ژاپن یک فضاپیمای کاوشگر ماه را با موشک به فضا پرتاب کرد

Submitted on پ., 09/07/2023 - 13:27

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (جاکسا)، روز پنجشنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور)، اعلام کرد که موشک H-IIA حامل یک ما‌ه‌نشین کوچک با نام اختصاری SLIM به معنای «کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه»، طبق برنامه‌ریزی قبلی از مرکز فضایی تانگاشیما در جنوب ژاپن با موفقیت به فضا پرتاب شده است.

این موشک ژاپنی همچنین در مأموریت فضایی خود، حامل یک ماهواره تصویربرداری و طیف‌سنجی اشعه ایکس (XRISM) است که پروژه مشترک آژانس‌های فضایی ژاپن (جاکسا)، آمریکا (ناسا) و اروپا است.

ابتدا قرار بود پرتاب فضاپیمای ژاپنی کاوشگر ماه در پایان ماه اوت انجام شود اما هوای نامساعد جوی، باعث شد که این اقدام سه بار به تعویق بیفتد.

این کاوشگر که «تک‌تیرانداز ماه » نام دارد، طبق پیش‌بینی آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در ماه فوریه بر روی کره ماه فرود خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌بینی می‌شود که کاوشگر ژاپنی در این مأموریت صد میلیون دلاری، در فاصلۀ ۱٠٠ متری از هدف خود بر روی کره ماه فرود آید.

هیروشی یاماکاوا رئیس آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (جاکسا)، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «هدف بزرگ این کاوشگر هوشمند ماه، فرود با دقت بالا و دستیابی به فرود در جایی که می خواهیم بر روی سطح ماه است، نه جایی که می‌توانیم».

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، ساعاتی پس از پرتاب این کاوشگر در روز پنجشنبه، اعلام کرد که سیگنال‌هایی را از آن دریافت کرده که نشان می‌دهد به طور عادی کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این کاوشگر هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه، قرار است در نزدیکی دریاوارۀ شهد Mare Nectaris که از زمین همچون یک نقطۀ تاریک مشاهده می‌شود، قرار گیرد و هدف اصلی آن آزمایش فناوری پیشرفتۀ نوری و پردازش تصویر است.

یکی از اهداف این کاوشگر ژاپنی مطالعه و جستجوی سرنخ‌هایی دربارۀ منشأ ماه و بررسی پدیده‌های فضایی مانند سیاهچاله‌ها و نیز بادهای پلاسمایی است که دانشمندان آن را کلیدی برای کمک به درک تکامل ستارگان و کهکشان‌ها می‌دانند.

پرتاب موشک ژاپنی حامل کاوشگر هوشمند به ماه، دو هفته پس از آن انجام شد که هند در جایگاه چهارمین کشور جهان قرار گرفت که نخستین فضاپیمای خود را با موفقیت بر روی ماه فرود آورد. پیش از هند، آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین به این هدف دست یافته بودند.

این در حالی است که اخیرا روسیه در تلاش خود برای انجام مأموریتی مشابه ناکام ماند و کاوشگر روسی لونا-۲۵ در تاریخ ۱۹ اوت سال جاری به هنگام نزدیک شدن به سطح ماه سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ژاپن قصد دارد در آینده یک فضانورد را به عنوان بخشی از برنامۀ آرتمیس ناسا به ماه بفرستد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز