تنش میان آژانس جهانی انرژی اتمی و تهران؛ گروسی می‌خواهد خیلی زود به ایران برود

Submitted on چ., 02/08/2023 - 13:07

برپایه گزارش نشریه گاردین چاپ بریتانیا، مدیرکل آژانس جهانی انرژی اتمی گفت لازم است که خیلی زود به تهران برود تا امکان بازرسی ماموران آژانس را که به‌هدف نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، صورت می‌گیرد، بازیابی کند.

گروسی در نشستی که در چتم هوس، لندن انجام شد، یک‌بار دیگر تاکید کرد که ایران نباید «تغییرات یک‌جانبه اخیر که مستلزم افزایش بازرسی است» را در تاسیسات اتمی فردو، انجام می‌داد.

اشاره رافائل گروسی به مواردی است که به‌تازگی در حین یک بازرسی سرزده از سایت هسته‌ای فردو، فاش شد. برپایه گزارش بازرس آژانس، ایران تغییراتی «ماهوی» را در نحوه اتصال دو مجموعه از سانتریفیوژها اعمال کرد که تا پیش از آن آژانس را انجامش مطلع نکرده‌‌بود.

این سانتریفیوژها، برای غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم به‌کار گرفته‌شده‌است.

مدیرکل آژانس جهانی انرژی اتمی اکنون می‌گوید که نمی‌شود به عقب بازگشت و این اشتباه را اصلاح کرد. او افزود: تغییراتی در این تاسیسات انجام شده‌است که باید پیش‌تر گزارش می‌شد.

به‌گفته گروسی، اما اکنون قابلیت‌هایی تازه در این مرکز ایجاد شده و بنابراین باید بازرسی‌هایی بیش‌تر، در آن‌جا صورت گیرد.

گفته‌های رئیس آژانس جهانی انرژی اتمی نشان می‌دهد که او از توضیح مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر «انجام اشتباه انسانی در گزارش بازرس آژانس در مورد تغییرات در تاسیسات» قانع نشده‌است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سخن‌گوی این سازمان، اطلاعات آژانس جهانی انرژی اتمی را در مورد «ایجاد تغییرات اعلام‌نشده» در سایت فردو «نادرست» و «مایه تاسف» عنوان کرده‌بودند.

پیش‌تر و همزمان با انجام مذاکرات احیای برجام در وین،‌ مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن خاموش‌کردن شماری از دوربین‌های نظارتی آژانس در برخی از مراکز هسته‌ای، حضور بازرسان را نیز در این مراکز ممنوع کرده‌بودند.

گروسی در همین راستا افزود که مقام‌های جمهوری اسلامی در مواردی بسیار حساس، با اتخاذ تصمیمی بسیار نگران‌کننده، مانع از بررسی بازرسان آژانس شده‌اند.

او همچنین ضمن اعلام تمایل آژانس برای بازیابی توانایی بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران، از روند احیای برجام، ابراز ناامیدی کرد.

دستیابی به توان غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، یک گام بزرگ تا رسیدن به توان تولید سلاح اتمی، مسحوب می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز