، "هدر نائورت"* سخنگوی وزارت خارجه این کشور را به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در سازمان ملل متحد معرفی کرد. خانم نائورت، جایگزین "نیکی هیلی" می‌شود که از سِمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل کناره‌گیری کرد.

رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۶ آذر/ ٧ دسامبر، در یک اعلام خبری کوتاه تأیید کرد که "هدر ناوئرت"* سخنگوی کنونی وزارت خارجه آمریکا را به عنوان سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل معرفی کرده است.

خبرگزاری "رویترز" و شبکه خبری "سی.اِن.اِن" دیروز از تصمیم دونالد ترامپ برای انتصاب "هدر ناوئرت" به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل خبر داده بودند.

خانم "هدر ناوئرت"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا است و از اول ژانویه سال آینده جایگزین خانم "نیکی هیلی" خواهد شد که به تازگی از مقام خود استعفا کرده است.
هدر ناوئرت، باید تأیید سنای آمریکا را هم کسب کند؛ به نظر می‌رسد وی در این راه مشکلی نداشته باشد؛ زیرا در حال حاضر جمهوری‌خواهان در سنا اکثریت کوتاهی دارند و از ژانویه آینده که اعضای تازه انتخاب‌شده به سنا می پیوندند، اکثریت جمهوریخواهان با سناتورهای بیشتر تقویت خواهد شد.

"هدر ناوئرت"، پیشتر به عنوان روزنامه‌نگار در شبکه خبری "فاکس نیوز" آمریکا کار می‌کرد. او به اخبار و امور بین‌المللی تسلّط و احاطه کامل دارد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز