ایالات متحده ادعای ایران را در مورد ناگزیر کردن زیردریایی آمریکایی به آمدن در سطح آب، نادرست خواند

Submitted on پ., 04/20/2023 - 12:07

دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه سی و یکم فروردین به تلویزیون دولتی این کشور گفت که زیردریایی هسته‌ای آمریکایی «فلوریدا» در «سکوت کامل» در حال نزدیک شدن به تنگه هرمز و عبور از آن بود که تا حدودی به «آب‌های سرزمینی ایران» نزدیک شد.

او اظهار کرد که زیردریایی ایرانی فاتح، پس از شناسایی زیردریایی پیش‌گفته، آن‌را از طریق مانورهای ایذایی مجبور کرد تا به سطح آب بیاید و این‌چنین از مسیر تنگه هرمز عبور کند.

شهرام ایرانی افزود که تهران این موضوع را با «مقامات بین‌المللی» در میان می‌گذارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی همچنین گفت: آمریکایی‌ها باید توضیح بدهند که چرا در یک آبراهه مهم دریایی قوانین را نقض کردند.

 دریادار ایرانی به ایالات متحده «هشدار» داد که باید از این پس به تمام قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

در سوی دیگر اما ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، در توییتر نوشت که ادعای مقام ایرانی «کاملا نادرست» است و بیش از پیش «نادرست بودن اطلاعات ایران» را نشان می‌دهد.

در این توییت نوشته شد که ناوگان پنجم ایالات متحده در هر مکانی که قوانین بین المللی اجازه بدهد، به فعالیتش ادامه می‌دهد.

 

Iran's claim is absolutely false. A U.S. submarine has NOT transited the Strait of Hormuz recently. The claim represents more Iranian disinformation that destabilizes the region. U.S. 5th Fleet continues to operate wherever international law allows. https://t.co/BDLHNlGASB

 روز چهارشنبه سی‌ام فروردین نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا خبر داد که یک شهپاد آمریکایی از تنگه هرمز عبور کرده‌است.

ایالات متحده با اشاره به این‌که گذر شهپاد در چارچوب هماهنگی عملیاتی میان سیستم‌های قایق‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی انجام شد، تصریح کرد که این نیرو، در حال رهبری تلاش‌هایی در منطقه‌ است تا نظارت را در آب‌های پیرامونی افزایش دهد.

در همین راستا، در ماه ژوئن سال میلادی پیشین، نیروی دریایی ایالات متحده گفت که سه کشتی ایرانی به شیوه‌ای «ناامن و غیرحرفه‌ای» با کشتی‌های آمریکایی که از تنگه هرمز عبور می‌کردند، روبه‌رو شده‌اند.

روابط واشنگتن و تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران که سبب روی کار آمدن حکومت اسلامی، به‌رهبری روح‌الله خمینی شد، رو به تیره‌گی گذاشت.

در سال ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان تندرو که خواستار استرداد شاه ایران بودند، ۵۲ دیپلمات و کارمند سفارت آمریکا در تهران را گروگان گرفتند و در درازای ۴۴۴ روز در حبس نگه‌داشتند. روابط دیپلماتیک تهران و واشنگتن در پی این گروگان‌گیری قطع شد.

در سال‌های اخیر، در پی حضور گسترده نیروهای نظامی رژیم حاکم بر ایران در منطقه، واشنگتن بارها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اخلال در حمل‌و‌نقل دریایی در آ‌ب‌های استراتژیک خلیج فارس، متهم کرده‌است.

در ژانویه ۲۰۲۰ یک پهپاد آمریکایی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و همراه عراقی‌اش ابومهدی المهندس، را هدف گرفت و کشت.

چند روز بعد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقر نیروهای آمریکایی را در پایگاه نظامی عین الاسد، در استان الانبار عراق، مورد هدف قرار داد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز