یوناما: از زمان تسلط طالبان بیش از هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند

Submitted on س., 06/27/2023 - 08:30

سازمان ملل متحد، امروز، سه شنبه بیست و هفتم ژوئن، ۷ سرطان، اعلام کرد از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، آمار بالایی از کشته و یا زخمی شدن غیرنظامیان در حملات ثبت شده‌ است.

بر اساس گزارش جدید مأموریت هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، از زمان تسلط طالبان بر این کشور در اواسط اوت ٢٠٢١، تا پایان ماه مه سال جاری میلادی تلفات غیرنظامیان ٣‬٧٧٤‬ نفر ثبت شده که ۱۰۹۵ تن از آن‌ها از جمله ٩‬٢ زن و ٢٨‬٧ کودک در رویدادهای خشونت‌آمیز کشته شده‌اند. آماری که با وجود کاهش نسبت به سال‌های قبل و دوران جنگ در این کشور، همچنان بالاست.

بر این اساس، از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، سه چهارم حملات با بمب های دست ساز در مناطق پرجمعیت از جمله عبادتگاه ها، مدارس و بازارها صورت گرفته و اکثر حملات با بمب‌های دست ساز توسط شاخه منطقه‌ای گروه دولت اسلامی(داعش) موسوم به داعش خراسان، انجام شده است.

گزارش سازمان ملل بدون اشاره به آمار دقیق می‌گوید «تعداد قابل‌توجهی» از کشته‌ها جان خود را در حملاتی از دست داده‌اند که شخص یا گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌ و سازمان ملل نیز نمی‌تواند آن‌ها را به هیچ گروهی نسبت دهد . 

این حملات در بحبوحه بحران‌های مالی و اقتصادی این کشور انجام شده و به دلیل کاهش شدید تامین مالی و کمک دیگر کشورها به افغانستان از زمان تصاحب قدرت توسط طالبان، قربانیان به سختی می‌توانند تحت حکومت کنونی به حمایت پزشکی، مالی، روانی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.

وزارت امور خارجه طالبان در پاسخ مدعی شد که وضعیت از اوت ٢٠٢١ به تدریج بهبود یافته است. این وزارتخانه با اشاره به اینکه به امنیت مکان‌های زیارتی اهمیت می‌دهد و آن را یک اولویت می‌داند تصریح کرد که امنیت در سراسر کشور تامین شده است. 

طالبان، افغانستان را در اوت ٢٠٢١ در حالی تصرف کردند که نیروهای آمریکایی و ناتو پس از دو دهه جنگ در آخرین هفته‌های خروج از افغانستان بودند. مقامات این گروه می‌گویند زمانی که اداره افغانستان را به دست گرفتند این کشور «در آستانه فروپاشی» بوده و آنها «با اتخاذ تصمیمات درست و از طریق مدیریت صحیح توانستند کشور و دولت را از بحران نجات دهند». 

علیرغم وعده های اولیه طالبان در مورد برپایی یک حکومت معتدل تر از گذشته، این گروه از زمان خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو و تصرف افغانستان در آگوست ٢٠٢١، تدابیر سختی را اعمال کرده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز