واکنش‌های گسترده جهانی به قتل عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان

Submitted on Mon, 01/16/2023 - 12:10

کشته شدن مرسل نبی‌زاده، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی مواجه شده است و منتقدان این حادثه خواهان به عدالت کشیدن عاملان این رویداد شده‌اند.

کرن دیکر، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، روز دوشنبه ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی (جدی)، در توییتی قتل مرسل نبی‌زاده را «ضایعه غم‌انگیز» خواند و تاکید کرد که عاملان این «جنایت» باید به عدالت کشانده شوند.

Angered, heartbroken by murder of Mursal Nabizada – a tragic loss. I offer Mursal’s family my condolences and hope to see them receive justice for this senseless act. Hold the perpetrators accountable!

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، در توییتی نوشت که از کشته شدن مرسل نبی‌زاده در شهر کابل «غمگین و عصبانی» است.

او تاکید کرده است که می‌خواهد دنیا بداند که مرسل نبی‌زاده در تاریکی کشته شد، اما طالبان سیستم «آپارتاید جنسیتی» را در روشنایی کامل روز بنا کرده‌اند.

هلن کلارک، نخست وزیر پیشین نیوزیلند، در توییتی نوشت که قتل «فجیع» مرسل نبی‌زاده، در شهر کابل نشان‌دهنده رنج و تحقیر روزانه زنان و دختران افغانستان است.

Devastated to hear of assassination of former #Afghanistan 🇦🇫 MP Mursal Nabizada: gunmen killed her & her bodyguard at her home in Kabul. Alongside Mursal’s tragic death is the daily suffering & humiliation of #women & #girls in #Afghanistan. @UN_Women https://t.co/3CtigxjRHd

در کنار واکنش‌های جهانی، شماری از شهروندان افغانستان نیز در پیوند با قتل مرسل نبی‌زاده واکنش‌های شدید نشان داده و گفته‌اند که قتل این نماینده پیشین بیانگر رشد «تروریسم»، افراطگرایی و بی‌ثباتی در افغانستان است.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در واکنش به کشته شدن مرسل نبی‌زاده در توییتی نوشت:

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، در برگه فیسبوک خود نوشت:

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان نیز در توییتی نوشت:

اداره طالبان در گرفتن مسئولیت خود به شدت ناکام مانده است. از جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد و نهاد های حقوق بشری مصرانه می طلبیم تحقیقات بی طرفانه را هرچه زود تر در این رابطه انجام دهند تا از خون ریزی بیشتر و ایجاد بحران های جدید جلوگیری صورت گیرد.۳/۳

مهدی راسخ، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان هم در توییتر نوشت:

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، در توییتی نوشته است که طالبان کمیته‌ای را برای تسهیل بازگشت مقامات دولتی، فعالان و سیاستمداران سابق ایجاد کردند، اما کسانی که ماندن را انتخاب کردند، بدون پاسخگویی کشته شدند.

کوفی همچنین گفته است:

Taliban established a committee to facilitate the return of former government officials, activists & politicians, but those who chose to stay are killed with no accountability.Int. Community also turned a blind eye towards us. I’ve reached to so many to help our sisters in need pic.twitter.com/rnHkPIoIOv

ظریفه غفاری، شهردار سابق میدان شهر مرکز ولایت میدان وردک افغانستان، در توییتی نوشت که پس از فرمان عفو عمومی رهبر طالبان، نه تنها ده‌ها زن کشته، تحقیر، شکنجه و ناپدید شدند، بلکه از کار و تحصیل نیز محروم شدند.

غفاری در ادامه نوشت:

ناهید فرید، عضو سابق مجلس نمایندگان افغانستان، در توییتی نوشت:

1/2 شهادت مرسل نبی زاده نمکی دیگر بر زخم ناسور دردهای ناتمام زنان افغانستان ریخت. در سرزمین عاری از حس مسئولیت، یک بانوی سیاسی شب هنگام به قتل می رسد، به زودی از سرخط خبرها و شبکه های اجتماعی محو می شود و چند روز دیگر ملت فراموش خواهد کرد که کسی به نام مرسل نبی زاده وجود داشته!

مرسل نبی‌زاده، شامگاه شنبه هفته جاری در شهر کابل کشته شد. خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان برای شهر کابل گفته است که مرسل نبی‌زاده با یک محافظش در ناحیه دوازدهم شهر کابل پایتخت افغانستان به دست افراد مسلح ناشناس کشته شد و برادرش نیز زخمی شده است.

طالبان تاکنون در مورد انگیزه قتل او چیزی نگفته‌اند. در ضمن هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

نبی‌زاده در شرایطی در شهر کابل کشته شد که طالبان پس از تصرف افغانستان همواره از برقراری و تأمین امنیت در این کشور خبر داده‌اند. همچنان حکومت طالبان کمیسیونی را تحت نام «کمیسیون تماس با شخصیت‌ها» ایجاد کرده و از چهره‌های سیاسی، مقام‌های حکومت سابق و سایر شهروندان افغانستان خواسته است به کشورش بازگشت کنند و گفته‌اند امنیت آنها را طالبان تأمین می‌کنند.

کمیسیون تماس طالبان اعلام کرده است که تا کنون ۴۷۱ نفر از مقام‌های حکومت سابق و فعالان سیاسی افغانستان به کشورش بازگشت کرده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز