توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان روز ٢٩ فوریه امضاء می‌شود

Submitted on جمعه, 02/21/2020 - 13:23

شورای امنیت ملی افغانستان، امروز جمعه ۲ حوت/۲۱ فوریه، اعلام کرد که کاهش یک هفته‌ای خشونت‌ها در افغانستان، که در گفتگوهای پسین آمریکا با طالبان در قطر توافق شده بود، از ساعت ۱۲ جمعه دوم حوت آغاز می‌شود. شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که این کاهش یک هفته‌ای خشونت‌ها دربرگیرنده تمامی ولایت‌های افغانستان است.

ساعاتی پس از اعلام رسمی این خبر، وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که پس از گفتگوهای طولانی با طالبان در قطر، دو طرف توافق کرده‌اند تا پس از تطبیق موفقانه این یک هفته کاهش خشونت‌ها، توافقنامه صلح را امضا کنند.اعلامیه وزارت خارجه آمریکا در این مورد تصریح کرده است که «پس از تطبیق موفقیت آمیز این توافق، انتظار می‌رود توافقنامه صلح به تاریخ ۲۹ فوریه امضا شود. گفتگوهای بین‌الافغانی نیز پس از آن آغاز خواهد شد و با تکیه به همین گام اساسی، تطبیق آتش‌بس دایمی و نقشه سیاسی آینده افغانستان را اجرایی می‌کنیم.»

اندکی پس از تایید امضای توافقنامه صلح از سوی آمریکا، جنبش طالبان نیز رسما آن را تایید و اعلام کرد که توافقنامه نهایی شده با حضور جهانیان امضا خواهد شد.برخلاف اعلامیه وزارت خارجه آمریکا، در اعلامیه طالبان هرچند از عبارت «کاهش یک هفته‌ای خشونت‌ها» استفاده نشده، اما در آن چنین آمده است که دو طرف برای امضای توافقنامه، «شرایط مناسب امنیتی» را قبل از رسیدن تاریخ امضای توافقنامه فراهم می‌سازند.در اعلامیه طالبان همچنین گفته شده که دو طرف ترتیبات لازم را برای رهایی زندانیان روی دست می‌گیرند، زمینه آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی را فراهم می‌سازند و راه را برای خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان و عدم استفاده از خاک افغانستان برضد کشورهای دیگر هموار می‌سازند.اما در اعلامیه آمریکا حرفی از خروج کامل نیروها زده نشده و تنها تاکید شده که حضور نیروهای خارجی در افغانستان کاهش خواهد یافت.

با این حال، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از نخسین کسانی است که از این توافق استقبال کرده و گفته که این آزمونی برای طالبان است تا علاقمندی و توانایی‌شان را برای کاهش خشونت‌ها و همکاری صادقانه‌شان در صلح را ثابت سازند.

آمریکا و طالبان بیش از یک‌ونیم سال و در چند دور در قطر با یکدیگر گفتگو کردند و سرانجام برآیند این گفتگوها امضای آیندۀ توافقنانه صلح بوده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز