زلزلۀ کم‌سابقه در غرب فرانسه مردم را به وحشت انداخت

Submitted on ش., 06/17/2023 - 12:51

بعدازظهر شنبه ۲۷ خرداد، الیزابت بورن نخست‌وزیر فرانسه همبستگی کامل دولت را با زلزله‌زدگان اعلام کرد و گفت که مسئولان دولتی وضعیت اسکان‌ کسانی را که خانه‌هایشان آسیب دیده، به سرعت پیگیری خواهد کرد.

در ساعت ۱٨ و ۳٨ دقیقۀ روز جمعه ۲۶ خرداد، اهالی روستاهای غرب فرانسه، واقع میان دو شهر «نیور» و «لاروشل»، زلزلۀ نسبتاً شدیدی را احساس کردند. دفتر مرکزی زلزله‌نگاری فرانسه شدت زلزله را بین ۵٫۳ تا ۵٫٨ ریشتر اعلام کرد.

به طور کلی فرانسه جزو سرزمین‌های زلزله‌خیز به شمار نمی‌آید. به گفتۀ کارشناسان، به طور متوسط هر ده سال، یک زلزله در فرانسه رخ می‌دهد. آخرین باری که فرانسه شاهد یک زلزلۀ پنج ریشتری بود، در سال ۲٠۱٩، در منطقۀ «دروم» (Drôme)، واقع در جنوب شرق کشور، در نزدیکی کوه‌های آلپ بود.

اما در مناطق غربی کشور که در مجاورت اقیانوس اطلس قرار دارد، شمار زلزله کمتر بوده است. آخرین زمین‌لرزه در غرب فرانسه در سال ۱٩۷۲ رخ داد. در نتیجه از نظر کارشناسان و ساکنان منطقه، زلزلۀ اخیر یک رویداد بسیار مهم و استثنایی به شمار می‌آید.

به جز دو نفر که زخم‌های سطحی برداشته‌اند هیچکس آسیبی ندیده اما تا بامداد امروز – شنبه – تعداد زیادی خانه‌های ترک‌خورده شناسایی شده است. به گفتۀ مسئولان محلی نزدیک به ۱۴٠ نفر باید موقتاً در جای دیگری اسکان داده شوند تا خسارات و خطرات موجود بررسی شود. همچنین برق بیش از یک‌هزار واحد مسکونی قطع شده‌ است.

یک زن ۳۲ ساله برای خبرگزاری فرانسه تعریف کرد که «تکان‌ها حدود ۵ یا ۶ ثانیه طول کشید. اولین واکنش من این بود که به چهار فرزندم فریاد زدم "از خانه خارج شوید"... همسایه‌ها خیال می‌کردند چیزی مثل کامیون یا تانک از کنار خانه‌ها عبور کرده. اما من بی‌اختیار به یاد زلزلۀ ترکیه افتادم و فکر کردم خانه روی سرم خراب خواهد شد»...

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز