وریا غفوری در آستانه بازی ایران با آمریکا با گذاشتن وثیقه آزاد شد؛ آیا «تخریب تیم ملی» جرم است؟

Submitted on س., 11/29/2022 - 07:46

وریا غفوری، بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان و کاپیتان پیشین استقلال تهران پس از ۵ روز بازداشت، بامداد سه‌شنبه ۸ آذر با گذاشتن وثیقه از زندان آزاد شد.

او روز سوم آذر یعنی یک روز پیش از بازی دوم تیم ملی ایران در جام جهانی قطر در برابر ولز به اتهام «توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد و اکنون در آستانه بازی تیم ملی با آمریکا آزاد شده است.

باشگاه فولاد خوزستان روز سه‌شنبه با اعلام خبر آزادی وریا غفوری نوشت که او با پادرمیانی دولت آزاد شده است.

خبر آزادی او از دو روز پیش تاکنون چند بار منتشر و تکذیب شده بود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این ملی‌پوش سابق برای دادن تعهد زیر فشار دستگاه امنیتی و اطلاعاتی قرار داشته است.

فشار به وریا غفوری به دلیل موضع‌گیری انتقادی او نسبت به حکومت در مقاطع مختلف صورت می‌گیرد. او که خود اهل سنندج است در ابتدای خیزش کنونی به سرکوب شدید حکومتی اعتراض کرده و از جمله نوشته بود:

بازیکنان تیم فولاد خوزستان در اعتراض به ادامه بازداشت وریا غفوری در اعتراض به بازداشت هم‌تیمی‌شان به دست مأموران جمهوری اسلامی، در تمرین روز جمعه این تیم شرکت نکردند.

یکی از اتهامات وریا غفوری «توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران» ذکر شده، عملی که در قوانین ایران جرم‌انگاری نشده است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیز تاکنون این اتهام بی‌پیشینه را به افراد دیگری که چنین اقدامی کرده‌اند، وارد نکرده است.

پیش از این حسن عباسی، از چهره‌های رسانه‌ای و جنجالی نزدیک به حاکمیت و سپاه پاسداران، با انتقاد شدید از اعضای تیم ملی و حتی تمام بازیکنان فوتبال کشور به آنها فحاشی کرده بود، اما هرگز بازداشت نشد و اتهامی نیز علیه او مطرح نگردید.

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «توهین به تیم ملی فوتبال جرم شناخته شده؟ چرا سراغ حسن عباسی نمی‌روید؟» که در روز بازداشت غفوری منتشر کرد، نوشت:

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز