واشنگتن ‌پست در مورد گفتگوهای کاخ سفید و تهران: آمریکا نباید در تله ایران بیفتد

Submitted on س., 06/13/2023 - 15:18

واشنگتن پست در مقاله روز سه‌شنبه خود با اشاره به اظهارات اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت که تهران در پی توافقی است که آمریکا باید از آن امتناع کند. علی خامنه‌ای دو روز پیش گفته بود که توافق با غرب در صورت دست نخوردن زیرساخت هسته‌ای اشکالی ندارد.

این روزنامه آمریکایی در مقاله اخیر خود همچنین به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا توصیه کرد که برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را از طریق تشدید تحریم‌های اقتصادی و همراه کردن متحدان اروپایی‌اش مهار کند.

طبق تحلیل و توصیه واشنگتن پست، گنجاندن نام سپاه پاسداران در سیاهه گروه‌های تروریستی می‌تواند سرآغاز تشدید تحریم‌های آمریکا و متحدان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

به‌رغم تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، این کشور از زمان روی کار آمدن جو بایدن در سال ۲۰۲۱، غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفته و برنامه موشکی و پهپادی خود را نیز بیش از پیش تسریع کرده است.

افزون بر این، واشنگتن پست در مقاله روز سه‌شنبه خود نوشت که مقامات ایران بودجه آموزش و بویژه شبکه شبه‌نظامیان نیابتی خود در سراسر خاورمیانه را نیز با دور زدن تحریم‌های نفتی، در دو سال گذشته تقویت کرده‌اند.

این روزنامه با مورد انتقاد قرار دادن دولت جو بایدن تصریح کرد که مقامات دولت وی بارها اعلام کرد‌ه‌اند که برای بازداشتن ایران از ساخت سلاح هسته‌ای مصمم‌اند، اما تاکنون کاری در این زمینه انجام نداده‌اند. طبق گزارش واشنگتن پست، ایران به هسته‌ای شدن نزدیک‌تر شده است.  

 گفتگوهای «غیرمستقیم و با واسطه» ایران با آمریکا 

یک روز پس از اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که گفت توافق با غرب در صورت دست نخوردن زیرساخت هسته‌ای اشکالی ندارد، وزارت امور خارجه این کشور روز دوشنبه ۱۲ژوئن، گفتگوهای هسته‌ای «غیرمستقیم و با واسطه» با آمریکا را تایید کرد.    

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود به گزارش‌های منتشر شده درمورد  مذاکرات تهران و واشنگتن در عمان واکنش نشان داد و گفت که این گفتگوها «مخفیانه» نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این نشست خبری همچنین از «تلاش‌های مقامات عمان» برای میانجیگری در زمینه گفتگوهای تهران و واشنگتن استقبال کرد.

در همین حال، ناصر کنعانی با اشاره به اخبار مبنی بر مذاکره با آمریکا برای رسیدن به توافق موقت، این خبر را رسما تکذیب کرد. وی تاکید کرد که مبنای گفتوگوها همان توافق امضاشده برجام است و چارچوب جدیدی وجود ندارد.

افزون بر این، ناصر کنعانی در ادامه  تصریح کرد که موضوع آزادی زندانیان نیز در گفتگوهای «غیرمستقیم و با واسطه» جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا مطرح شده است.

پیش‌ از این  نیز روزنامه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی در مورد مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای میان ایران و آمریکا اعلام کرده بود که دو کشور گفتگوهایی در مورد امکان تبادل زندانی داشته‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز