ترودو در رابطه با کشف قطعات کانادایی در پهپاد شاهد۱۳۶ ایرانی ابراز ناراحتی کرد

Submitted on ش., 12/10/2022 - 13:22

ترودو در رابطه با کشف قطعات کانادایی در پهپاد شاهد۱۳۶ ایرانی ابراز ناراحتی کرد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در واکنش به کشف قطعات کانادایی در پهپادهای انتحاری ایرانی که توسط روسیه در تهاجم به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته به شدت ابراز ناراحتی کرد.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، تحقیقات صورت گرفته در اوکراین نشان داده است قطعات ساخته شده توسط شرکت تالیسمان وایرلس که در اتاوا واقع شده در پهپاد شاهد۱۳۶ ایرانی بکار رفته است.

این پهپادها اخیراً برای حمله به زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامیان اوکراین توسط روسیه استفاده شده است.

ما به شدت از این اتفاق ناراحت هستیم. زیرا نمی‌خواهیم به هیچ وجه از تکنولوژی ما در جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین یا در ایران استفاده شود.

وی افزود:

ما مجوزهای صادراتی سختگیرانه‌ای برای فناوری حساس داریم. و به شدت به اجرای آن‌ها متعهدیم به همین دلیل ما با همکاری شرکت تولیدکننده این قطعات موضوع را پیگیری می‌کنیم تا بفهمیم دقیقاً چگونه این قطعات به دست ایران رسیده است.

پهپاد شاهد۱۳۶ تولید صنایع هوانوردی شاهد، یکی از دو سازنده هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی است که اتاوا ماه گذشته آن را به دلیل عرضه پهپادهای کشنده به روسیه تحریم کرد.

با این وجود ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ایران را به دروغگویی متهم کرده است. و پیشتر گفته بود که نیروهای کی اف هر روز دست کم ۱۰ پهپاد تولید این کشور را منهدم می‌کنند.

نتایج تحقیقات جدید اوکراین نشان می‌دهد تمام قطعات پهپاد شاهد۱۳۶ بجز موتور آن که ساخت ایران است. کاملاً از قطعات خارجی بخصوص تولیدات آمریکایی تشکیل شده است.

پهپادهایی مانند شاهد مملو از مواد منفجره هستند. و می‌توانند هر هدفی را بر اساس مختصات GPS منهدم کنند.

این نوع از پهپادها پس از اتمام ماموریت شان منفجر می‌شوند. به همین دلیل به پهپادهای انتحاری یا هواپیماهای بدون سرنشین کامیکازه معروف هستند.

کانادا ۲۵ مقام ارشد و ۹ نهاد دولتی ایران را تحریم کرد

ترودو از اعمال تحریم‌ های بیشتر علیه ایران خبر داد

کانادا بیش از ۱۰ هزار عضو سپاه پاسداران ایران را برای همیشه ممنوع الورود کرد

منبع: گلوبال نیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز