تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی در عراق، خشم احزاب مستقل و کوچک را برانگیخت

Submitted on Mon, 03/27/2023 - 12:03

پارلمان عراق اصلاحیه‌ای را در خصوص قانون انتخابات پارلمان در این کشور، با وجود مخالفت‌ها و تعویق‌های مکرر، در سحرگاه روز دوشنبه هفتم فروردین به تصویب رساند.

این قانون اصلاحی، بازگشتی به قانون انتخابات ٢٠۱۸ است، قانونی که پس از جنبش‌های اعتراضی اکتبر ٢٠۱۹ با تظاهرات خیابانی رد شده بود.

تصویب تغییرات در قانون انتخابات مجلس عراق بدون اعلام جزئیات رای‌گیری در بیانیه مجلس این کشور اعلام شد.

در بیانیه مجلس عراق آمده است: مجلس نمایندگان به قانون اصلاحیه سوم مجلس نمایندگان و قانون انتخابات استانی و مناطق شماره ۱٢ برای سال ٢٠۱۸ رای مثبت داد.

معترضان، پیش از این، با رد این قانون موفق به تصویب قانونی شده بودند که اجازه پیروزی نامزدهای مستقل را می‌داد، قانونی که به نامزدهای مستقل فرصت داد تا حدود ۷۰ کرسی از ۳۲۹ کرسی را در انتخابات ۲۰۲۱ به دست آورند.

بر أساس متن اصلاحیه جدید، حوزه‌های انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی بزرگتر خواهند شد و ۸۳ حوزه انتخاباتی موجود لغو خواهند شد.

طبق قانون جدید انتخاباتی، توزیع کرسی‌های مجلس بر أساس محاسبه جدید انجام خواهد شد، موضوعی که می‌تواند به ضرر نامزدهای مستقل در کسب کرسی‌های مجلس باشد.

تصویب این اصلاحیه موجی از خشم احزاب مستقل و کوچک را ایجاد کرده است. آنان معتقدند که تصویب این قانون در خدمت منافع احزاب بزرگ است و بخت نامزدهای این احزاب را در صورتی که آراء کافی را نیز کسب نکرده باشند، افزایش می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند: با تصویب این اصلاحیه، امید نامزدهای مستقل برای کسب کرسی در پارلمان عراق کمرنگ خواهد کرد اما بخت کسب کرسی برای احزاب بزرگ را آسانتر می‌سازد.

در پی تصویب اصلاحیه قانون انتخابات در پارلمان مجلس، مخالفان در برابر ساختمان مجلس عراق در اعتراض به تصویب این لایحه تجمع کردند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز