سود خالص شرکت نفتی آرامکو عربستان ۴۰ درصد سقوط کرد

Submitted on Mon, 08/07/2023 - 09:56

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی که از لحاظ مالکیت ذخایر نفت خام و گاز طبیعی، یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود، امروز، دوشنبه هفتم اوت، اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ٣‬٠ میلیارد دلار سود کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهشی نزدیک به ٤‬٠ درصد دارد.

بنا بر گزارش اسوشیتدپرس، مجموع فروش شرکت ملی نفت عربستان در سه ماهه دوم سال جاری به بیش از حدود ١٠٦‬ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ١٥٠ میلیارد دلار سه ماهه دوم سال ٢٠٢٢ کاهش زیادی نشان می دهد.

آرامکو در گزارشی که به بورس اوراق بهادار عربستان سعودی ارائه شده، دلایل این کاهش را عمدتاً "تأثیر کاهش قیمت نفت خام و حاشیه سود ضعیف‌تر بخش پالایش و شیمیایی" اعلام کرده است.

بر اساس اظهارنامه شرکت نفت عربستان، درآمد خالص این شرکت در سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته  با ٣‬٧,٨‬ درصد سقوط به ٣‬٠ میلیارد دلار رسیده است. این درحالی ست که میزان این درآمد در سه ماهه دوم سال گذشته ٤‬٨‬ میلیارد دلار بوده است.

شرکت ملی نفت عربستان، سال گذشته، بعد از افزایش چشمگیر بهای نفت در پی حمله روسیه به اوکراین و همچنین رونق اقتصاد جهانی بعد از همه گیری کرونا، سود بالایی را ثبت کرده بود. نفت معامله شده بین المللی در ژوئن ٢٠٢٢ به بیش از ١٢٠ دلار در هر بشکه رسید و در بخش اعظم سال گذشته در محدوده ٧٥ تا ٨‬٥ دلار قرار داشت.

صندوق بین المللی پول تخمین می زند که عربستان سعودی برای جلوگیری از کسری بودجه به حدود ٨‬٠ دلار در ازای هر بشکه نفت نیاز دارد. 

با وجود کاهش سود خالص این شرکت، آرامکو که سال گذشته به سهامداران خود سودی معادل ۱۸.۸ میلیارد دلار پرداخت کرده بود، امسال سود سهام پرداختی را به ٢٩‬,٣‬٨‬ میلیارد دلار افزایش داده است.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه ای که همراه با گزارش این شرکت منتشر شد، "نتایج قوی" این شرکت را "نشان دهنده انعطاف پذیری و توانایی برای انطباق با چرخه های بازار" دانست.

البته انتظار میرود این نوع درآمدها، در اواخر سال جاری، زمانی که امارات متحده عربی، یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نفت، میزبان مذاکرات سالانه آب و هوایی سازمان ملل با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است، به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد.

پادشاهی سعودی برای تامین مالی چشم انداز ٢٠٢٣‬ خود که یک طرح پرهزینه و گسترده برای بازسازی اقتصاد و تبدیل این کشور به یک مرکز منطقه ای تجارت و گردشگری است، به قیمت بالای نفت نیاز دارد. این طرح ها شامل چندین به اصطلاح "گیگا پروژه" از جمله ساخت یک شهر آینده نگرانه ٥٠٠ میلیارد دلاری در ساحل دریای سرخ است.

عربستان سعودی همچنین اخیرا میلیاردها دلار در گردشگری، سرگرمی و ورزش و استخدام برخی از بزرگترین ستاره های فوتبال برای بازی در باشگاه های محلی سرمایه گذاری کرده است.

 فعالان حقوق بشر بر این باورند که ریاض سعی دارد از ورزش برای منحرف کردن افکار عمومی از مسائلی از قبیل دخالت این کشور در جنگ یمن، سرکوب شدید مخالفان و قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست و منتقد دولت در سال ۲۰۱۸، استفاده کند.

عربستان سعودی در ماه‌های اخیر بارها تولید نفت خود را کاهش داده و اعضای اوپک را نیز تحت فشار گذاشته تا همین سیاست را دنبال کرده و همچنین در مواجهه با تقاضای ضعیف‌تر چین و افزایش نرخ‌های بهره با هدف مبارزه با تورم، قیمت‌ها را افزایش دهند.

مجله تجاری آمریکایی فورچون، هفته گذشته، آرامکو، شرکت نفت عربستان سعودی را دومین شرکت بزرگ جهان از نظر درآمد، پس از والمارت و بالاتر از آمازون و اپل رتبه بندی کرد. این رتبه بندی پس از آن صورت گرفت که این شرکت در سال ٢٠٢٢ سودی بالغ بر ١٦‬٠ میلیارد دلار گزارش کرد که بزرگترین سود ثبت شده توسط یک شرکت سهامی عام است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز