کاخ سفید: گروه واگنر برای جنگ اوکراین از کره شمالی تسلیحات نظامی خریده است

Submitted on جمعه, 12/23/2022 - 10:15

 کاخ سفید اعلام کرد که گروه واگنر، شرکت نظامی خصوصی روس، برای تقویت نیروهایش که دوشادوش نیروهای روسی در اوکراین می جنگند، از کره شمالی یک محموله تسلیحاتی تحویل گرفته است. گروه واگنر را افسران سابق ارتش تاسیس کرده‌اند. این گروه به ارتکاب اعمال خلاف و جنایات گوناگون متهم است. اتهام‌هایی که بارها آن‌ها را رد کرده است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده، به این نتیجه رسیده اند که کره شمالی، ماه گذشته، یک محموله اولیه تسلیحاتی، شامل راکت و موشک را در اختیار گروه واگنر قرار داده است. جان کربی گفت:

کره شمالی، روز جمعه، بار دیگر صراحتاً ارسال مهمات به روسیه را تکذیب کرده و اتهام آمریکا مبنی بر انتقال تسلیحات به روسیه را یک «تئوری بی‌اساس» خواند که توسط «برخی نیروهای غیر صادق» تهیه شده است.

کاخ سفید نسبت به دخالت فزاینده واگنر در جنگ، به ویژه در منطقه شرقی دونباس، ابراز نگرانی کرده است. جان کربی اعتقاد دارد که در برخی موارد مقامات نظامی روسیه حتی "تحت فرمان" واگنر بوده اند. مقامات دولت بایدن می گویند کره شمالی با فروش تسلیحات به این گروه نظامی خصوصی، تحریم های سازمان ملل را که پیونگ یانگ را از واردات یا صادرات سلاح منع می کند، نقض کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ارزیابی می کند که گروه واگنر حدود ۵۰ هزار نیرو در اوکراین دارد که شامل ١٠ هزار پیمانکار و ۴۰ هزار مجرم است که این شرکت از زندان ها استخدام کرده است. مزدوران گروه واگنر همچنین توسط کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل به نقض حقوق بشر در سراسر آفریقا از جمله جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و مالی متهم شده اند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر کشور آمریکا در سازمان ملل متحد، استفاده روسیه، به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، از سلاح های کره شمالی و ایران، که برخلاف قطعنامه های این شورا ست را "نفرت انگیز" خواند. 

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که رسانه‌های دولتی آن را منتشر کردند، گفت که "موضع اصولی این کشور در مورد معامله تسلیحاتی بین کره شمالی و روسیه، که هرگز اتفاق نیفتاده است، بدون تغییر باقی می‌ماند." این سخنگو به ارزیابی آمریکا مبنی بر ارسال محموله تسلیحاتی کره شمالی به گروه واگنر اشاره نکرد اما ایالات متحده را به "اقدامات جنایتکارانه و خونریزی و ویرانی در اوکراین از طریق ارائه مقادیر زیادی تسلیحات به این کشور" متهم کرده و در عین حال حمایت خود از روسیه در جنگ را تکرار کرد.

از سوی دیگر، آمریکا تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات و سایر کمک‌های نظامی در اختیار اوکراین قرار داده و به دلیل جنگ اوکراین، تحریم‌های گسترده ای را علیه روسیه اعمال کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز