زلنسکی در آلمان؛ جایزه شارلمانی به رئیس جمهور و مردم اوکراین تقدیم شد

Submitted on ی., 05/14/2023 - 15:37

زلنسکی پس از دریافت جایزه از صدراعظم آلمان و استماع سخنان تقدیرآمیز او، دلاوری مردم کشور خود را ستود و گفت «اکنون می‌بایست همه اوکراینی‌ها اینجا می‌بودند.»

زلنسکی افزود: «ما در برابر خودکامه‌ای قرار داریم که قادر به انجام هر گونه بی‌رحمی و شقاوتی است، اما ما اوکراینی‌ها ترس را نمی‌شناسیم.»

در جریان برگزاری مراسم اعطای جایزه، هزاران پلیس مأموریت حفظ امنیت رئیس جمهوری اوکراین و سایر میهمانان را به عهده گرفتند و تک‌تیراندازان روی بام شهرداری آخن مستقر شدند.

از یک هفته پیش از برگزاری مراسم، پس از کنترل وجب به وجب شبکه فاضلاب، تمام دریچه‌های آن قفل شد. همچنین از یک روز مانده به مراسم، تمام راه‌های منتهی به شهرداری تاریخی آخن با نصب میله‌ها به روی عابران بسته شد‌. تمام کافه‌ها و رستوران‌ها نیز مکلف شدند که کار خود را از نیمه شب شنبه تعطیل کنند.

نهادهای امنیتی تشدید کم‌سابقه تدابیر امنیتی را به خاطر تهدیدهای روسیه علیه ولادیمیر زلنسکی‌ ضروری دانستند.

در مراسم روز یکشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت)، رئیس کمیسیون اروپا «اورزولا فن در لاین»، ماتئوس مورایوکی رئیس جمهور لهستان و اولاف شولتس صدراعظم آلمان حضور داشتند.

صدراعظم آلمان که سحرگاه یکشنبه در اداره صدراعظمی برلین از  رئیس جمهوری اوکراین استقبال کرده بود، طی سخنانی مقاومت زلنسکی و مردم اوکراین در برابر تجاوز نظامی روسیه را مورد تقدیر قرار داد و تضمین کرد که آلمان و اتحادیه اروپا همچنان به پشتیبانی پایدار تسلیحاتی و انسانی از اوکراین ادامه خواهند داد.

دولت آلمان یک ‌روز پیش از ورود زلنسکی به این کشور اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی جدید را برای اوکراین تصویب کرده که ارسال ده‌ها تانک‌ و سامانه دفاع ضدهوایی نیز بخشی از آن است.

ولادیمیر زلنسکی سپیده‌دم یکشنبه با هواپیمای وزارت دفاع آلمان از رم به برلین پرواز کرد و هواپیمای حامل او در آسمان آلمان با دو جنگنده آلمانی اسکورت شد.

با این که دولت آلمان کوشیده بود تاریخ نخستین سفر رئیس جمهوری اوکراین به این کشور را تا آخرین لحظه برملا نکند، اما این خبر دو هفته پیش به رسانه‌ها درز کرد و یک روز پیش از سفر به صورت رسمی انتشار یافت. با این همه، تا آستانه برگزاری مراسم اعطای جایزه، باز هم روشن نبود که زلنسکی شخصا در این مراسم شرکت خواهد کرد یا نه.

زلنسکی هنگام ورود به برلین در توئیتر نوشته بود که با رهبران آلمان درباره مسائل مهمی نظیر تقویت نظامی ناتو، اتحادیه اروپا و بازسازی ویرانی‌های ‌جنگ‌ اوکراین گفت و گو خواهد کرد. او در همان توئیت آلمان را وفادارترین دوست و بزرگترین پشتیبان اوکراین در اروپا معرفی کرده بود.

هیئت رئیسه جایزه کارل بزرگ (شارلمانی) در توجیه دلیل اعطای این جایزه به زلنسکی اعلام کرد که زلنسکی و مردم اوکراین تنها از حاکمیت ملی کشور خودشان دفاع نمی‌کنند، بلکه برای حفظ ارزش‌های اروپایی نیز می‌جنگند و لذا شایسته تقدیر هستند.

جایزه شارلمانی (کارل کبیر) از سال ۱۹۵۰ میلادی به این سو، هر سال به یک سیاستمدار یا شخصیت برجسته اعطا می‌شود که در مسیر یکپارچگی، پیشرفت و ثبات اروپا تلاش کرده باشد.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان از جمله شرشناس‌ترین دریافت کنندگان پیشین جایزه شارلمانی هستند.

این جایزه سال گذشته به ماریا کالانسکوایا، یکی از رهبران اپوزیسیون روسیه سفید تعلق گرفت.

جایزه بین المللی شارلمانی یا کارل کبیر نام خود را از کارل کبیر در قرن هشتم میلادی گرفته است که در تاریخ آلمان «پدر اروپا» خوانده می‌شود. کارل در سال‌های پایانی حکومت خود آخن را به پایتختی امپراطوری خود برگزید.

ولودیمیر زلنسکی قرار است درپایان روز یکشنبه برای دیدار از فرانسه وارد پاریس شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز