تبادل سفیر میان ایران و عربستان سعودی پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک

Submitted on چ., 09/06/2023 - 08:00

رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد که عبدالله بن سعود العنزی، نخستین سفیر عربستان سعودی در ایران از زمان قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر) وارد تهران شد تا فعالیت خود را آغاز کند.

بر اساس این گزارش، عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان سعودی پس از ورود به تهران اظهار امیدواری کرد که روابط ایران با عربستان سعودی گسترش یابد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالله بن سعود العنزی گفته است که «عربستان سعودی بر اهمیت تقویت روابط با ایران از طریق ارتباطات و دیدارهای دوجانبۀ بیشتر بین مقامات دو کشور، تاکید دارد». 

در همین حال، رسانه‌های داخلی ایران نیز از اعزام علیرضا عنایتی به ریاض، به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی خبر داده و نوشته‌اند که «سطح هیات‌های دیپلماتیک  ایران و عربستان سعودی به سطح سفیر ارتقاء یافته است».

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، علیرضا عنایتی همزمان با ورود سفیر عربستان سعودی به تهران روز سه‌شنبه وارد ریاض شد و از سوی مسئولان وزارت خارجه عربستان سعودی و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در ریاض مورد استقبال قرار گرفت. 

سفیر جدید ایران در عربستان سعودی تصریح کرد: «توسعه و تعمیق مناسبات ایران و عربستان در ابعاد مختلف دوجانبه، چندجانبه و فرامنطقه دارای تاثیرات کاملا ایجابی و موثر است». وی همچنین ابراز امیدواری کرد که «ایران و عربستان به عنوان دو کشور تاثیرگذار منطقه با همکاری یکدیگر بتوانند الگوی موفقی از همکاری در منطقه رقم بزنند».

علیرضا عنایتی پیش‌تر معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سفیر ایران در کویت و دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس بوده است. او همچنین در سفر اخیر امیرعبداللهیان به ریاض او را همراهی کرده بود.

ایران و عربستان سعودی در تاریخ ۱۹ اسفند سال گذشته، پس از پنج دور مذاکره امنیتی در عراق (از فروردین ۱۴۰۰ آغاز و آخرین دور آن اردیبهشت ۱۴۰۱) و سه دور گفتگو در عمان و وساطت‌های این دو کشور، در نهایت در پکن به توافق رسیدند تا روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. توافقی که پیش‌زمینه آن هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و رایزنی‌های مقامات پکن با عربستان سعودی بود.

پس از آن، در پی دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن، مقرر شد هیأت‌های فنی برای بررسی روند بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور مبادله شوند و در نهایت در خرداد ماه سال جاری، سفارت ایران و سرکنسولگری ایران در جده و همچنین دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده رسماً افتتاح شد.

مناسبات تهران و ریاض به عنوان دو قدرت شیعی و سنی منطقه، از نظر تاریخی  و رقابت‌های سیاسی و اقتصادی، پر فراز و نشیب بوده است و اکنون به رغم از سرگیری روابط دیپلماتیک، دو کشور در مورد برخی از مسائل منطقه‌ای از جمله یمن مواضع متفاوتی دارند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز