تهران مسئولیت حمله به مجتمع نظامی اصفهان را به گردن گروه‌های کُرد انداخت

Submitted on چ., 02/01/2023 - 10:26

سایت نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی، می‌نویسد که قطعات ریزپرنده‌هایی که در حملۀ چند روز پیش علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در أصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود به همراه مواد انفجاری، «با مشارکت و هدایت گروه‌های ضدانقلاب کُردی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند وارد ایران شده است».

نورنیوز که این مطلب را به عنوان خبر اختصاصی منتشر کرده مدعی است که گروه‌های کرد «به سفارش سرویس امنیتی بیگانه، پس از دریافت قطعات ریزپرنده‌ها و مواد انفجاری، آنها را از یکی از مسیرهای صعب‌العبور در شمال غرب وارد کشور کرده و به رابط سرویس در یکی از شهرهای مرزی تحویل داده‌اند».

منبع خبر نورنیوز معلوم نیست. یک روز قبل، همین سایت ادعا کرده بود که بررسی فنی بقایای یکی از ریز پرنده‌ها «اطلاعات ذی‌قیمتی را در اختیار نهادهای امنیتی قرار داده و سرنخ‌های مهمی را آشکار کرده است». حال، در ادامۀ خبر روز قبل، نورنیوز انگشت اتهام را به سوی گروه‌های کُرد گرفته است.

هیچ دولت یا سازمانی مسئولیت حمله به مجتمع أصفهان را به عهده نگرفته اما با توجه به سوابق این نوع عملیات، احتمال دست داشتن اسرائیل از سوی منابع مختلف مطرح شده است. مقامات جمهوری اسلامی این حمله را ناموفق ارزیابی کرده‌اند. به نوشتۀ روزنامۀ کیهان چاپ تهران این «ترقه‌بازی رژیم صهیونیستی» کاملاً بی‌حاصل بوده است. در مقابل، منابع اسرائیلی از «موفقیت فوق‌العاده»ی عملیات سخن گفته و نوشته‌اند که هدف حمله، آزمایشگاه مواد و انرژی أصفهان بوده است.

به طور کلی، هیچیک از خبرها در مورد حملۀ شنبه‌شب (٨ بهمن) دقیق نیست. نورنیوز نیز با عباراتی مبهم می‌نویسد که قطعات ریزپرنده‌ها و مواد انفجاری «در یک کارگاه مجهز با استفاده از نیروهای آموزش دیده مونتاژ شده» و سپس ادعا می‌کند که در مردادماه گذشته نیز یک گروه تروریستی از عناصر ضدانقلاب کُرد که توسط سازمان موساد در یک کشور خارجی آموزش دیده بودند، قصد داشتند تاسیسات مهمی را در اصفهان منفجر کنند اما توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

نورنیوز تأکید می‌کند که مرکز فعالیت این گروه‌های تروریست در اقلیم کردستان است و دولت جمهوری اسلامی در این مورد بارها به بغداد تذکر داده اما تداوم فعالیت‌های این گروه‌ها نشان می‌دهد که «دولت عراق هنوز نتوانسته به مسئولیت‌های قانونی خود در این خصوص به صورت کامل عمل نماید».

بیش از دو ماه قبل سپاه پاسداران به اردوگاه‌های احزاب کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی، در اقلیم کردستان عراق حمله کرد. در آن حملات که از جمله با پهپادهای انتحاری انجام گرفت، مقر حزب کومله و محل اقامت رهبران حزب دموکرات کردستان ایران هدف گرفته شد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که بنا بر ادعای رژیم جمهوری اسلامی، گروه‌های کُرد جنبش اعتراضی مردم ایران را دامن می‌زنند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز