کسی صدای آژیر قرمز را نمی شنود؟

Submitted on ش., 04/17/2021 - 01:20

این روزها و در محدودیت های کرونایی وضعیت چهارباغ به ویژه در ساعات بعد از ظهر و غروب، تابلوی عجیب و بارو نکردنی از رفت و آمد و تجمع مردمی است که گویا ترس برایشان بی معنا و بیماری و مرگ و میر عادی شده است. گردشگران این روزهای چهارباغ از همه قشری هستند؛ سالمندانی روی نیمکت نشسته، میانسالانی مشغول قدم زدن، والدین و کودکان خسته از خانه نشینی، جوانانی در حال گپ و گفت با دوستان و نوجوانانی درحال تک چرخ زدن و هیاهو و ...

یک هفته از اعمال محدودیت های کرونایی در اصفهان می گذرد و حالا برای اطلاع از تاثیر محدودیت های اعمال شده بر وضعیت همه گیری کرونا در اصفهان با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تماس می گیریم. او تاکید می کند که دیگر هشدار و خواهش روی مردم تاثیری ندارد و می گوید: چرا سری به سطح شهر و چهارباغ نمی زنید!؟ ببینید مردم چطور به فکر سلامت خود و همشهریانشان نیستند!

در یک بعد از ظهر بهاری راهی یکی از محورهای اصلی شهر می شوم؛ محوری که از میدان شهدا شروع شده و چهار باغ پایین، میدان امام حسین(ع)، میدان نقش جهان، سی و سه پل، چهارباغ بالا و میدان آزادی را دربرمی گیرد. این محور نه فقط به عنوان محور اصلی تاریخی و فرهنگی اصفهان شناخته می شود، بلکه در قلب خود و شریان های متصل به آن می توان تمرکز مراکز اداری، تجاری، فرهنگی و قطب اصلی پزشکی اصفهان را دید. کمی آن طرف تر و در مجاورت همین محور تاریخی، چندین بیمارستان اصفهان مستقرند که خبر تکمیل شدن ظرفیت آن ها یکی پس از دیگری به گوش می رسد.

اگرچه پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای استان اصفهان در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب نشد، اما مصوب شد طرح جامع هوشمند با محوریت محدودیت‌های تعریف شده پنجگانه در اصفهان اعمال شود. به همین خاطر این روزها بیشتر قریب به اتفاق مشاغل به جز مشاغل گروه ۱ در اصفهان تعطیل اند و کرکره بیشتر مغازه ها در چهارباغ پایین است.

همه جا باز است به جز مغازه ها!

اما، وسایل حمل و نقل عمومی همچنان شلوغ و پرجمعیت است، شهرداری، بانک ها، ادارات و شرکت های خصوصی باز است و مغازه های اغذیه فروشی هم بعد از اذان مغرب مشتریان پر و پا قرص خودشان را دارند؛ می توان گفت همه جا باز است به جز برخی مغازه ها! قرار بود روشنایی پارک ها هم به کمتر از یک سوم برسد، اما گویا تبعات این کار باعث شده مرکز شهر اصفهان همچنان روشن بماند.

برخی ترددها در این محور معروف اصفهان به افرادی برمی گردد که با محدودیت یا بدون محدودیت باید سر کار خود حاضر شوند؛ بیشترشان جوانانی هستند که در طول یک سال گذشته هیچ وقت رنگ تعطیلی را به خاطر وضعیت قرمز ندیدند. گروه دیگر کارمندانی هستند که از دورکاری بی بهره بوده اند و بعد از ظهرها درحال بازگشت از محل کار به خانه هستند. در کنار اینها باید به رفت و آمد بیماران بسیاری اشاره کرد که نیاز به خدمات بیمارستان ها، مجتمع های پزشکی، داروخانه، آزمایشگاه و ... در محدوده آمادگاه و شمس آبادی دارند. از هرکدام که بپرسی می گویند ناچاریم! مگر ما از در خانه ماندن بدمان می آید؟ مگر از جان خودمان و عزیزانمان سیر شده ایم؟ ما می خواهیم در خانه بمانیم اما نمی توانیم!

اما رفت و آمدهایی که در سطح شهر می بینیم فقط محدود به این گروه ها نمی شود، در واقع بیشتر افراد به قصد گردش و تفریح از خانه بیرون آمده اند! جواب ها هم ساده و تکرار است: از خانه نشینی خسته شده ایم، حواسمان هست و ماسک داریم، شاید قبلا کرونا گرفته ایم، کرونا شانسی است و اصلا به این چیزها نیست...

ما هم خسته شده ایم

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس مرکز بهداشت استان در گفت و گو با ایسنا، درباره شلوغی سطح شهر می گوید: به نظرم علت شلوغی شهر را باید از دستگاه های مربوطه پرسید، بررسی کنید چه تدبیری برای کاهش ترددها و تجمعات در سطح شهر کرده اند؟ و چرا باوجود همه هشدارها، شاهد این حجم تردد در سطح شهر هستیم.

می گویم با این وضعیت، امیدی به کنترل بیماری هست؟ می گوید: چه باید گفت، وقتی این همه هشدار داده می شود ولی کسی توجه نمی کند، باور کنید ما هم خسته شده ایم. بعضی از مردم به خاطر فشارهای اقتصادی بیرون می آیند و دنبال کسب و کارشان هستند. نمی توانیم بگوییم در خانه بمانید چون می گویند پس چک ها و قسط هایمان را چه کسی بدهد!؟ درحالی که آن زمانی که تاکید می شد سفر غیر ضروری نروید، عده ای فکر این روزها را نکردند و حالا خسارتش را باید کسب و کارهای مردم ببینند. درست مثل مسأله آلودگی هوا و بستن مدارس است که وقتی می گویند در تردد با وسایل شخصی و مصرف سوخت رعایت کنید کسی گوش نمی کند و بعد مدارس تعطیل می شود!

نمی دانیم کجای کار را بگیریم!؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می دهد: باید شرایط مدیریت می شد تا مردم بتوانند زندگی عادی خود را داشته باشند و دچار این تبعات نشوند، اما متاسفانه رعایت نشد و حالا مردم می گویند چک داریم و قسط داریم چطور در خانه بمانیم؟! این حرف ها که می گویم خلاف نظراتم است، ولی می خواهم بگویم نمی دانیم کجای کار را بگیریم!؟ از یک طرف بی برنامگی و از طرف دیگر بی مسئولیتی برخی افراد باعث شده این شرایط به وجود آید...

حیدری با بیان اینکه اگر زیادی حرف گلیشه ای بزنیم مردم از ما هم خسته می شوند، ادامه می دهد: این درحالی است که همه پروتکل هایی که وزارت بهداشت تعریف کرده در این راستا است که مردم زندگی کنند و سالم بمانند، ولی متاسفانه برخی همچنان پایبند به رعایت پروتکل های بهداشتی نیستند. از ساده ترین کارها مثل ماسک زدن تا حفظ فاصله اجتماعی همه مباحثی است که اگر همه دست به دست هم دهند آن وقت زندگی عادی هم ادامه پیدا می کند.

رئیس مرکز بهداشتی استان اصفهان یادآور می شود: وقتی وزیر بهداشت قسم می خورد مسافرت نروید، ولی از آن طرف گفته می شد مسافرت بروید ولی پروتکل های بهداشتی رعایت کنید، مسلما دوگانگی به وجود می آید که نتیجه اش همین می شود، در این شرایط مدیریت بیماری سخت می شود، درحالی که سال قبل همین موقع مردم در خانه ها بودند و بیشتر رعایت می کردند.

او با تاکید براینکه وقتی یکسری موارد دست به دست هم می دهد درست کردن اوضاع سخت می شود، می افزاید: با وجود همه اینها معتقدم محدودیت ها قطعا و صد در صد به بهبود وضعیت فعلی کمک می کند، همانطور که در همه جای دنیا محدودیت ها اعمال شده و موثر بوده است، اما محدودیت ها باید با جدیت بیشتری اعمال شود. در حال حاضر برخی ترددها بعد از ساعت ۱۰ شب ادامه دارد، برخی مغازه ها کرکره را پایین می کشند، ولی همچنان مشغول کار هستند، مواد ضدعفونی وجود دارد، ولی کسی استفاده نمی کند، در ورودی ها نوشته شده بدون ماسک وارد نشوید، ولی به افراد بدون ماسک تذکری داده نمی شود و ... این ها یعنی نادیده گرفتن قانون! گاهی خود مردم گزارش می دهند و با متخلفان برخورد می شود، اما تا وقتی مسئولیت پذیری نباشد و مردم به همدیگر تذکر ندهند به جایی نمی رسیم!

حیدری با اعتقاد براینکه بعد از گذشت یک سال و دو ماه مردم باید برای سلامتی خود ارزش قائل باشند، ادامه می دهد: اگر مردم بیش از پیش رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند بحران فروکش می کند و همه به زندگی شان می رسند. همانطور که چند ماه قبل همه زندگی راحتی داشتیم، درحالی که کشورهای اروپایی در بحران بودند.

عزم همگانی برای خروج از وضعیت قرمز

او با تاکید براینکه خروج از وضعیت قرمز عزم همگانی می خواهد، خاطرنشان می کند: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت حمایت همگانی از مدافعان سلامت است، مگر مدافعان سلامت چه حمایتی می خواهند؟ حمایت از آنها در این شرایط یعنی رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ جان خود و هم وطنانشان.

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز با اشاره به اینکه بانک ها، شهرداری ها، مراکز حمل و نقل عمومی، دفاتر پیشخوان دولتی و ... به عنوان مراکز تجمعی بزرگ و عامل گسترش کرونا باز هستند، به ایسنا می گوید: بازار اصفهان و تمام پاساژها و بالای ۹۰ درصد مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ تعطیل هستند، البته در هر صنف و رسته ای افراد قانون گریزی وجود دارند که با آنها برخورد می شود.

تعطیلی سراسری به جای محدودیت اصناف

وی که معتقد است مهمترین دلیل اوج گیری ویروس کرونا سفرهای نوروزی و ارتباطات و دورهمی های خانوادگی است، می گوید: براساس اعلام وزارت بهداشت میزان انتقال کرونا از طریق اصناف ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد عامل انتقال ویروس، بخش های دیگر است، درحالی که امروز اصناف را به عنوان تابلو اعلام خطر، بلند می کنند و معتقدند اصناف ویترین شهر هستند و زمانی که این ویترین بسته باشد، مردم بابت شیوع کرونا احساس خطر می کنند، اما بهتر بود دولت تعطیلی سراسری اعلام می کرد.

حجت الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان اما در پاسخ به نگرانی کسب و کارها از تبعات محدودیت های این روزها می گوید: مصوبه ستاد استانی این است که دو هفته مهلت به چک های اصناف داده شود و بانک هایی که چک های برگشتی را صادر می کنند باید رد اثر را از صاحبان حساب انجام دهند. واحدهای صنفی نیز ۶ ماه دیگر فرصت دارند قسط های وام دریافتی خود را پرداخت کنند.

اجرای نصفه نیمه محدودیت های کرونایی

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز چندی پیش در مورد وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در اصفهان به ایسنا گفت: نسبت به دو هفته گذشته وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم بهتر شده، ولی هنوز به حد قابل قبولی نرسیده که بتواند جلوی این تعداد بیمار و شیوع بیماری را بگیرد.

نجیمی با تاکید براینکه محدودیت های کرونایی نباید نصفه نیمه اجرا شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از این موج بلند به رعایت صد در صدی پروتکل های بهداشتی و پایبندی کامل مردم به محدودیت های وضع شده نیاز داریم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با تعطیلی نصفه نیمه و تعارفات این موج سرکش فروکش نمی کند، تاکید کرد: نیاز داریم به طور کامل و جدی حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز محدودیت ها را حفظ کنیم، در غیر این صورت بعید است به این زودی روند بستری و فوت بیماران را کاهش دهیم.

سخنی با مردم

بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم با قبول این موضوع که منطقی نبود در شرایطی که می شد از بیماری پیشگیری کنیم، بار دیگر با موج سنگین تولید بیماری مواجه شویم، تاکید می کند: با این وجود مردم باید بدانند امروز چه وضعیت سختی در حوزه درمان در استان حاکم شده و اگر همکاری نکنند حتما با روزهای سخت تری مواجه می شویم که ممکن است هم بیمار کووید و هم غیر کووید اورژانسی در صف انتظار قرار گیرند.

وی ابراز امیدواری می کند با محدودیت هایی که اعمال شده و همکاری مردم بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم، البته همه منتقدیم این دستورالعمل‌ها با قوت و جدیت اعمال نشده و ترددها بین شهرها ادامه دارد. حتی تعطیلی مشاغل و نظارت بر ترددها باید با جدیت بیشتری دنبال شود تا تولید بیمار کمتری در استان داشته باشیم.

آنگونه که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیش بینی می کند به احتمال زیاد تا ۶ هفته آینده این موج کرونا را پشت سر می گذاریم، اما معلوم نیست تا آن زمان چه عزیزانی راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی می شوند یا حتی ممکن است در صف انتظار بیمارستان بمانند! چه عزیزانی را از دست می دهیم و چه داغ های سنگینی بر دل هایمان می ماند، بهای سنگینی که حال و هوای بهاری اصفهان را به کاممان تلخ و غم انگیز می کند.

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز