وال استریت ژورنال: روسیه با پهپادهای ایرانی خساراتی قابل‌توجه به نیروهای اوکراینی وارد کرده است

Submitted on ی., 09/18/2022 - 12:54

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال روز شنبه ۱۷ سپتامبر/۲۶ شهریور‌ماه، با انتشار گزارشی در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کرد که این پهپادهای انتحاری خسارات قابل‌توجهی به نیروهای ارتش اوکراین وارد کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال و نقل از گفته‌های فرماندهان ارشد ارتش اوکراین، هواپیماهای بدون سرنشین «شاهد-۱۳۶» ساخت ایران در هفته گذشته چندین عملیات تخریبی در منطقه خارکیف انجام دادند و موجب خساراتی نیز شدند.

در همین حال، رادیون کولاگین، یکی از فرماندهان ارتش اوکراین ضمن تایید این خبر به وال استریت ژورنال گفته است که روسیه رنگ «شاهد-۱۳۶» را تغییر داده، نام آنها را نیز «گرانیوم ۲» گذاشته است. اوکراین پیش از نیز از پرواز  پهپادهای ایرانی بر فراز مواضع زرهی خود خبر داده بود. 

از سوی دیگر، یک کارشناس نظامی نیز در گفت‌‌و‌گو با روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال تاکید کرده است که استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در منطقه خارکیف می‌تواند معادلات نظامی فعلی را به هم بزند و نیروهای اوکراینی را با چلش روبرو سازد. 

در گزارش روز شنبه وال استریت ژورنال همچنین به نقل از اسکات کرینو، بنیانگذار و مدیر اجرایی یک شرکت مشاوره استراتژیک آمده است که پهپادهای ایرانی می‌توانند یک وزنه قوی در برابر سیستم های تسلیحاتی پیشرفته مانند راکت‌انداز‌ه‌های «هیمارس» که آمریکا در اختیار اوکراین قرار داده است، محسوب شوند.

هرچند روسیه و ایران به طور علنی درباره قراردادهای تسلیحاتی فروش پهپاد، تاکنون اظهارنظر روشنی نکرده‌اند اما ارتش اوکراین برای نخستین بار روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر، اعلام کرد که یک پهپاد انتحاری رژیم ایران را که توسط ارتش روسیه به کار گرفته شده، در نبردهای شرق اوکراین منهدم کرده است. 

خبر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین در حالی منتشر می‌شود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ماه ژوئیه سال جاری (۲۰۲۲) در یک کنفرانس خبری در این مورد هشدار داده بود. وی گفته بود، بنا بر اطلاعاتی که آمریکا به دست آورده، ایران درصدد فرستادن «صدها» فروند پهپاد به روسیه و آموزش نیروهای روسی برای به کارگیری این پهپادها در جنگ علیه اوکراین است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز