وزارت علوم ایران:عذر برخی از اساتید دانشگاهی به دلیل ناتوانی علمی خواسته شده؛ موضوع غیرسیاسی است

Submitted on Mon, 02/13/2023 - 09:36

در ادامه انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اخراج شماری از اساتید دانشگاهی، مرتضی فرخی، معاون حقوقی وزارت علوم ایران، مدعی شد: آماری در ارتباط با اخراج اساتید دانشگاهی مرتبط با اعتراضات اخیر وجود ندارد.

مرتضی فرخی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه در چند روز گذشته اخباری در خصوص اخراج شماری از اساتید در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: برخی از دانشگاه‌ها عذر برخی از اساتید حق‌التدریسی که ظرفیتی برای آنها در دانشگاه وجود نداشته، را خواسته‌اند و این موضوع غیرسیاسی بوده است.

این مقام وزارت علوم، در عین حال، افزوده است: اگر مواردی از اخراج اساتید مطرح می‌شود به دلیل ناتوانی علمی و عدم دریافت پایه‌ها در زمان مقرر است و بر أساس آیین‌نامه استخدامی اعضا هیئت علمی، اگر استادی با رکود مواجه شود دانشگاه موظف به قطع همکاری با وی است.

مرتضی فرخی، در بخش دیگری از گفتگو با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به این پرسش که «آیا هیچ یک از اساتید دانشگاه‌ها به دلیل مسائل سیاسی اخراج نشده‌اند؟»، تصریح کرد: تاکنون «رای قطعی» مبنی بر «اخراج اساتید» به دلیل «اغتشاشات» گزارش نشده است.

رئیس دانشگاه تهران، نیز در اظهاراتی جداگانه مدعی شده است: هیچ استادی از دانشگاه اخراج نشده است اما با برخی افراد قطع همکاری صورت گرفته است.  

با این وجود، برخی از اساتید دانشگاهی در روزهای اخیر تصاویری از نامه‌های اخراج یا تعلیق از دانشگاه را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

امیر مازیار، عضو هیات علمی دانشگاه هنر، تصویری از نامه رئیس دانشگاه هنر را در صفحه اینستاگرام خود مبنی بر «تعلیق به مدت یک ترم» به دلیل «تلاش در جهت اخلال در روند آموزشی» منتشر کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر در توضیح بیشتر، در حساب کاربری خود در اینستاگرام، آورده است: برخی دیگر از همکاران نیز تحت فشارهای گوناگون از جمله برای امضا یا نگارش نامه‌هایی قرار دارند... در دانشگاه آزاد هم روند بازنشستگی اجباری استادان ادامه دارد.

با این وجود، محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، درباره اخبار اخراج برخی از اساتید، تاکید کرده است: افراد اخراج شده عضو هیئت علمی دانشگاه نبوده و حق‌التدریسی فعالیت داشتند و گروه آموزشی به آنها احتیاج نداشته است.

رئیس دانشگاه تهران، برخی از اساتیدی که اخراج خود از دانشگاه را افشا کرده‌اند به «بی‌اخلاقی» متهم کرده و گفت: دانشگاه تهران این افراد حق‌التدریسی را به دلیل اینکه کیفیت لازم نداشتند، عذرشان را خواسته و آنها در این فضا به دنبال کسب اعتبار هستند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز