طالبان گذرگاه «اسلام قلعه» در مرز ایران و افغانستان را تصرف کردند؛ فعالیت بازرگانی میان دو کشور متوقف شد

Submitted on جمعه, 07/09/2021 - 13:11

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در توییتی نوشت که جنگجویان این گروه گذرگاه «اسلام قلعه» ولایت هرات را تصرف کرده‌اند.

شماری از منابع خبری به نقل از برخی مقام‌های افغانستان گزارش دادند که گذرگاه «اسلام قلعه» در کنترل گروه طالبان قرار دارد و شماری از نیروهای امنیتی و گمرکی به خاک ایران پناه برده اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان گفت: افرادی که مسئولیت امنیتی دارند در ساحه اسلام قلعه حضور دارند، اما به دلیل تهدیدات امنیتی آنها در "مرکزِ وظیفه" نیستند.

آرین تاکید کرد که تدابیر برای پس گیری گذرگاه اسلام قلعه و سرکوب طالبان و افراد نفوذی آنها روی دست است.

براساس گزارش خبرگزاری «ایسنا»، روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: «از عصر پنجشنبه (۱۷ تیر) و متاثر از تحولات صورت گرفته در کشور افغانستان، در اسلام قلعه ولایت هرات، در نزدیکی مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و همچنین گذرگاه ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی، روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شد.»

او از بازرگانان خواسته است که «تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرزهای "دوغارون" و "ماهیرود" خودداری کنند.»

گذرگاه «اسلام قلعه» یکی از گذرگاه‌های مهم تجارتی و ترانزیتی افغانستان است که میان ولایت هرات افغانستان و استان خراسان رضوی ایران قرار دارد. این گذرگاه ۱۲٠ کیلومتر از شهر هرات فاصله دارد.

از چند روز به این طرف حملات و پیشروی‌های طالبان در ولایت هرات در غرب افغانستان افزایش یافته است.

سخنگوی طالبان مدعی است که جنگجویان این گروه ولسوالی‌های (شهرستان‌ها) گلران، ادرسکن، پشتون زرغون، شیندند، کهسان، زنده جان و کشت کهنه ولایت هرات را تصرف کرده‌اند. اما دولت افغانستان این ادعای طالبان را «جنگ تبلیغاتی» می‌خواند.

سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان در توییتی نوشت: «هفتاد درصد جنگ کنونی تبلیغات است و پشت تبلیغات طالب یک دستگاه کلان استخباراتی قرار دارد. تعدادی با نشر خبرهای کذب و غیرمسولانه در همین فضای فیسبوک، ولسوالی و ولایات را سقوط مجازی می‌دهند در حالی که اینچنین اطلاع‌رسانی دروغ، خیانت به تلاش نیروهای قهرمان و سربازان دلیری است که عملا نگذاشتند بادغیس، بغلان و فاریاب سقوط کند و جنازه‌های طالبان در میدان‌ها باقی ماند. بگذارید خبرنگار واقعی کار اطلاع‌رسانی کند.»

سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان اضافه کرد: «ذهن شهروندان هرات را هم یک تعداد همین فیسبوکی‌های شهرت‌طلب زهرپاشی کردند. هزاران نیروهای کماندو، قطعات خاص، واکنش و امنیت و پلیس در هرات حضور دارند. مردم را نگران نسازید.»

در همین حال، دفتر مطبوعاتی والی هرات افغانستان اعلام کرد که بمنظور کنترل وضعیت پیش آمده  و بسیج مجدد نیروهای امنیتی که از برخی ولسوالی‌ها به شهر انتقال یافته اند، کار آغاز شده  و اقدامات عاجل نظامی روی دست است.

دفتر والی هرات ادامه داد: « بیست تن از طالبان که شب گذشته (شامگاه پنج‌شنبه) در قریه سیاوشان ولسوالی گذره(ولایت هرات) تجمع و قصد راه اندازی حملات علیه نیروهای امنیتی را داشتند، در درگیری با نیروهای قهرمان امنیتی کشته و زخمی شدند.»

اسماعیل‌خان، فرمانده پیشین جهادی و والی سابق هرات افغانستان در یک گردهمایی در منزل خود در شهر هرات از ایجاد «حرکت مقاومت مردمی حوزه غرب افغانستان» خبر داد.

او تاکید کرد که شهر هرات سقوط نخواهد کرد و هزاران نفر مسلح تحت نام «حرکت مقاومت مردمی حوزه غرب افغانستان» به هدف حمایت از نیروهای امنیتی، بازپس گیری ولسوالی‌ها و سرکوب طالبان وارد عمل خواهند شد.

اسماعیل‌خان اضافه کرد که رهبری این افراد مسلح را خودش به عهده خواهد گرفت و پس از پاکسازی طالبان در هرات، وارد ولایت‌های حوزه غرب این کشور خواهند شد.

شایان ذکر است که پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان در اول ماه مه ۲٠۲۱، حملات و پیشروی‌های طالبان در نقاط مخلف این کشور شدت گرفته است.

گزارش علی آرمان را از شهر هرات گوش کنید

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز