اسرائیل: بیش از ۲۰۰ بار مواضع ایران در سوریه را هدف حمله قرار دادیم

Submitted on چ., 09/05/2018 - 19:53

اسرائیل: بیش از ۲۰۰ بار مواضع ایران در سوریه را هدف حمله قرار دادیم
وزارت دفاع اسرائیل فاش کرد که با انجام بیش از ۲۰۰ عملیات نظامی، مواضع ایران در سوریه را هدف حمله قرار داده است.

روزنامه‌های اسرائیلی می‌گویند وزارت دفاع اسرائیل در گزارشی فاش کرده است که ارتش این کشور بیش از ۲۰۰ حمله هوایی در یک سال و نیم گذشته علیه مواضع ایران در سوریه انجام داده است. در این گزارش تاکید شده است که بیش از ۸۰۰ راکت و خمپاره به سوریه شلیک شده است.

روزنامه‌های اسرائیلی، روز سه‌شنبه ۴ سپتامبر، در گزارشی نادر که از سوی مقامات اسرائیلی منتشر شده است، نوشتند: وزارت دفاع اسرائیل هدف از انجام این عملیات را جلوگیری از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه عنوان کرده است که همین امر منجر شده است تا ایران چندین پایگاه نظامی در سوریه را تخلیه کند.

همین گزارش می‌افزاید: همچنین این عملیات نظامی قاچاق سلاح از سوی ایران را نیز متوقف کرده است.

نشریه جروزالم پست، چاپ اسرائیل، در ارتباط با افشا این گزارش از سوی وزارت دفاع اسرائیل تاکید کرده است: با وجود انجام عملیات نظامی، ایران همچنان به حضور نظامی در منطقه، به ویژه ارسال موشک‌های بالستیک از طریق مرز عراق ادامه می‌دهد. خبرگزاری رویترز، در روزهای اخیر به نقل از چند منبع غربی، ایرانی و عراقی، گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران، موشک‌های بالستیک به عراق ارسال کرده و در حال توسعه ظرفیت تولید موشک‌های بالستیک در عراق است.

همچنین، خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه ۴ سپتامبر به نقل از منابع رسمی در سوریه، گزارش داد که هواپیماهای اسرائیلی مواضع نظامی در نزدیکی حما و بندر طرطوس را هدف حمله موشکی قرار دادند که در نتیجه آن یک تن کشته و ۱۲ تن زخمی شدند.

دیدبان حقوق بشر سوریه، با اشاره به این گزارش تاکید کرده است که مواضعی که روز سه‌شنبه هدف حمله قرار گرفتند پایگاه‌های نظامی متعلق به ایران در خاک سوریه بوده‌اند.

هنوز مقامات اسرائیلی به این اظهارات واکنش نشان نداده‌اند. اما در ماه‌های اخیر، بارها گزارش‌هایی مبنی بر عملیات نظامی از سوی اسرائیل علیه مواضع نظامی ایران در خاک سوریه منتشر شده است.

حدود دو ماه پیش هم گزارش‌هایی مبنی بر حمله به یک پایگاه نظامی در ادلب در شمال سوریه منتشر شد که بنا بر اعلام دیدبان حقوق بشر سوریه ۹ تن از نظامیان هوادار رژیم بشار اسد در جریان این عملیات کشته شدند که بر أساس همین گزارش، سه تن از کشته‌شدگان از غیرنظامیان خارجی بودند.

افزایش شمار افغان‌هایی که پس از ایران به سوی ترکیه روانه شدند


تعدادی از مهاجران افغان در یکی از پارک‌ها در ترکیه

همزمان با اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ترکیه و بحران شدید اقتصادی در این کشور، آنکارا با بحران افزایش شمار پناهجویان هم روبرو است. پناهجویانی که بر روی یک زیرانداز یا یک تکه مقوا، شب‌های خود را در پارک‌های این شهر سپری می‌کنند، تنها آن گروهی نیستند که از خاک سوریه گریخته‌اند، شمار زیادی از افرادی که در ماه‌های اخیر وارد ترکیه شدند، أفغان هستند.

خبرگزاری فرانسه، در مطلبی به افزایش شمار پناهجویان أفغان در شهرهای بزرگ ترکیه از جمله آنکارا اشاره کرده و گزارش می‌دهد: در ماه‌های اخیر، در کنار بیش از سه میلیون پناهجوی سوری و صدها هزار عراقی، ترکیه با افزایش ورود مهاجران أفغان هم روبرو شده است. مهاجران أفغان که برای یافتن سرپناه و آغاز یک زندگی بهتر در ماه‌های اخیر به شکلی گسترده به سوی خاک ترکیه روانه شدند.

بخش بزرگی از پناهجویان أفغان، بدلیل هراس از جنگ و درگیری میان طالبان و نیروهای حکومتی فرار را بر ماندن ترجیح دادند.

ایران همواره بزرگترین میزبان پناهجویان أفغان بوده است و بر طبق آمار رسمی دست‌کم سه میلیون أفغان در ایران زندگی می‌کنند.

اما، شرایط دشوار اقتصادی کنونی در ایران موجب شده است تا در ماه‌های اخیر گروهی از أفغان‌ها، راه ترکیه را در پیش گیرند. بر پایه آمار وزارت داخله/کشور ترکیه ، از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۸)، تا نیمه ماه اوت (ماه هشتم میلادی)، نزدیک به ۶۲ هزار مهاجر أفغان وارد خاک ترکیه شدند. در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷)، در مجموع ۴۵ هزار أفغان به خاک ترکیه پناهنده شده بودند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد: هفته گذشته، به مناسبت اعیاد مسلمانان، ستاد ثبت‌نام مهاجران تعطیل بود و همین امر موجب شد تا هزاران مهاجر سرگردان أفغان چندین شب و روز را در پارک‌های آنکارا سپری کنند. در میان مهاجران خانواده‌هایی با کودکان خردسال هم بودند که چندین روز را در گرمای تابستان با مشکلاتی همچون عدم دسترسی به آب آشامیدنی گذراندند.

یک نهاد کمک‌رسانی به مهاجران و پناهندگان در ترکیه گفته است: تنها در یکی از پارک‌های شهر آنکارا، حدود هزار و پانصد تن برای چندین روز اقامت گزیده بودند.

أفغان‌ها پس از شهروندان سوریه، دومین گروه بزرگ پناهجویان در جهان هستند که برای فرار از جنگ و درگیری‌های داخلی در کشور و دست یافتن به زندگی بهتر ترک وطن می‌کنند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز