واکنش‌های گسترده بین‌المللی به توافق ایران و عربستان برای برقراری روابط دو جانبه

Submitted on ش., 03/11/2023 - 05:37

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مسعود بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان، در واکنش به توافق دیروز کشورش با ایران برای برقراری روابط دو جانبه اظهار داشت: "پادشاهی از ابتکار رئیس جمهور شی جین پینگ، بر اساس رویکرد مداوم و مستمر پادشاهی از بدو تأسیس، در پایبندی به اصول حسن همجواری، اتخاذ اصل گفتگو و دیپلماسی برای حل اختلافات و هر آنچه که که امنیت و ثبات در منطقه و جهان را افزایش می دهد، استقبال می کند".

وی با اشاره به اینکه "برای آنچه به دست آورده‌ایم ارزش قائلیم"، ضمن قدردانی از نقش مثبت جمهوری خلق چین در این زمینه، ابراز امیدواری کرد که دو کشور به گفت‌وگوهای سازنده "مطابق با ارکان و مبانی مندرج در توافق" ادامه دهند.

وانگ یی، دیپلمات برتر چین نیز این توافق را یک پیروزی برای گفتگو و صلح دانست که "خبرهای خوب مهمی را در زمان آشفتگی بسیار در جهان ارائه می دهد".

وی با اشاره به اینکه "جهان فقط به مسئله اوکراین محدود نمی شود" گفت که چین به ایفای نقش سازنده در "رسیدگی به مسائل کانونی جهان" ادامه خواهد داد و مسئولیت خود را "به عنوان یک کشور بزرگ" ایفا خواهد کرد. 

جو بایدن رییس جمهور آمریکا نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره توافق ایران و عربستان به تحولات اخیر روابط ریاض و تل آویو اشاره کرده و گفت: "روابط بهتر بین اسرائیل و همسایگان عرب آنها برای همه بهتر است".

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز ضمن تاکید بر اینکه کشورش به طور کلی از هرگونه تلاش برای کمک به پایان دادن به جنگ در یمن و تنش زدایی در منطقه خاورمیانه استقبال می کند، "تنش زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی" را از ارکان اصلی سیاستی دانست که بایدن در سفر گذشته خود به منطقه ترسیم کرد. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از این توافق استقبال کرده و چین، عمان و عراق را به خاطر پیشبرد مذاکرات تحسین کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای، حسن روابط همجواری ایران و عربستان سعودی را برای ثبات منطقه خلیج فارس "ضروری" دانست.

محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد جنبش حوثی یمن -تحت حمایت ایران- در واکنش به توافق ایران و عربستان ضمن تاکید بر اینکه منطقه نیاز به از سرگیری روابط عادی بین کشورهای خود دارد تصریح کرد به این ترتیب "امت اسلامی" می تواند امنیت از دست رفته خود در اثر "مداخلات خارجی" را بازیابد.

 رئیس حزب الله، گروه مسلح قدرتمند لبنان نیز از سرگیری روابط میان حامی این گروه یعنی ایران و رقیب دیرینه، عربستان سعودی را "تحول خوبی" دانست.

بدر البوسیدی، وزیر امور خارجه عمان هم از سرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض را یک توافق  "برد-برد برای همه" خوانده که  به نفع "امنیت منطقه ای و جهانی" خواهد بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز