واکنش منفی آلمانی‌ها به اظهارات امانوئل ماکرون در زمینۀ اعزام نیرو به اوکراین

Submitted on پ., 03/21/2024 - 13:21

در چند هفته اخیر امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه موضع سرسختی در برابر روسیه اتخاذ کرده و گفته است که اعزام نیروی زمینی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اوکراین را نشدنی نمی‌داند. موضع ماکرون اما با مخالفت آلمانی‌ها روبرو است. علاوه بر این، بیشتر سیاستمداران آلمانی حتی از عدم ارسال موشک‌های دور برد تاروس آلمانی به اوکراین پشتیبانی می کنند.

در همان نخستین روزهای طرح دیدگاه ماکرون درباره اعزام نیروی زمینی به اوکراین، شبکه اول تلویزیون آلمان اعلام کرد که ماکرون با طرح این موضوع در آلمان هم در میان ائتلاف حاکم و هم در احزاب اپوزیسیون "عدم تفاهم درو کرده است".

اولاف شولتس صدراعظم آلمان نخستین سیاستمداری بود که نظریه ماکرون را با قاطعیت کامل رد کرد. او در یکی از سفرهای داخلی خود گفت: "نه امروز و نه در آینده، هیچ سربازی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا ناتو به اوکراین فرستاده نخواهد شد".

صدراعظم آلمان همانجا تاکید ورزید که حتی در نشست کنفرانس بین المللی اوکراین که اواخر ماه فوریه در پاریس برگزار شد، نظریه روشن و غالب همین بود که پای سربازان اتحادیه اروپا و ناتو به اوکراین کشیده نخواهد شد.

اولاف شولتس صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان تاکنون در برابر فشار احزاب اپوزیسیون برای ارسال موشک های تاروس به اوکراین نیز مقاومت کرده است. به گفته وی، اوکراین می تواند در صورت در اختیار داشتن این موشک‌ها مناطقی در خاک روسیه را هدف بگیرد و در این صورت جنگ ابعاد گسترده و خطرناک تری خواهد یافت.

در واکنش به پیشنهاد ماکرون برای اعزام احتمالی نیرو از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اوکراین، امید نوری پور رئیس ایرانی‌تبار حزب سبزها در تماس با شبکه تلویزیونی ان تی وی گفته است که این موضوع برای آلمان اصلا مطرح نیست.

به گفته نوری پور، ماکرون تنها می‌خواسته بگوید اعزام نیروهای زمینی غیرممکن نیست، اما پیشنهاد اعزام نیرو را نداده است. همزمان آگنیتسکا بروگر، معاون فراکسیون سبزها در مجلس فدرال، موضع تندتری اتخاذ کرده و گفته است: "اظهارات ماکرون پرسش‌ها و سردرگمی‌های زیادی به وجود آورده است. فرانسه از این طریق خط روشنی را که سایر متحدان اوکراین از جمله آلمان و آمریکا ترسیم کرده اند زیرپا گذاشته است".

از دید بروگر مهم ترین اصل حفظ یکپارچگی متحدان اوکراین در مقابله با تعرض روسیه است. متحدان اوکراین بر سر ارسال جنگ افزارهای بیشتر به اوکراین و گسترش تحریم ها علیه روسیه اتفاق نظر دارند. فرانسه می تواند در این زمینه فعال تر عمل کند.

مخالفت با پیشنهاد ماکرون برای اعزام نیروهای پیاده به اوکراین به سیاستمداران احزاب حاکم محدود نیست، بلکه اتحاد دموکرات مسیحی نیز به عنوان بزرگترین فراکسیون مخالف در مجلس فدرال نظری مشابه اعلام کرده است.

تورستن فرای مدیر پارلمانی این حزب در تماس با رسانه های آلمانی می گوید: "دیدگاه ماکرون موضوع بحث ما نیست. تعیین کننده این است که اوکراین برای دفاع از خود در برابر تعرض روسیه سلاح های مورد نیاز را دریافت کند. این سیاستمدار در عین حال موضع صدراعظم کشور خود را در مورد عدم ارسال موشک های تاروس به اوکراین نادرست خوانده و گفته است: "نظر شولتس را در این مورد که ارسال موشک های تاروس سبب ورود مستقیم آلمان به جنگ می شود قبول ندارم".

صدراعظم آلمان تاکنون بارها اعلام کرده است که ارسال موشک های تاروس پای آلمان را به طور مستقیم به جنگ اوکراین می کشد و در صورت ارسال این موشک ها، سربازان آلمانی نیز برای آموزش کاربرد آنها باید به اوکراین اعزام شوند. این امر به معنای حضور مستقیم آلمان در جنگ است".

مدیر پارلمانی حزب دموکرات مسیحی اما این نظر را رد می کند و می گوید ارسال موشک‌ها نه به معنای ورود آلمان به جنگ است و نه نیازمند اعزام سربازان آلمانی است.

بامداد امروز – پنجشنبه دوم فروردین - اعلام شد که در کنار کمک های چندین میلیاردی برای اوکراین، استراتژی دفاعی اتحادیه اروپا در برابر تهاجم های احتمالی، گسترش اتحادیه اروپا و جنگ غزه جزو مهمترین موضوع های اجلاس دو روزه بروکسل خواهد بود. با این همه، آلمانی ها روند برگزاری این نشست را با کنجکاوی دنبال می کنند تا روشن شود که موضع رئیس جمهوری فرانسه چه تاثیری بر آن خواهد داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز