آلودگی هوا کشنده‌تر از ویروس کرونا: درخواست سازمان محیط ‌زیست ایران از دادستانی تهران برای جلوگیری از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها

Submitted on ش., 01/02/2021 - 13:20

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به استفاده از سوخت مازوت در برخی از نیروگاه‌های ایران، گفت: بر اساس آخرین آمار از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند. این مقام ارشد سازمان محیط‌زیست ایران، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه اراک را نیز مورد تایید قرار داد. 

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، «نسبت آلایندگی منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌ها و خودروهای شخصی به منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاه‌ها حدود ۶۰ به ۴۰ است اما اگر نیروگاه‌ها و صنایع از سوخت مازوت استفاده کنند این نسبت به‌هم خواهد خورد و سهم زیادی در آلودگی هوا خواهند داشت».

مسعود تجریشی، با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور و عدم حضور «نماینده وزارت کشور» در این جلسه، تاکید کرد: «اراده‌ای برای رفع  آلودگی هوای تهران وجود ندارد، چرا که هم موضوع مشخص است و هم راهکارهای اجرایی اما اقدامی نمی‌شود».

در روزهای اخیر، گزارش‌های متعددی مبنی بر وجود آلودگی هوا در تعدادی از کلانشهرهای ایران ازجمله تهران، اصفهان، کرج، زنجان، اراک، اهواز، قزوین، قم و... منتشر شده است. گزارش‌های شهروندان نیز از آسمان خاکستری و غبارآلود و هوای آلوده که نفس کشیدن را با دشواری روبرو کرده است، حکایت دارد. 

به گفته این مقام ارشد محیط‌زیست ایران، علاوه بر نیروگاه‌ها، در روزهای اخیر، برخی از واحدهای ریخته‌گری نیز از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند.

مسعود تجریشی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، گفت: سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایران، در نامه‌ای به دادستانی تهران درخواست کرده است تا برای جلوگیری از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران اقدام فوری انجام شود. 

مازت، نفت کوره و یا مازوت، یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتور‌های دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است. 

در حالیکه جهان برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا بسیج شده است، آمار جانباختگان طی یک سال اخیر در جهان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ کمتر از دو میلیون نفر بوده است اما آلودگی هوا در جهان سالانه موجب حدود ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود. 

خبرگزاری ایرنا، روز شنبه ۱۳ دی، در گزارشی به نقل از رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ایران، هشدار داد: «بر اساس مطالعات انجام شده، آلودگی هوا باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ به علت (ویروس) کرونا می‌شود و در نتیجه امسال باید اقدامات مناسب‌تر و دقیق‌تری در زمینه آلودگی هوا انجام شود».

به گفته عباس شاهسونی، آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله در تهران در حالی است که «به دلیل شیوع ویروس کرونا، با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، ۵۰ درصد کارمندان سر کار نمی‌روند، مدارس تعطیل است، کلاس‌های دانشجویان نیز به صورت آنلاین برگزار می‌شود و همچنین برخی واحدهای صنفی تعطیل هستند».

در حالیکه سازمان هواشناسی ایران از کاهش آلودگی هوا در تهران،‌ طی،‌ روزهای آینده به دلیل وزش باد، خبر داده است، سخنگوی سازمان اورژانس ایران از استقرار ۱۲ دستگاه آمبولانس و آماده‌باش مراکز درمانی و بهداشتی در تهران، به دلیل وضعیت هشدار نارنجی آلودگی هوا از سوی سازمان هواشناسی گزارش داد. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کیفیت هوای کلانشهر تهران، در روز شنبه ۱۳ دی ماه، «از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه ای ۱۴۷ ناسالم برای گروه های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان و سالمندان و در آستانه هوای ناسالم برای همه گروه ها» بود.

رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز، روز شنبه ۱۳ دی، اعلام کرد: «مطالعات نشان می دهد هر سال حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵ ) در هوا جان خود را از دست می دهند که این تعداد تقریبا معادل ۱۰ درصد کل موارد فوتیها است».

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ایران هم «آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهر‌ها را در نتیجه بی مسئولیتی متولیان قانون هوای پاک» برشمرده و تاکید کرد: «مسئولان از ریه‌های شهروندان به‌عنوان انبار مازوت استفاده می‌کنند».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز