تیم والیبال نشسته ایران برای هشتمین بار قهرمان جهان شد؛ عدم همخوانی ورزشکاران با سرود ملی

Submitted on ش., 11/12/2022 - 11:23

 

دیدار تیم‌های ملی والیبال نشسته ایران و بوسنی در مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جهان، شامگاه جمعه در سارایوو بوسنی برگزار شد.

در این دیدار، تیم ملی ایران در سه ست متوالی با نتیجه ٣ بر صفر بوسنی را شکست داد و برای هشتمین بار قهرمان جهان شد. ملی پوشان ایران ست اول را ٢٦ بر ٢٤ به سود خود خاتمه دادند و ٣٢ بر ٣٠ ست دوم را به سختی از میزبان مسابقات بردند اما در ست سوم ٢٥ بر ١٢ با اقتدار بوسنی را شکست دادند.

تیم ملی والیبال نشسته ایران، پیش از دیدار فینال، تیم‌های عراق، قزاقستان، کرواسی (مرحله مقدماتی)، ژاپن (مرحله یک هشتم)، آمریکا (مرحله یک چهارم) و برزیل (مرحله نیمه نهایی) را با شکست مواجه کرده بود و تمام این دیدارها با نتیجه مشابه ۳ بر صفر به پایان رسید.

تیم والیبال نشسته ایران و بوسنی با رسیدن به فینال رقابت های جهانی سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کردند.

تیم والیبال نشسته ایران با هفت طلا و ۲ نقره پارالمپیک و چندین عنوان جهانی پرافتخارترین تیم جهان در این رشته ورزشی به شمار می رود. 

تیم ملی والیبال نشسته ایران در حالی به عنوان قهرمانی جهان دست یافت که اعضای این تیم پس از این پیروزی با سرود ملی این کشور همخوانی نکردند.

پیش از این، بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران نیز در جریان رقابت های انتخابی جام جهانی در روز جمعه ۲۰ آبان، در اقدامی مشابه  با سرود ملی جمهوری اسلامی ایران همخوانی نکردند.

همچنین تیم ملی فوتبال ایران هم روز ۱۹ آبان، اقدام مشابهی انجام داد و به غیر از دو بازیکن این تیم، بقیه بازیکنان در ورزشگاه آزادی در بازی دوستانه در برابر نیکاراگوئه با سرود ملی ایران همراهی نکردند. ‌

این در حالی است که پیش از این نیز تیم‌ ملی واترپولو، کشتی فرنگی و تیم ملی فوتبال ساحلی ایران نیز از همخوانی با سرود ملی ایران خودداری کرده بودند.

همخوانی با سرود ملی، یکی از رسومی است که ورزشکاران در رقابت‌های بین‌المللی انجام می‌دهند اما با ادامه یافتن اعتراض‌ها در ایران، شادی نکردن پس از قهرمانی در رقابت های بین المللی و همخوانی نکردن با سرود ملی، یکی از روش‌های همراهی ورزشکاران با معترضان در ایران شده است.

همچنین یکی از حرکت‌های نمادین اخیر مربوط به هاشم شیر‌علی بازیکن تیم فوتسال فولاد زرند ایرانیان بود که روز جمعه ۲۰ آبان و در جریان بازی‌های لیگ برتر، دو بار برای تیمش موفق به گلزنی شد و هر دو بار، صحنه بازداشت خدانور لجه‌ای (لجعی) را بازسازی کرد.

پیش از این، سعید پیرامون بازیکن تیم ملی فوتبال ساحلی نیز پس از گلی که در فینال مسابقات جام بین‌ قاره‌ای در امارات متحده عربی به برزیل زد، در شادی گل، دست‌هایش را بالا برد و در حمایت از اعتراضات مردمی، به صورت نمادین حرکت قیچی کردن موهایش را نشان داد.

حرکات نمادین ورزشکاران و همخوانی نکردن آنها با سرود جمهوری اسلامی، واکنش‌های فراوانی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز