ویروس کرونا می‌تواند به مغز حمله کند

Submitted on جمعه, 06/05/2020 - 15:53

تصویربرداری‌های مغزی نشان می‌دهند که ویروس جدید کرونا ممکن است باعث التهاب در بخش‌هایی از مغز و مختل کردن حس بویایی شود.


coronavirus

به نقل از وب‌ام‌دی مقاله‌ای که در ژورنال JAMA Neurology منتشر شده است اسکن‌های مغزی یک تکنسین رادیولوژی ایتالیایی مشغول به کار در بخش کووید-۱۹ را که خودش دچار علائم بیماری شده بود، توصیف می‌کند.

این زن برای یک روز دچار سرفه خفیف خشک شد و بعد حس بویایی و چشایی‌اش را از دست داد.

معاینه بینی و تصویربرداری از قفسه سینه او هیچ نشانه‌ای از بیماری را نشان نمی‌داد و او دچار تب هم نبود.

اما اسکن‌های مغزی التهاب در «پیاز بویایی» بخشی از مغز را که در تشخیص بوها دخیل است، نشان داد. سپس آزمایش ویروس کرونا در این زن انجام شد که نتیجه آن مثبت بود.

پزشکان سایر علل از دست رفتن بویایی از جمله سایر عفونت‌های ویروسی در این بیمار را رد کردند.

با توجه به این یافته‌ها در این بیمار، این پژوهشگران این نظریه را مطرح می‌کنند که ویروس جدید کرونا (سارس-کوو-۲) ممکن است از طریق عصب بویایی به مغز تهاجم کند و باعث مختل شدن حس بویایی شود.

اسکن‌های مغزی در این زن در یک پیگیری در ۲۸ روز بعد نشاندهنده برطرف شدن التهاب بود و زن نیز حس بویایی‌اش را دوباره به دست آورده بود.

البته این پزشکان در دو بیمار دیگر کووید-۱۹ که حس بویایی‌شان را از دست داده بودند، در اسکن‌های مغزی در روزهای ۱۲ و ۲۵ پس از شروع علائم ناهنجاری مغزی پیدا نکردند.

این پزشکان نتیجه‌گیری می‌کنند که تغییرات مغزی در تصویربرداری ممکن است همیشه در بیماران کووید-۱۹ بروز نکند یا محدود به مراحل بسیار اولیه عفونت باشد.

کارشناسان می‌گویند بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که ویروس جدید کرونا ممکن است با علائم عصبی و روانی بروز کند، اما هنوز معلوم نیست که این علائم تا چه حد ناشی از عفونت ویروسی خود مغز است یا اثرات ثانوی پاسخ ایمنی به ویروس که ممکن است به التهاب مغزی هم بینجامد.

جدیدترین آمار کرونا در ایران | شناسایی ۲۸۸۶ کرونایی جدید | ۷ استان در وضعیت هشدار ؛ یک استان همچنان قرمز است

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۸۸۶ بیمار جدید کووید_۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعته گذشته خبر داد.

دکتر جهانپور در این باره گفت: از دیروز تا امروز ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۵۲۷ مورد بستری و دو هزار و ۳۵۹ مورد از افراد معادل حدود ۸۲ درصد از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

جهانپور ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسید.

وی درباره بهبودیافتگان کرونا، اظهار کرد: خوشبختانه تا کنون ۱۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: ۲۵۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون یک میلیون و ۴۰ هزار و ۲۸۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت خوزستان همچنان قرمز است، ادامه داد: استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند.

جهانپور گفت: در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۳ استان هیچ موردی از فوتی و در ۵ استان فقط یک مورد فوتی بر اثر کووید۱۹ گزارش شده است.

وی افزود: امیدوار هستیم با رعایت نکات بهداشتی توسط مردم و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و پایبندی به فاصله‌گذاری اجتماعی، بتوانیم شاهد روند کاهشی ابتلا به کووید۱۹ در کشور باشیم. هنوز در هیچ کجای جهان روشی به جز رعایت نکات بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال بیماری یافت نشده است.

علائم جدید کوویدـ۱۹ ؛ ریزش مو و کچلی

تظاهرات بالینی کرونا مدام در حال تغییر است و این بیماری هزار چهره با زیاد شدن تعداد بیماران در دنیا سبب بروز علائم جدیدی می‌شود. کوویدـ۱۹ حتی ممکن است سبب ریزش مو و کچلی شود.


دکتر مسعود مردانی

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که ویروس کرونا به هیچ عنوان ضعیف نشده است، گفت: تنها تظاهرات بالینی بیماری تغییر کرده است. هرچه تعداد مریض در دنیا زیاد شود، موارد تظاهرات متفاوت بالینی بیماری را بیشتر شاهد هستیم.

وی بیان کرد: زمانی می‌گفتیم تب مالت بیماری هزار چهره است، اما الان باید بگوییم کوویدـ۱۹ بیماری هزار و یک چهره است. حتی می‌تواند سبب ریزش مو و کچلی شود البته این موارد نادر است.

مردانی ادامه داد: برای مثال مدتی قبل سندروم کاوازاکی سروصدای زیادی به پا کرد و اعلام کردیم این بیماری سالیان زیادی است که وجود دارد و اکنون تنها چند مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که شباهت با سندروم کاوازاکی دارند در حالی که این دو بیماری از یکدیگر جدا هستند و تفاوت دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: اطلاعات ما و جهان در مورد بیماری کوویدـ۱۹ بیش از چهار ماه نیست. برای همین هرروز اطلاعاتمان بیشتر می‌شود.

وی گفت: تاکنون هیچ واکسن کرونایی در دنیا برای تزریق به انسان‌ها در دسترس نیست و مردم باید مواظب باشند. البته خوشبختانه کوشش‌ها برای تهیه واکسن دارد به نتیجه می‌رسد.

واکسن آمریکایی که در تعداد محدودی استفاده شد و مقرر است مجددا روی تعداد حدود ۶۰۰ نفر امتحان شود و این نشان می‌دهد این واکسن ایمونوژن است و می‌تواند کارایی خود را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نشان دهد.

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز