بریتانیا ضمن احضار کاردار جمهوری اسلامی بررسی تهدیدهای امنیتی به‌ضد رونامه‌نگاران ایرانی در این کشور را آغاز کرد

Submitted on س., 02/21/2023 - 07:18

به‌گزارش رویترز، در حالی‌که وزرای کابینه ریشی سوناک، دور تازه بررسی‌های امنیتی را در مورد فعالیت‌های رژیم ایران آغاز کردند، دولت بریتانیا روز دوشنبه بلندپایه‌ترین دیپلمات ایرانی در لندن را در اعتراض به آن‌چه تهدیدهای جدی به‌ضد روزنامه‌نگاران مقیم بریتانیا خواند، احضار کرد.

شنبه بیست و نهم بهمن‌ماه، شبکه تلویزیونی پارسی‌زبان ایران اینترنشنال، مستقر در لندن که از «منتقدان حکومت ایران است» خبر داد که استودیوهای پخش زنده در این شهر را در پی تهدیداتی که در بریتانیا با آن مواجه شد، به ایالات متحده منتقل می‌کند.

این رویداد اکنون به احضار کاردار جمهوری اسلامی در لندن انجامیده‌است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه دولت بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: من از تهدیدهای مداوم رژیم ایران علیه جان روزنامه‌نگاران مستقر در بریتانیا وحشت‌زده‌ شده‌ام.

کلورلی افزود که نماینده رژیم حاکم بر ایران را احضار کرده‌ تا روشن کند که چنین موردی خارج از تحمل بریتانیا است.

وزارت امور خارجه دولت ریشی سوناک نیز در این راستا خبر داد که در پی احضار دیپلمات ارشد ایرانی، طی دیدار به او گفته‌شد که بریتانیا چنین تهدیدهایی را علیه زندگی و آزادی رسانه‌ها، تحمل نخواهد کرد.

اندکی پیش از این، دولت بریتانیا اعلام کرد که هشت مقام قضایی و نظامی جمهوری اسلامی را به سیاهه تحریم‌هایش افزوده‌است.

بریتانیا همراه با اتحادیه اروپا و ایالات متحده، از سرکوب گسترده و اغلب خشونت‌بار اعتراضات مردمی که در پی مرگ مهسا امینی، بعد از بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی در شهریورماه پیشین رخ داد، همواره به‌شدت انتقاد کرده‌است.

در سوی دیگر اما تهران، مخالفان غربی را به «دامن‌زدن به ناآرامی‌های سراسری برخاسته از جان‌باختن مهسا امینی» متهم می‌کند.

تام توگندات، معاون امنیتی وزیر کشور بریتانیا در بیانیه‌ای جداگانه گفت که دولت به وزارت کشور، درمورد تهدیداتی که از سوی حکومت ایران روانه شد، دستور بررسی و بازنگری داده‌است.

توگندات به نمایندگان مجلس گفت: ما طیفی کامل از تهدیدهایی را که از سمت تهران رسیده‌است، مورد توجه و بررسی قرار می‌دهیم.

او همچنین از نهاد‌های امنیتی‌ بریتانیا خواست تا ضمن بررسی، در پی یافتن راه‌هایی برای همکاری با متحدان‌شان باشند تا با چنین تهدیدات خشونت‌آمیزی مقابله کنند.

تام توگندات افزود که در این راستا به مواردی دیگر از تهدید، از جمله در مقوله امنیت اقتصادی، تامین مالی غیرقانونی و دخالت‌ نادرست در جامعه دموکراتیک این کشور، رسیدگی خواهد شد.

در ماه نوامبر پیشین، رئیس سازمان امنیت داخلی بریتانیا اظهار کرده‌بود که سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، دست‌کم ده بار برای ربودن یا حتی کشتن اتباع بریتانیا یا افراد مستقر در این کشور که از سوی تهران به‌عنوان یک تهدید تلقی می‌شوند، تلاش کرده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز