تماس «گروگان» فرانسوی با خانواده‌اش، دو روز پیش از حضور مقام‌های ایران و فرانسه در اردن

Submitted on ش., 12/24/2022 - 10:16

کمیته پشتیبانی موسوم به «آزادی برای سیسیل» شنبه سوم دی‌ماه ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای مطبوعاتی شرح داد که گفت‌وگوی ویدئویی میان این زندانی و خانواده‌اش، فقط چند دقیقه به‌درازا انجامید و از پیش اعلام نشده‌بود. آن‌ها گفتند که این صحبت «تحت کنترل» انجام شد و سیسیل که حجاب داشت، نمی‌توانست آزادانه صحبت کند.

خانواده سیسیل کوهلر، با ابراز نگرانی از فشارهای روانی که در زندان به او اعمال شده‌است، گفتند زمانی که تماس برقرار شد «اشک‌شان» جاری شده‌است.

به‌گفته خانواده این معلم زندانی، آن‌ها حس کردند که سیسیل از نظر روانی بسیار مضطرب است. به‌ویژه «او از این‌که در زمانی بیش از هفت ماه، نتوانسته‌بود با خانواده‌اش ارتباط برقرار کند، به‌شدت رنج می‌برد».

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کمیته پشتیبانی از این معلم و کنش‌گر صنفی، او در ۲۰۹ زندان اوین، یک «بند فوق‌امنیتی که شوربختانه به‌سبب شرایط بسیار سخت بازداشت در آن معروف است» دوران حبس را می‌گذراند. 

این کمیته، تماس برقرارشده را «غیرمنتظره، دردناک و امیدوارکننده» شمرد و می‌گوید که «شاید محصول رایزنی‌های دیپلماتیک» مقام‌های وزارت امور خارجه فرانسه باشد.

این کمیته افزود که با سایر کمیته‌ها که برای آزادی «دیگر گروگان‌های فرانسوی در ایران» می‌کوشند، همکاری می‌کند تا اقدام‌هایی مشترک را سازمان‌دهی کنند.

هفته پیش، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، کاترین کولونا وزیر امور خارجه این کشور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران، از روز سه‌شنبه در کنفرانس موسوم به بغداد ۲ در اردن حضور داشتند.

پیش‌تر، سفیر فرانسه در ایران، توانسته بود در ماه نوامبر با سیسیل کوهلر گفت‌وگو کند.    

پس از پخش ویدئویی در اوایل ماه اکتبر توسط تلویزیون جمهوری اسلامی ایران که در آن سیسیل با اعترافی اجباری اظهار کرد که برای سرویس مخفی فرانسه کار می‌کرد، پاریس این ویدئو را یک «صحنه‌سازی شرم‌آور» خواند و برای نخستین‌بار از عبارت «دیپلماسی گروگان‌گیری» در توصیف اقدام رژیم حاکم بر ایران، استفاده کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز