زلنسکی: تعهدات امنیتی گروه ۷ نمی‌تواند جایگزین پیوستن اوکراین به ناتو شود

Submitted on چ., 07/12/2023 - 10:21

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه/۲۱ تیرماه، در دومین روز نشست ناتو در شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی گفت که وعده‌های جدید سران گروه ۷ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا و ژاپن) باید یک تضمین امنیتی در راستای پیوستن اوکراین به ناتو محسوب شود.

در حالی که قرار است کشورهای گروه ۷ تعهدات امنیتی جدید و بلند مدت خود از اوکراین را امروز در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کنند، ولودیمیر زلنسکی در جمع خبرنگاران در ویلنیوس تاکید کرد که «بهترین تضمین برای کشورش پیوستن به ناتو است.

ولودیمیر زلنسکی در ادامه از تعهدات امنیتی جدید و بلند مدت گروه ۷ به کشورش استقبال کرد و گفت این که تضمین‌های امنیتی برای مردم اوکراین بسیار مهم است. رئیس‌جمهوری اوکراین اظهار داشت: «این تعهدات تضمینی برای عضویت اوکراین در ناتو است نه جایگزین آن.»

اظهارات وی در حالیست که سران ناتو و گروه ۷ روز گذشته ضمن تاکید بر ادامه حمایت خود از اوکراین تصریح کردند که از این کشور زمانی برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی دعوت خواهند کرد که «شرایط مطلوب» برای این اقدام فراهم شود.

ولودیمیر زلنسکی در یک پیام توییتری در واکنش اعلام کرد که نگرانی‌های سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درک می‌کند و می‌داند که با توجه به ادامه جنگ در اوکراین، پیوستن به ناتو به آینده موکول شده است.

We all need certainty - in particular, institutional certainty. And it is very good that the NATO-Ukraine Council can really give us the necessary institutional certainty. It is important for us that the NATO-Ukraine Council will be an instrument of integration, not just… pic.twitter.com/R5RLkxJYxA

در همین حال، طبق گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه پس از برگزاری نخستین روز نشست سران ناتو در پایتخت لیتوانی، حمایت سران ناتو و گروه ۷ از اوکراین را مورد انتقاد شدید قرار داد.

دیمیتری مدودف تصریح کرد که افزایش کمک‌های نظامی ناتو به اوکراین، وقوع جنگ جهانی سوم را نزدیک‌تر می‌کند. به گفته وی این کمک‌ها نمی‌تواند روسیه را از دستیابی به اهدافش در اوکراین باز دارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز